Jump to content

Simms dieselpumpe fusker etter reparasjon


Sandebukta

Recommended Posts

Har en Ford 2712e med Simms minimec dieselpumpe. Ved rutinemessig bytte av olje til pumpa, gikk gjengene til nivåpluggen i stykker etter 40 års bruk! Dvs jeg oppdaget at det allerede var satt inn gjengeinnsats (tommer) som hadde knekt og ble med bolten ut. Dette er ukurante gjenger, så jeg måtte gjenge opp og sette inn metrisk

bolt med ny gjengeinnsats.

 

Fylte på ny olje og startet. Den jaget litt de første sekundene, før den begynte å gå jevnt. Det pleier sen etter oljeskift. Men jeg merket at den fusket og gikk utent innimellom, spesielt når jeg gikk fra høyt til lavt turtall. Den døde til og med på et punkt, men startet igjen på første forsøk. Det har aldri skjedd før. Innbiller meg at den lå høyere på tomgang også.

 

Jeg er selvsagt bekymret for om jeg har skrudd i filler en pumpe du ikke har lyst til å tukle med på en så gammel installasjon! Umiddelbart lurer jeg på om det har kommet metallspon fra gjenging eller den gamle bolten i systemet. Noen som kjenner disse pumpene godt som kan spekulere i Evt konsekvenser av spon i smurningen til pumpa? Er det innmaten som ryker, kan det på noe vis lekke inn i drivstoffsystemet etc. Kan tappe av olja og fylle på ny, men å åpne pumpa er jeg redd er første skritt til ny pumpe!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har fått spon inn i sumpen så kan det nok kile seg f.eks på en løfter til plunger(stempel) hvis du er uheldig. Da kan løfter henge oppe og dermed får sylinderen ingen diesel. Spon kan også finne fram til kamaksellager, og lage trøbbel der.

Spon skal ikke kunne finne veien til dieselsystemet.

Ta kontakt med vestfold dieselelektro, vil overaske meg om de ikke har god kompetanse på disse pumpene. 

Hvis ikke så er det meget god kompetanse på disse hos Maritim Diesel i Bergen

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen  timer i  laber bris i mot,  men 22,4  grader.

Det kan være spon, få fatt i en vann støvsuger, etterfyll med  Diesel i pumpen smekk full ,  sug det ut bunnpluggen. hold fingeren mot dreneringen og fyll opp med ren diesel sug ut gjenta to ganger.  siste gangen sug  også ut nivåpluggen og fylleplugg.

Fyll på smørolje  sug  oljen ut nivå plugg og bunnplugg.

Sett i bunnplugg og fyll smørolje  til rett nivå og  kryss finger og tær  og start opp.

 

Venter i spenning.

PS Jeg glemte å si at du kan tørne motoren litt mellom hvert utsug

 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sandebukta skrev 1 minutt siden:

! Det kan jo kanskje være spon som har funnet veien ut grisehalen eller sitter fast der også.

 

Grisehalen skrur du av og blåser den opp med trykkluft,  eller suge da stikker du enden i en kopp med Diesel så du ser at den suger koppen tom.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...