Hedwig Startet 25.August.2019 Del på Facebook Startet 25.August.2019 (redigert) Hei, Vi har installert solcellepanel som er koblet rett til forbruksbanken (slik bruksanvisningen ba oss om, vi har sikring) . Det merkelige er at når solcellepanelet er i drift så måler vi ca. 0,3-0,6 volt på startbatteriet selv når hovedbryteren til startbanken er avskrudd (måler da på strømpanelet på båten, Bavaria 301 panel, så antar at strømmen ikke kommer fra batteriet, men hopper over fra forbruksbanken). Har hørt om krypstrøm, men har liten forståelse av hva det egentlig er... Er dette et eksempel på krypstrøm? Og er det noe å bry seg om? Så at det var mulig å jorde panelet, men vi har ingen snøring på hvor jord eventuelt måtte være ombord... Er dette noe som må gjøres? Noen som vet? Redigert 25.August.2019 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Som du sikkert har oppdaget kan en båt ha et ganske omfattende elektrisk anlegg. Det kan faktisk sammenlignes med det du har hjemme, og det du har i bilen, koblet sammen, pluss litt til. Da sier det seg selv at det er uunngåelig å støte på strømrelaterte problemer og utfordringer. Da har man to valg. Enten å sette bort enhver slik jobb, eller å sette seg såpass godt inni temaet at man kan utføre visse ting selv, og ikke minst, vite når man ikke skal tukle med det selv. Det finnes utallige tilfeller av hobbyelektrikere som har laget de merkeligste kråkereir, som ikke bare er håpløse å feilsøke på, men som også kan være rene brannbomber. De fleste overlater til tannlegen å bore i tennene, selv om de har en drill i garasjen. Slik bør det også være med elektrisitet. Før man setter igang må man kjenne både grunnprinsippene og sin egen begrensning. Så til det positive. Det er fullt mulig å skaffe seg en rimelig grei innsikt i faget. Skaff en informativ bok om elektrisitet i båt, og et rimelig multimeter. Ettersom du har de reelle laboppgavene rett foran deg, bør det ikke stå på interessen… -og så blir det enklere å stille forståelige spørsmål her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Det er nok ett eller annet som er feil med målingen din. du skal mle mellom 12 og 13 Volt på startbatteriet, når startbatteribryteren er av. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Mener du 0,3-0,6 A? Altså at det er et strømtrekk som skjer? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hedwig Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 (redigert) @ozo, har tre ganger forsøkt å kjøpe "Strøm ombord", men hver gang har det vært utsolgt. Har nå gitt opp og bestilt på nett. Har også, til og med på dette forumet, spurt etter noen som kan hjelpe oss å forstå el-anlegget i vår båt og sagt vi mer enn gjerne betaler for den hjelpen. Har noen tips til oss, så tar vi gjerne i mot :) Altså, for å oppklare. Bavarias panel 301 måler strøm på forbruk og start og viser dette på displayet. Det er da ikke målt PÅ batteriet, men i den kretsen. Når vi skrur av strømbryteren for startbatteriet viser det nå fortsatt litt spenning, mens det før var null. Har fulgt solcellepanelets bruksanvisning, men det slår oss at den muligens ikke var lagd for båter med såpass komplisert anlegg som Havelle. Ny teori er å forsøke å koble dette nøyaktig likt som batteriladeren, for det ser ut til å virke. Redigert 27.August.2019 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Så lenge du har koplet pluss fra solcelleregulatoren til pluss på forbruksbatteri, og minus fra solcelleregulator til minus på forbruksbatteri så skal ikke dette gi et strømtrekk fra startbatteriet. 0,3 til 0,6 Ampere (ikke volt) er ganske mye. Det tilsvarer mellom ca 3 og 7 Watt. Avhengig av type batteri så tappes det ca tomt på et par uker. Det første du kan gjøre er å få bekreftet at strømtrekket er reelt. Når det er så lavt så kan du gjøre det med et billig multimeter. Kople av pluss på startbatteriet (når hovedstrømbryter er av) og mål A eller mA. Alternativt kan du bruke tang-amperemeter. Jeg har mer tro på at hovedstrømbryteren er defekt enn at solcellepanelet er årsaken. En hovedstrømbryter skal kutte strømmen 100%. Men de blir slitt, og da vil de kunne lekke strøm igjennom. Dette er forutsatt at det ikke er koplet noe annet til startbatteriet. Hvis du skal kople vekk solcellene som en test, så vær obs på hvilken rekkefølge du skal gjøre det. På min mener jeg å huske at jeg må først kople av solcellene, deretter kople regulator av batteriet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Hvordan er batteriladeren koplet? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
finnarne Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 Du skrev at du har sikring koblet på solcellene. Hva skjer om du tar ut sikringen? Dekk gjerne til solcellene når du tester. Håper du har regulator koblet mellom panel og batteri Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Lazyjack Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 (redigert) Dette har ikke noe med solcellepanelet ditt å gjøre men er en visningsfeil i panel 301. Ikke noe å bry seg om, alle 301 panelene har denne litt underlige visningen når bryteren ti startbatteri er avslått. Redigert 28.August.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Kjenner ikke til båttypen med tilhørende panel 301, men om jeg forstår det rett så viser dette panelet spenning i kretsen(e) ombord? Altså et voltmeter som viser spenning for forbruksbatteri og startbatteri, gitt at hovedbryterne fra batteriene er på? Jeg målte selv en spenning på under 1v når jeg bygde mitt anlegg og rev meg mye i håret.. viste seg å være stereoen ombord som gav en liten spenning på kretsen når batteriene var utkoblet. Dette skyldtes kondensatorene i forsterkeren. Tømte seg med en gang når jeg koblet på ampermeter for å måle strømmen. Kan det tenkes å være noe slikt i denne sammenhengen også? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Lazyjack Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Nei, Bavaria sitt omtalte panel viser denne spenningen konstant. Det skal legges til at panelet inneholder mye elektronikk og det samme alfanumeriske displayet viser også tank nivåer osv. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Bilde er tatt med ovedstrømsbryter for startbatteri frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Viser den det samme dersom du kopler av solcellepanelet eller legger noe lystett over solcellepanelet? Jeg klarer ikke helt å se hvorfor solcellepanelet skulle gi denne spenningen på volt-meter for startbatteriet, så lenge solcelleregulator er koplet direkte til forbruksbatteriet. Det burde ikke være noen sammenheng der. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lazyjack Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 PS. Det er ikke jeg som er TS. Jeg bare viser at det som TS opplever er et ''problem" med alle paneler av type 301 i Bavaria. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Hei, Av og til kan små strømmer gå bakveier i en båt. Tenker at man kobler et operatørpanel til thrustere til startbatteri og thrusterne til forbruksbank, eller omvendt. Har ikke opplevd dette selv, men lest det et sted... Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 @Lazyjack har jo servert svaret på eit gullfat.. Dette er vel ikkje meir dramatisk enn eit resultat av dårlig engineering av det omtalte panelet og tilhøyrande målepunkt. Den som skal meina noko meir konkret om fenomenet treng detaljdokumentasjon på målekretsar, systemkomponentar og logikken til panelet. Eg hadde slått meg til ro med at slik er det berre.. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Som man får et hint om av de ulike bidragsyterne, er det et utall faktorer som kan spille inn her. Om man bruker et eksternt voltmeter eliminerer man en del av dem, men å fastslå med 100% sikkerhet hvor denne spenningen kommer fra kan være en møysommelig jobb. Men etterson andre har opplevd nøyaktig det samme, bør det være greit å slå seg til ro med at denne verdien kort og godt er misvisende; -men en årsak har den… Lykke til med bokhandelen, forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.