Jump to content

Volvo Penta D4 225 HK øker turtallet av seg selv

BMW X1

Recommended Posts

Kjøpte en Saga 315 2008 modell med en Volvo Penta D4 225 HK, har ved flere anledninger i løpet av sommeren merket at turtallet øker av seg selv uten at jeg rører gasspaken. Dette skjer helst når jeg ligger under 7 knop. Noen som har noen gode råd før jeg bestiller time på verksted. Byttet alt av filter når jeg kjøpte båten, tidligere eiger har også fortalt meg at han også opplevde at motoren plutselig kunne øke turtallet selv, merket ikke noe til dette de gangene jeg var og prøvde båten før kjøp.

Øker turtallet mye? Øker det brått?

En mulig årsak er for liten friksjon i gasspaken slik at denne flytter på seg pga vibrasjon. Om du tar av plastdekselet i senter av spakens feste finner du en mutter. Ved å stramme denne økes friksjonen. Fritt ettet husken er mutteren 8mm. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...