M/S Bastard Startet 11.September.2005 Link til dette innlegget Startet 11.September.2005 Ja, er det noen som vet hvor jeg får tak i dette verktøyet. En Leddmal altså! Dette må jeg ha fordi jeg må reparere 2 spant, og delene av spantet går ikke og bruke som mal. Eik er noe dritt egentlig fordi den ser bra ut på utsiden men kan være pillråtten inni Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.September.2005 Link til dette innlegget Svart 11.September.2005 Hvis det dreier seg om kun 2 spant ville jeg nok ha brukt papp plater eller lignende. Har bare sett en slik spantemal 1 gang og han hadde laget den selv Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Majali Svart 11.September.2005 Link til dette innlegget Svart 11.September.2005 jeg brukte en gang et gammelt sykkelkjede som jeg dro til hvert ledd med hammeren. Da ble det akkurat passe tregt til at det holdt formen...... Ellers støtter jeg forslaget til jonkare. Det er nok det raskeste og mest presis. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 11.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2005 jeg brukte en gang et gammelt sykkelkjede som jeg dro til hvert ledd med hammeren. Da ble det akkurat passe tregt til at det holdt formen...... Ellers støtter jeg forslaget til jonkare. Det er nok det raskeste og mest presis. <{POST_SNAPBACK}> Problemet med pappmal er at det ikke er så lett og komme til, hadde derfor vært lettere med noe slankt noe og bruke! Men hele spantet er forsåvidt ikke dårlig, kan være at jeg kan reparere stykkene som er ødelagt. Derfor jeg lurer er at motorfundamentet skal ligge an på dette spantet. Blir det da bra nok og reparere bare det som er dårlig? Det blir jo gjennomgående bolt ut igjennom spant og hud. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 12.September.2005 Link til dette innlegget Svart 12.September.2005 Problemet med pappmal er at det ikke er så lett og komme til, hadde derfor vært lettere med noe slankt noe og bruke! Men hele spantet er forsåvidt ikke dårlig, kan være at jeg kan reparere stykkene som er ødelagt. Derfor jeg lurer er at motorfundamentet skal ligge an på dette spantet. Blir det da bra nok og reparere bare det som er dårlig? Det blir jo gjennomgående bolt ut igjennom spant og hud. <{POST_SNAPBACK}> Om du reparerer spantet blir det like bra men, ikke like pent. Jeg brukte en ståltråd som mal når jeg har reparet spant. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2005 Om du reparerer spantet blir det like bra men, ikke like pent. Jeg brukte en ståltråd som mal når jeg har reparet spant. <{POST_SNAPBACK}> Om det blir så pent kommer litt ann på hvor nøye jeg gjør dette, feller i såfall inn nye stykker som erstatning for det dårlige. Dessuten blir det og skjult under dørken. Ståltråd er jo en god idè Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 12.September.2005 Link til dette innlegget Svart 12.September.2005 Om det blir så pent kommer litt ann på hvor nøye jeg gjør dette, feller i såfall inn nye stykker som erstatning for det dårlige. Dessuten blir det og skjult under dørken. Ståltråd er jo en god idè <{POST_SNAPBACK}> Skal det under dørken så spiller det jo ingen rolle. Det hadde været værre his du hadde et spant som skilt seg ut fra de andre og var godt synelig.Ståltråd tipset fikk jeg fra en båtbygger som brukte ståltråd til mal på mange ting. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2005 Skal det under dørken så spiller det jo ingen rolle. Det hadde været værre his du hadde et spant som skilt seg ut fra de andre og var godt synelig. Ståltråd tipset fikk jeg fra en båtbygger som brukte ståltråd til mal på mange ting. <{POST_SNAPBACK}> Ståltråd var jo en virkelig god ide, det enkleste er ofte det beste! Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 13.September.2005 Link til dette innlegget Svart 13.September.2005 Hei. Ved å klippe opp papplater i like lange biter som bordgangene og stifte dem sammen som formen på spantet er også en brukbar måte. Du måler høyden på bordet og tykkelsen på spantet, gir litt i overlapp, starter på toppen, setter pappbit inn mot bordet og den neste på bordet under og setter en strek, tar frem bitene og stifter dem sammen slik at strekene viser graden. Slik kan det gjøres bit for bit til spantet er ferdig som mal. Kan fungere dersom plassen tillater det. Lykke til. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
M/S Bastard Svart 13.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2005 Hei. Ved å klippe opp papplater i like lange biter som bordgangene og stifte dem sammen som formen på spantet er også en brukbar måte. Du måler høyden på bordet og tykkelsen på spantet, gir litt i overlapp, starter på toppen, setter pappbit inn mot bordet og den neste på bordet under og setter en strek, tar frem bitene og stifter dem sammen slik at strekene viser graden. Slik kan det gjøres bit for bit til spantet er ferdig som mal. Kan fungere dersom plassen tillater det. Lykke til. Mvh Heira <{POST_SNAPBACK}> Kjempetips det der! Skal prøves om jeg ikke får brukt det gamle spantet jeg har plukket ut som mal. Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Om du reparerer spantet blir det like bra men, ikke like pent. Jeg brukte en ståltråd som mal når jeg har reparet spant. Gammel tråd dette... Men takk for kjempetips! Har sittet å klød meg lenge nå hvordan jeg skulle finne en enkel metode på å lage spant maler. Å tegne av på et pappstykke ble for mye kjas & tull når tilkomst også blir for dårlig... (ja eik er et rart treslag gitt, hard og fin på utsiden, men trykker man en kniv eller noe inn i enden så er det som en godt bearbeidet kjøkkenhage...) By the way; funket det bra med ståltråd for deg Bastard? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Lagde pappmaler, var det enkleste alikevel Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Lagde pappmaler, var det enkleste alikevel Vet du hva; det fant jeg også ut i går. Ståltråd hvar greit på et veis, men mye dill med at den hadde svai og ikke var rett heletiden. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Det var jo bra, lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Hvis det dreier seg om kun 2 spant ville jeg nok ha brukt papp plater eller lignende. Har bare sett en slik spantemal 1 gang og han hadde laget den selv jeg brukte en gang et gammelt sykkelkjede som jeg dro til hvert ledd med hammeren. Da ble det akkurat passe tregt til at det holdt formen...... Har selv brukt papp til nokså mange band ("spant") og deler av band, og har kommet greit ut med dette. Men det er alltid litt vanskelig å få pappen klippet helt nøyaktig. Det der med sykkelkjedet hørtes rett og slett genialt ut; dét må jeg prøve! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.