Heipådeg Startet 25.August.2019 Link til dette innlegget Startet 25.August.2019 Hei. Fikk i dag en skade på motordekselet på min Yamaha 150hk. Skaden er en sprekk i dekselet etter at dekselet ble presset mot en del av båten da motoren ble hevet (se vedlagt bilde). Har noen noen erfaringer med hvordan man kan reparere dette eller kjenner noen i telemarksområdet som kan gjøre dette til en rimelig penge? ønsker primært å reparere selv, men trenger noen tips/veiledning til å få til dette. Setter pris på all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Aiai? Ser ikke bra ut. Går skaden rundt hjørnet, helt til den siden vi ikke ser på bildet? Det peneste (og enkleste) er å bestille et nytt deksel (men det vet du nok). Samtidig er det også dyrere. Skal du fikse dette selv kan du kutte vekk skadete felt, skråslipe disse for bedre heft og styrke og så laminere med glassfiberduk. Selv liker jeg godt å jobbe med epoksy, men polyester er billigere og raskere å jobbe med. Utfordringen er å ha noe å laminere mot slik at du beholder samme form som du har i dag. Det finnes flere måter å gjøre dette på, men det enkleste er gjerne å teipe på gladpak/plastfolie over hullet og så teipe stramt over med god gaffateip som støtte. Laminerer du da fra innsiden vil det nye feltet bli noe flatere enn det opprinnelig var, men der kan du så laminere oppå mer etter de første lagene har herdet. Så sparkle overflaten før noen tynne strøk med epoksyprimer. Når det gjelder lakk kan du sikkert få tak i utbedringslakk hos Yamaha. Bakdelen med denne lakken er at den ikke er like motstandsdyktig mot bensin som tokomponent lakk, men samtidig er ikke fronten av motordekselet et sted der det skal komme så mye bensin av betydning. Det er en fordel å maskere motorlokket skikkelig før lakkering slik at du slipper et tynt lakkstøv over hele dekselet. Ville ha maskert 10-15cm fra skaden rundt hele hullet og lukket resten av dekselet inn i plast. Så ville jeg ha lakkert litt rundt skaden i tillegg, men ikke helt inn mot maskeringen. Med tanke på etterarbeid er det en fordel å få til en mest mulig jevn overgang mellom den nye og den gamle lakken. Ved lakkering av metallic lakk kan det være vanskelig å få lakken (selv om det er samme farge) til å få samme farge som områdene rundt. Dette fordi metallflakene i lakken legger seg gjerne annerledes enn de ligger originalt. Du har sikkert sett dette på f.eks. biler der folk har prøvd å lakkere metallic lakk over skader selv. Enten blir skaden lysere eller mørkere i forhold til resten, alt etter hvor lyset kommer fra. Et gammelt triks for å få mer tilfeldig retning på metalflakene er å spraye gjennom et hull (i ei papplate eller lignende) som er litt større enn stråla/dusjen til sprayboksen. Sprayer du med en avstand på 20-30cm og samtidig holder papplata 10 cm fra dysa vil det oppstå turbulens som fører til at metallpartiklene legger seg mer tilfeldig. En fordel å prøve dette på forhånd slik at du kan justere avstandene slik det passer deg best. Jeg har pleid å brette og klippe til papplata slik at den kan teipes direkte på sprayboksen, da er det lettere å kun konsentrere seg om selve sprayingen. Til slutt må det sprayes med klarlakk, gjerne et par strøk. Her litt større dekning enn strøkene med farge, men ikke helt inn til maskeringen (ref. dette med jevne overganger). Lakken bør så få herde i temperert rom i minimum et par uker. Maskeringen og plasten kan tas av slik at ikke maskeringsteipen setter seg for godt. Finish. Våtsliping av det nylakkerte feltet og området rundt med slipepapir P800, P1200 og P2000 (gjerne finere også, men ikke slip så mye at du sliper gjennom klarlakken) før polish og voks. Sitér dette innlegget Link to post
Heipådeg Svart 25.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Skaden går heldigvis ikke rundt hjørnet. Tusen takk for veldig gode beskrivelser og råd. Settes pris på og gjør meg i mye bedre stand til å vurdere hva jeg skal gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Bare hyggelig Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Fin arbeidsbeskrivelse fra @Hakkannen Selv om jeg er polyester bruker av rang, så har jeg opplevd veldig dårlig vedheft med polyester på sånne deksel. Støtter at epoxy er å foretrekke. Også bedre duk å få slett ( vevd duk) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
pipe Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Ikke det du spør om men våger meg utpå selv om jeg tenker du har tenkt på det. Kan denne skaden tas på forsikringen? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Knude skrev 27 minutter siden: Støtter at epoxy er å foretrekke. Enig med deg i det, epoksyen limer bedre til gammel polyester, det er også min erfaring. Skal noe lages helt fra bunn av blir selvfølgelig saken en annen, da er jo polyester fort raskere å jobbe med, så lenge den bare skal hefte til seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.