Jump to content

Kan jeg finne hva rettelser i oeSENC kart for OpenCPN er noe sted?

Lars H.

Recommended Posts

I en annen tråd lærte jeg nettopp hvordan oppdatere oeSENC kart for OpenCPN. Men finnes det en oversikt noe sted der en kan se hva som er endret siden sist, både for norske og svenske kart?

Den gang i steinalderen da jeg brukte papirkart var jeg stadig innom Kystverket sine sider og leste EFS (Etterretning for sjøfarende) og tegnet med blyant inn viktige rettelse mellom hver gang jeg kjøpte nye papirkart.

Med oppdateringer for elektroniske kart trenger jeg jo ikke å gjøre disse endringene manuelt, men det hadde vært interessant å se om det var kommet et nytt sjømerke, en ny grunne funnet osv.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

oeSENC kart blir oppdatert hver 14 dag  fra kartverket

Samme med Svenske kart

Distributørane som lastar ned oppdateringar to gonger i månaden kan skilte med eit ekstra «stempel» i sin marknadsføring som seier at «Kartinnholdet er oppdatert i henhold til Kartverkets standard». Dette betyr at kartinnhaldet er på nivå med dei offisielle norske sjøkarta (POD) som oppdaterast med rettingar frå Etterretninger for sjøfarende (Efs) kvar fjortande dag.

Gratis programvare

Oppdaterte norske elektroniske sjøkartdata er også tilgjengeleg for det opne kartplotterprogrammet OpenCPN. Distributør Renate Rosner Consult S.L. (RRC) representerer OpenCPN. Kartverket sine sjøkartdata oppdaterast kvar veke og kan lastast ned via OpenCPN sin kartkatalog og nettbutikk O-charts.

https://www.kartverket.no/Efs/#/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

OK, da blir det å sjekke EFS (som jeg gjorde litt før ditt svar).

Noen som vet om svenskene også har noe tilsvarende, og et sted en eventuelt kan laste ned deres "EFS'er"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg driver på, men EFS er ikke noe godt søkeord.

efs_sverige.jpg.c7e8827b7ab05ee9cf7c48795abfd2e6.jpg

Der kom du meg i forkjøpet Gunga Din, takker.

Roger jo skrev 50 minutter siden:

oeSENC kart blir oppdatert hver 14 dag  fra kartverket

Samme med Svenske kart

Hej

Det är bättre än så, både norska och svenska uppdateras varje vecka. Den version som är ute nu är 2019-34 och vi har vecka 34 nu. Svenska sjökorten för veckan kommer på torsdagar.

Hälsningar Ove

:thumbsup:

trykkfeil mente hver uke, som jeg siterte lenger oppe.

Oppdaterte norske elektroniske sjøkartdata er også tilgjengeleg for det opne kartplotterprogrammet OpenCPN. Distributør Renate Rosner Consult S.L. (RRC) representerer OpenCPN. Kartverket sine sjøkartdata oppdaterast kvar veke og kan lastast ned via OpenCPN sin kartkatalog og nettbutikk O-charts.

Nå vet jeg hvordan jeg oppdaterer og skal gjøre det regelmessig. Jeg kjøpte kartene i uke 28 og har ikke oppdatert før idag uke 34. Men det gikk bra på turen hjemmefra, ned til Fiskebäckskil og tilbake uten at jeg traff på et nytt skjær, he he.

Kartene (C-map) for plotteren kommer til å bli oppdatert før neste sesong, de er allerede 2 år gamle. Men det koster en del med ny brikke (pant for gammel brikke).

Lars H. skrev On 25.8.2019 at 22.27:

Kartene (C-map) for plotteren kommer til å bli oppdatert før neste sesong, de er allerede 2 år gamle. Men det koster en del med ny brikke (pant for gammel brikke).

Da hadde jeg  kjøpt nye  i uke  30 til neste år, og latt C-map blitt eldre.

Skal du utenfor leden sjekk rute i oeSENC karta først , har du ikke begge oppe når du kjører?.

Og med oppdatering kan du glemme  UFS og EFS.

Redigert av Roger jo (see edit history)

oeSENC kommer til å bli oppdatert årlig (midten av juli). Når det gjelder C-map til plotteren så kommer jeg til å skaffe meg ny oppdatert brikke en gang før neste års ferie som jeg håper kan starte rundt 17. mai (uke 20). Kartplotteren, en Interphase 11" er hovedkartsystemet mitt som kommuniserer med bl.a. autopilot. Fra den kan jeg gå ut fra programmerte opptegnede ruter.

Og ja, jeg har 14" ThinkPad'n med openCPN som parallell oppe å gå. Når det gjelder UFS og EFS, var det kun litt nysgjerrighet om det er store endringer ute og går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...