Jump to content

Bygge om motor til ferskvannskjøling - Volvo Penta 5.7 V8

AndersD

Recommended Posts

Hei,

Har en Windy 7500 med en Volvo Penta 570a som jeg vurderer å bygge om til ferskvannskjøling. Har fått tak i et brukt "kit", men sliter litt med å finne noen bilder/illustrasjoner av hvordan dette er montert. Har trålet nettet uten suksess..Er det noen her inne som har tilsvarende motor med dette montert? Tar også gjerne imot erfaringer fra andre som evt har gjort det samme:)

Hilsen Anders 

IMG_2122.jpg

IMG_2261.jpg

Ingen grunn til å begynne montere varmeveksler på denne nå etter 30 år! Det vil bare skape meir problemer enn det løser. Dog veit eg slett ikkje hva problem som skal løses siden du tenker gjøre dette. ? Det er det uttrykk som sier "if it ain't broke don't fix it".

Mitt råd er iallefall ikkje  gjør det. 

Redigert av Cerberus (see edit history)

Volvo Penta har ikke en monteringsmanual for dette etter det jeg vet.

Du finner alle deletegningene hos diverse VP-forhandlere, fks her: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7743470.aspx

Finnes vel et par tre slike systemer og det ser ut som om du har det systemet jeg linket til, her er det med ekspansjonstank: https://www.volvopentashop.com/epc/en-US/Details/PentaPartsCatalog/47702825_013?path=MarineGasolineEngines%2F47702825%2F47702825_26%2F47702825_013

Mulig det kan hjelpe deg litt på vei men jeg har ikke erfaring med 270, kun 225 og 260.

Vær ops på at det kan bli stopp i systemet pga av rustpartikler som tetter igjen varmevekseleren. Det beste hadde nok å kjørt systemrens i kjølesystemet for å få ut rustrester før du monterer kjølesystemet. Greit om den tetter seg slik at du kan fikse dette mens du er på land/ved kai enn at det skjer på tur neste år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...