AndersD Startet 25.August.2019 Del på Facebook Startet 25.August.2019 Hei, Har en Windy 7500 med en Volvo Penta 570a som jeg vurderer å bygge om til ferskvannskjøling. Har fått tak i et brukt "kit", men sliter litt med å finne noen bilder/illustrasjoner av hvordan dette er montert. Har trålet nettet uten suksess..Er det noen her inne som har tilsvarende motor med dette montert? Tar også gjerne imot erfaringer fra andre som evt har gjort det samme:) Hilsen Anders Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 25.August.2019 Del på Facebook Svart 25.August.2019 Noen spesiell grunn til du trenger varmt ferskvann? Om det ikkje er for og bruke varmtvann til varme i båten eller noe annet, hadde eg aldri bygd om. Den jernklumpen vil vare "evig" i saltvann, og du skaffer deg bare utgiftspost ved service og reprasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 25.August.2019 Del på Facebook Svart 25.August.2019 (redigert) Ingen grunn til å begynne montere varmeveksler på denne nå etter 30 år! Det vil bare skape meir problemer enn det løser. Dog veit eg slett ikkje hva problem som skal løses siden du tenker gjøre dette. ? Det er det uttrykk som sier "if it ain't broke don't fix it". Mitt råd er iallefall ikkje gjør det. Redigert 25.August.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndersD Svart 26.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2019 Takk for tips. Jeg har vel en tanke om at motoren har det bedre med ferskvannskjøling. Hvilke potensielle problemer er dere sikter til? Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Volvo Penta har ikke en monteringsmanual for dette etter det jeg vet. Du finner alle deletegningene hos diverse VP-forhandlere, fks her: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7743470.aspx Finnes vel et par tre slike systemer og det ser ut som om du har det systemet jeg linket til, her er det med ekspansjonstank: https://www.volvopentashop.com/epc/en-US/Details/PentaPartsCatalog/47702825_013?path=MarineGasolineEngines%2F47702825%2F47702825_26%2F47702825_013 Mulig det kan hjelpe deg litt på vei men jeg har ikke erfaring med 270, kun 225 og 260. Vær ops på at det kan bli stopp i systemet pga av rustpartikler som tetter igjen varmevekseleren. Det beste hadde nok å kjørt systemrens i kjølesystemet for å få ut rustrester før du monterer kjølesystemet. Greit om den tetter seg slik at du kan fikse dette mens du er på land/ved kai enn at det skjer på tur neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.