Bobbe Startet 25.August.2019 Del på Facebook Startet 25.August.2019 (redigert) Hei. Er det noen andre her inne som har bygget denne krybben? Jeg får ikke målene til å stemme. Når jeg følger målene, spesielt på krybbe foran så blir vinkelen spissere og krybba blir 10 cm høyere enn tegningen viser. Lurer på om jeg bare skal gå for å følge høyden og satse på at den stemmer. Noen erfaringer? Redigert 25.August.2019 av Bobbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 25.August.2019 Del på Facebook Svart 25.August.2019 Den trenger litt spissere vinkel/høyere foran enn bak så høres ikke for ille ut. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2019 Del på Facebook Svart 25.August.2019 Har ikke samme båt, men veldig lik krybbe til min båt. Jeg anbefaler deg at du skjærer til noen kiler også når du først snekrer, for spesielt første gangen du skal prøve krybben er det veldig ok å ha noen kiler med slak vinkel som du kan tilpasse med under kjølen. Alternativt en del firkanter som passer oppå krybba (10 x 10 cm?) i forskjellige tykkelser. Det er veldig ok å ha hvis du vil justere litt, og du står der med en utålmodig kranbilsjåfør. Stort sett skal tyngden hvile mest på midten under, og sidestøttene skal ikke bære så mye vekt. Skal mer holde båten slik at den ikke kan velte litt. Vil regne med at det gjelder din båt også. Greit å vite at en ny krybbe vil også ofte (avhengig av underlag) sige litt mer på midten over tid. Derfor bør det igjen være begrenset med press fra sidestøttene, for de vil "klype" sammen hvis krybben synker på midten. Dermed bør du ha litt å gå på der så ikke båten får for mye press på sidene. Dette justerer du veldig enkelt med å legge noe midt under kjølen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bobbe Svart 26.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2019 Takk for svar :) Fant nettopp ut av feilen her. Har tatt feil dimensjon på materialene. 11,2 cm i stedet for 9,8. Da er vinkelen blitt feil i.o.m at tegningen viser kun cm og ikke grader.... Ja ja sånn er det å være grønn og uerfaren. Da vider jeg ut vinkelen på krybba, og skjærer også til noen kiler og klosser så går det nok godt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.