Jump to content

Portabel vannpumpe+slange for å kunne spyle båten?

geirgp

Recommended Posts

Jeg ser etter en portabel løsning (ikke fastmontert) for å kunne spyle båten med vann fra sjøen. 

Ser for meg en - 12V vannpumpe som får strøm fra sigarettenneruttak og har 2 slanger, evt koblinger til slanger - en til inntak fra sjøen, og en til å kunne spyle båten med.

Har ikke greid å finne noe sånt på google. Kanskje feil søkeord. Noen som vet om dette fins i èn løsning? 

Eller har noen kanskje skrudd sammen noe selv og har tips til deler?

Kan du ikke bare bruke en lensepumpe som du senker ned i sjøen, ledninger som er lange nok til å gå i 12V uttaket, og en slange til å spyle? 

Største av disse. 5 meter trykkhøyde, og 95 liter / minutt. 12A strømtrekk. 
https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-2000041285

Da kan denne bare senkes ned fra ripa et sted, henge i en puller, mens du har en slange som er lang nok til å dekke båten. 

Alternativ kan du kanskje bruke en slik pumpe som brukes til fiskekummer. Men de har jeg bare sett for fastmontering.

Er slik jeg vil ha det i firskebåten min i vinter. Har frem til nå spylt med en bøtte, men har lyst på mer kraft og lettere for meg ;-)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En lensepumpe leverer neppe noe særlig trykk. Men det finnes egnede spylepumper. Du lager bare en hurtigkobling til strømmen, og senker sugeslangen ned i sjøen. Det blir jo noe dyrere enn en lensepumpe såklart. Alt etter hvilken båt du har kan jo denne monteres fast i båten med bryter, så hiver du bare sugeslangen inn og ut etter behov. Ingen hull i skroget.. 

Løftehøyde 3m på disse feks. 

https://seatronic.no/jabsco-spylepumpe-par-max-3-5-bar-12v

Nei.

De fleste pumper som kan levere endel trykk kan suge mer enn 5 meter og opp mot 8-9 meter hvis de er fylt med vann på forhånd. Noen klarer det også uten å være fylt på forhånd.

Forskjellen ligger i at en pumpe med løftehøyde 5 meter ikke har noe trykk (0,5 bar). Mengden strupes veldig fort hvis du prøver å innsnevre enden for å få en spylestråle, og effekten blir litt som å tømme vann sakte ut av en bøtte. Prinsippet i disse pumpene er som regel at de benytter sentrifugalkraft for å slenge vannet ut av et skovlehjul. Kan tåle endel forurensning og benyttes til å løfte forholdsvis store mengder vann over lav høyde uten motstand - som feks lensepumpe. Disse pumpene må nesten uten unntak monteres under vannstanden og kan ikke ha sugeslange.

Pumper som leverer 3,5 bar trykk er normalt tannhjulspumper eller en belg som klemmes sammen og slippes ut igjen.

De gir forholdsvis mindre mengde, men mengden er nesten den samme uten mottrykk og med spylespiss som gir ganske mye mottrykk.

Betyr at du får en spyleslange som klarer å spyle vekk litt seig masse, fiskeblod ol på en helt annen måte.

Det finnes skovelpumper med 4-5 bar trykk og store mengder, men da snakker vi om brannpumper ol. med et avansert utformet skovelhjul og ikke den enkle plastviften man finner i lensepumper for båt.

Mons

Ja Timmeeh. Jeg trives svært godt med å diskutere med meg selv.

Da får jeg en diskusjonspartner som følger godt med, skjønner argumentasjonen min og svarer på spørsmål etter beste evne. Jeg tåler også å rettes hvis jeg skriver feil data om løftehøyde/trykk og har det fint i eget selskap.

Denne gangen prøvde jeg imidlertid å gi trådstarter velmenende råd før han investerer i pumpe.

Beklager hvis du følte at jeg tråkket deg på tærne. Det var ikke intensjonen.

Mons

En pumpe som løfter vann opp i båten og har 1 meter eller 3 i resttrykk kan neppe kalles en spylepumpe, men den erstatter ei bøtte hvis målet er å skvalpe litt vann på dekk.

Ei pumpe som har 30 meter (3bar) i resttrykk kan fint kalles ei spylepumpe hvis den gir en anstendig mengde vann. Seatronic pumpa det linkes til lenger oppe gir 11,4 l/min, noe som ikke er mer en ei drøy bøtte i minuttet. Ikke allverden men helt sikkert greit til hobbybruk

Misforståelser er vanlig på nett, man føler seg jo fort latterliggjort. Men du påstår jeg tar feil, når jeg er meget sikker på at jeg har formulert meg rett. Men jeg Beklager oppgulpet! 

Lensepumpen opererer med trykkhøyde, noe som sier hvor høyt den klarer og pumpe ut vannet. Denne er lav og gir et lavt trykk. Lite egnet for å spyle med, som vi er enige i. 

Så er det spylepumpen jeg linket. Der står det løftehøyde 3m. Er det det samme som trykkhøyde det da, altså hvor høyt over pumpa du kan spyle? Jeg tolket det som det var hvor høyt den sugde vannet? Altså at du kan montere pumpa over vannstand, og likevel få den til å suge opp vann og generere trykk. Noe Lensepumpen ikke gjør. 

Sorry. Har nok ikke lest hele linken.

Der står oppgitt 3,5 bar og 3 m løftehøyde. Dette er helt klart trykkleif i pumpedataene. 3,5 bar gir i all praktisk regning 35 m løftehøyde på vann.

Antakelig har de ment å skrive at den var selvsugende til 3 meter - dvs at hvis pumpa ikke er mer enn 3 meter over vann trenger den ikke å fylles med vann først.

Da er vi nok enige, og trådstarter har antakelig fått masse svar ;-)

Mons

Jeg har montert spylepumpa (Jabsco) i fiskejolla, og kan ikke få fullrost den! Er det en spesiell grunn til at du ikke vil ha den fast montert? I tilfelle kan du jo bare ha den på en planke og senke en slange i sjøen for å suge vann. Men på en litt stor spylepumpe bør du ha litt bedre strømkobling enn en sigarettenner. 

Timmeeh skrev for 20 timer siden:

Så er det spylepumpen jeg linket. Der står det løftehøyde 3m. Er det det samme som trykkhøyde det da, altså hvor høyt over pumpa du kan spyle? Jeg tolket det som det var hvor høyt den sugde vannet? Altså at du kan montere pumpa over vannstand, og likevel få den til å suge opp vann og generere 

Ja, så var det dette med løftehøyde og sugehøyde da. Det kan jo forvirre litt når det brukes flere begreper på det samme. Trykkhøyde har jeg aldri hørt, men manforstår jo hva som menes. Når det gjelder sugehøyde så er den teoretisk begrenset til 10 meter ved havoverflaten. Da vil det oppstå vakuum og vannet vil koke. Det er smart å begrense sugehøyden mest mulig, da det relative effekttapet er størst på den siden.

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ja, så var det dette med løftehøyde og sugehøyde da. Det kan jo forvirre litt når det brukes flere begreper på det samme. Trykkhøyde har jeg aldri hørt, men manforstår jo hva som menes. Når det gjelder sugehøyde så er den teoretisk begrenset til 10 meter ved havoverflaten. Da vil det oppstå vakuum og vannet vil koke. Det er smart å begrense sugehøyden mest mulig, da det relative effekttapet er størst på den siden.

Ja til forvirring hele greia. Googlet litt og det kan se ut som sugehøyde er hvor høyt den kan hente vann, og løftehøyde var total høyde fra sugeinntak til toppen hvor høyt den kunne spyle.. Men uansett så vil det jo funke i en liten båt :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...