Jump to content

Vann i dieseltank ?


Scand Baltic32

Recommended Posts

Har vært borti dette ja. Kom da til med en olje suger( slik du bruker til å suge olje ut av motoren). Laget en guide og tapet denne, slik at slangen var rett. Åpnet mannhull på toppen å førte slangen til bunnen å fikk ut vann. Dersom du har drenering på diesel tank er det ingen problem. Vann og Diesel skiller seg enkelt.  Hadde vært mye værre om du fylte diesel på vann tank. Dette ordner du enkelt. 

Link to post
Viknes 6BY skrev 4 minutter siden:

Har vært borti dette ja. Kom da til med en olje suger( slik du bruker til å suge olje ut av motoren). Laget en guide og tapet denne, slik at slangen var rett. Åpnet mannhull på toppen å førte slangen til bunnen å fikk ut vann. Dersom du har drenering på diesel tank er det ingen problem. Vann og Diesel skiller seg enkelt.  Hadde vært mye værre om du fylte diesel på vann tank. Dette ordner du enkelt. 

Ok. Vet ikke om jeg har drenering.. Mannhull, er det der du fyller drivstoffet.. Sorry litt Grønn på dette området. ? 

Takker så langt for info. ? 

Link to post
Scand Baltic32 skrev 14 minutter siden:

Er tanken lett å komme til? 


Det varierer fra båt til båt. Hos meg er det veldig enkelt å komme til på den ene tanken, og nesten umulig på den andre. (Jeg har ikke Scand.)

Har du fylt vann i begge tankene, eller i den ene?

 

Ut fra det jeg har sett av mange Scand, så er det et godt system for å velge hvilken tank motoren skal suge diesel fra. Kanskje du nå kan stenge for den tanken det er vann i, og så sjekke om det kommer vann når du åpner for den andre (før du starter motoren)?

 

-

 

I og med at du ikke har kjørt motoren (?) etter at du fylte vann, så lurer jeg på om du like godt kan kople av dieselslange fra stigrøret (det er røret som går ned i dieseltanken og til bunne av tanken) og kople på en passende slange der og ha en pumpe på utsiden av båten og pumpe diesel og vann ut av tanken og til et fat/ stor bøtte du har der.  Da kan du kontrollere hvor mye vann du får ut. 

Det er kanskje den mest renslige måten å gjøre det på. Jula har blant andre en egnet pumpe for diesel. 

Jeg kan ikke se bunnen av mine dieseltanker gjennom mannhullet. Jeg ser bare bølgeskott, og vet sannelig ikke sikkert hvordan jeg kommer til i bunnen av tankene. Derfor min idé om å bruke stigrøret for å suge ut vann/ diesel.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hvis du ikke har mannhull vil jeg anbefale deg å få dette laget etter hvert. Da er det mye lettere å ha kontroll med bunnen av tanken i forhold til om det er dieseldyrfestival der eller ikke, og skulle du fylle vann på igjen er det lettere å få vannet ut.

 

For nåværende problem, forutsatt at du ikke har verken mannhull eller avtappingsmuligheter (oftest en ventil på utsiden av der tanken er lavest/dypest, alternativt et stigrør som går til toppen av tanken med en stuss som du kan koble ei pumpe på, enten det er selve «hovedrøret» til motoren eller hvis det er et tillegsrør som enkelte tanker har), kan du se om du finner hvor tankmåleren er plassert hen. Denne står som regel skrudd fast i tanken med noen skruer og pleier ikke være vanskelig å få løs. En fordel å være litt forsiktig når du løfter denne opp av tanken, koble fra ledningene først. Hullet til tankmåleren er noen cm i diameter slik at hvis du får ut måleren vil du kunne stikke et rør ned i tanken slik at du kan få koblet på en slange og få sugd ut vannet som ligger på bunn. Et triks for å få ut mest mulig er å ha en liten slangestuss i enden av røret, som er tredd på slik at litt av slangestussen er utforbi røret og dermed er bøyelig. Bruk gjerne en litt kraftig pumpe for å få ut vannet, får du fart på vannet og etter hvert dieselen er det lettere å få ut alt vannet enn om du bare suger seint opp.

 

Vil tro (men vet ikke) at du sannsynligvis også vil få opp noe tjafs og dritt fra bunnen av tanken, slikt samler seg der etter noen år. Hvis så er tilfelle kan dette være bek og rester av dieseldyr som kommer av urenheter i dieselen og tidligere synder med vann som har trengt inn. Da er det en fordel å få mest mulig opp og ut av tanken når du først er i gang. Hvis du har mannhull, eller ser syn på å lage til et par, kan du like godt ta full tanksjau når du først er i gang. Altså få skrubbet bunnen av tanken så godt det går og få sugd ut eventuell dieseldyrdritt. Det er en drittjobb, men bra for å unngå framtidig motorstans i tilfelle noe av dritten skulle tette til filteret.

Link to post
Grand Banks jr skrev 15 minutter siden:


Det varierer fra båt til båt. Hos meg er det veldig enkelt å komme til på den ene tanken, og nesten umulig på den andre. (Jeg har ikke Scand.)

Har du fylt vann i begge tankene, eller i den ene?

 

Ut fra det jeg har sett av mange Scand, så er det et godt system for å velge hvilken tank motoren skal suge diesel fra. Kanskje du nå kan stenge for den tanken det er vann i, og så sjekke om det kommer vann når du åpner for den andre (før du starter motoren)?

 

-

 

I og med at du ikke har kjørt motoren (?) etter at du fylte vann, så lurer jeg på om du like godt kan kople av dieselslange fra stigrøret (det er røret som går ned i dieseltanken og til bunne av tanken) og kople på en passende slange der og ha en pumpe på utsiden av båten og pumpe diesel og vann ut av tanken og til et fat/ stor bøtte du har der.  Da kan du kontrollere hvor mye vann du får ut. 

Det er kanskje den mest renslige måten å gjøre det på. Jula har blant andre en egnet pumpe for diesel. 

Jeg kan ikke se bunnen av mine dieseltanker gjennom mannhullet. Jeg ser bare bølgeskott, og vet sannelig ikke sikkert hvordan jeg kommer til i bunnen av tankene. Derfor min idé om å bruke stigrøret for å suge ut vann/ diesel.

 

. Har ikke startet motoren. Var ikke så mye diesel på den tanken det kom vann i. Takk for tilbakemelding  og råd. ? ? skal sjekke og prøve, så får vi se. ? 

Link to post
Hakkannen skrev 17 minutter siden:

Hvis du ikke har mannhull vil jeg anbefale deg å få dette laget etter hvert. Da er det mye lettere å ha kontroll med bunnen av tanken i forhold til om det er dieseldyrfestival der eller ikke, og skulle du fylle vann på igjen er det lettere å få vannet ut.

 

For nåværende problem, forutsatt at du ikke har verken mannhull eller avtappingsmuligheter (oftest en ventil på utsiden av der tanken er lavest/dypest, alternativt et stigrør som går til toppen av tanken med en stuss som du kan koble ei pumpe på, enten det er selve «hovedrøret» til motoren eller hvis det er et tillegsrør som enkelte tanker har), kan du se om du finner hvor tankmåleren er plassert hen. Denne står som regel skrudd fast i tanken med noen skruer og pleier ikke være vanskelig å få løs. En fordel å være litt forsiktig når du løfter denne opp av tanken, koble fra ledningene først. Hullet til tankmåleren er noen cm i diameter slik at hvis du får ut måleren vil du kunne stikke et rør ned i tanken slik at du kan få koblet på en slange og få sugd ut vannet som ligger på bunn. Et triks for å få ut mest mulig er å ha en liten slangestuss i enden av røret, som er tredd på slik at litt av slangestussen er utforbi røret og dermed er bøyelig. Bruk gjerne en litt kraftig pumpe for å få ut vannet, får du fart på vannet og etter hvert dieselen er det lettere å få ut alt vannet enn om du bare suger seint opp.

 

Vil tro (men vet ikke) at du sannsynligvis også vil få opp noe tjafs og dritt fra bunnen av tanken, slikt samler seg der etter noen år. Hvis så er tilfelle kan dette være bek og rester av dieseldyr som kommer av urenheter i dieselen og tidligere synder med vann som har trengt inn. Da er det en fordel å få mest mulig opp og ut av tanken når du først er i gang. Hvis du har mannhull, eller ser syn på å lage til et par, kan du like godt ta full tanksjau når du først er i gang. Altså få skrubbet bunnen av tanken så godt det går og få sugd ut eventuell dieseldyrdritt. Det er en drittjobb, men bra for å unngå framtidig motorstans i tilfelle noe av dritten skulle tette til filteret.

Takk for råd /tilbakemelding så langt. ? 

Greit å få noen ideer om hvordan fixe. ? 

Link to post

Du har en Baltic 29, ikke sant? Alle de jeg har sett på har ventiler for å åpne / lukke dieseltilførsel fra tankene. Virker som det har vært standard på de båtene lenge. 

Se denne tråden for info, og sjekk om du har samme: Da kan du i alle fall begrense omfanget av problemet. :-)

Edit: Ser ut til at du kan styre både tur og retur til den tanken som er "frisk". Dermed kan du isolere vekk den tanken som nå har vann i seg.
 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 10 timer siden:

Du har en Baltic 29, ikke sant? Alle de jeg har sett på har ventiler for å åpne / lukke dieseltilførsel fra tankene. Virker som det har vært standard på de båtene lenge. 

Se denne tråden for info, og sjekk om du har samme: Da kan du i alle fall begrense omfanget av problemet. :-)

Edit: Ser ut til at du kan styre både tur og retur til den tanken som er "frisk". Dermed kan du isolere vekk den tanken som nå har vann i seg.
 

 

Hei og takk for tilbakemelding. ? ? 

Ja jeg har kraner som vist på bildet. 

Disse står åpne. Har som sagt ikke starter motor. Er det kranene som sitter vertikalt da som skal stenges? 

Link to post
mawilu skrev 18 minutter siden:

Originalt er tankene adskilt. Sammenkoblet  kun med slangene med kraner tur retur. Mannlokk til rengjøring på begge tanker følg slangene  fra kranene som er avbildet tidligere. Stenger du begge kranene fra tanken med vann kan du bruke båten. Hvilken årsmodell er båten?

Hei og takk for tilbakemelding ?. ? 

Er usikkert på hvilke kraner som skal stenges, er styrbord tank som er vann i. Se bilde. Er tatt tidligere. 

. ? 

Messaging1566809389393.jpg

Messaging1566809389393.jpg

Link to post

Ut frå meldingane dine over, så er mitt vel-meinande råd at du bør skaffa deg litt assistanse frå ein kyndig person.

Då er det større sjangs for at resultatet av renselses-prosessen blir vellykka. Tar du ein skikkeleg tanksjau no, så får du nok med ein del forurensing frå tankane i same slengen. Det er jo ein betydeleg gevinst.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...