Jump to content

Montere ekkolodd på Askeladden 505

Torsteint

Recommended Posts

Hei.

Har nylig kjøpt en Askeladden 505 som vi skal montere ekkolodd på.

Har kjøpt et Garmin Striker 5 med hekk giver.

Jeg har nå forsøkt å lese meg opp for å finne ut beste plass å montere giveren både via bruksanvisning og via forumer på nett.

Har funnet mange gode tips, men samtidig så har jeg blitt litt usikker på hva som blir riktig på vårt skrog.

Lurer derfor på om noen av dere har montert på en Askeladden 505,og i tilfelle om dere har et tips eller to ang plassering.

Legger ved et par bilder for å vise hvordan den ser ut bak/under.

Hva er favoritt massen å fylle igjen skruehullene i forbindelse med monteringen?

Mvh

Torstein

IMG_20190825_161334964_HDR.jpg

IMG_20190825_161342024_HDR.jpg

MIn favorittmasse er Tec7. Men jeg har faktisk ikke skuehull. Jeg vasket bort bunnstoffet der jeg ville feste ekkoloddet, og limte fast en bit 2x4" som jeg malte med bengalakk først (vanntett). Limte fast med Tec7. Deretter skrudde jeg fast ekkoloddgiver med rustfrie skruer. Skrudde ut skruene igjen. Dyttet Tec7 inn i skruehullene og skrudde inn igjen. 

Jeg husker aldri med sikkerhet hvilken side av motoren man bør ha giveren på (bestemems av rotasjonsretning på propell) , men tror du bør montere den på babord side. Du har høyregående propell ser det ut som. 

Giveren bør også monteres 1 meter fra påhengsmotor, men for oss med så små båter er det vanskelig. Ser også ut som steglisten eller hva det heter kan gi turbulens. Men lurer på om jeg hadde forsøkt med å montere giveren der hvor skråflaten treffer den vannrette flaten. 

Hvis @Team Colibri eller @abbor kommer innom og svarer her så lytt til dem. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Svingeren skal monteres på styrbord side. Den skal være minst 15cm til siden for sirkelen som tegnes av "spissene" til propellbladene. 

Monter den mellom to steglister. Sjekk så det ikke er noen skroggjennomføringer eller noe annet framover på skroget som kan forstyrre vannstrømmen. 

Jeg bruker også Tec 7 eller en annen MS polymer (eksempelvis Casco marin & teknikk). 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...