Torsteint Startet 25.August.2019 Del på Facebook Startet 25.August.2019 Hei. Har nylig kjøpt en Askeladden 505 som vi skal montere ekkolodd på. Har kjøpt et Garmin Striker 5 med hekk giver. Jeg har nå forsøkt å lese meg opp for å finne ut beste plass å montere giveren både via bruksanvisning og via forumer på nett. Har funnet mange gode tips, men samtidig så har jeg blitt litt usikker på hva som blir riktig på vårt skrog. Lurer derfor på om noen av dere har montert på en Askeladden 505,og i tilfelle om dere har et tips eller to ang plassering. Legger ved et par bilder for å vise hvordan den ser ut bak/under. Hva er favoritt massen å fylle igjen skruehullene i forbindelse med monteringen? Mvh Torstein Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2019 Del på Facebook Svart 25.August.2019 MIn favorittmasse er Tec7. Men jeg har faktisk ikke skuehull. Jeg vasket bort bunnstoffet der jeg ville feste ekkoloddet, og limte fast en bit 2x4" som jeg malte med bengalakk først (vanntett). Limte fast med Tec7. Deretter skrudde jeg fast ekkoloddgiver med rustfrie skruer. Skrudde ut skruene igjen. Dyttet Tec7 inn i skruehullene og skrudde inn igjen. Jeg husker aldri med sikkerhet hvilken side av motoren man bør ha giveren på (bestemems av rotasjonsretning på propell) , men tror du bør montere den på babord side. Du har høyregående propell ser det ut som. Giveren bør også monteres 1 meter fra påhengsmotor, men for oss med så små båter er det vanskelig. Ser også ut som steglisten eller hva det heter kan gi turbulens. Men lurer på om jeg hadde forsøkt med å montere giveren der hvor skråflaten treffer den vannrette flaten. Hvis @Team Colibri eller @abbor kommer innom og svarer her så lytt til dem. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
abbor Svart 25.August.2019 Del på Facebook Svart 25.August.2019 Svingeren skal monteres på styrbord side. Den skal være minst 15cm til siden for sirkelen som tegnes av "spissene" til propellbladene. Monter den mellom to steglister. Sjekk så det ikke er noen skroggjennomføringer eller noe annet framover på skroget som kan forstyrre vannstrømmen. Jeg bruker også Tec 7 eller en annen MS polymer (eksempelvis Casco marin & teknikk). Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Se der, der kom faciten :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Torsteint Svart 26.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2019 Takk for svar. Jeg prøver meg på der hvor jeg har tegnet inn prikken i bildet under. Var ikke så godt å se på bildet men bør gå klar av steglistene deromkring. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Ser riktig ut dette. Og så er det høyden svingeren monteres i som også må være korrekt, det pleier å være greit forklart i installasjonsmanualen. Høyden avhenger av formen og størrelsen på svingeren så det er ikke mulig å gi et generelt råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.