Mr_Stian Startet 26.August.2019 Del på Facebook Startet 26.August.2019 Som tittel sier så sliter jeg litt med å få tømt septik tanken skikkelig. Har lest en del om dette men siden tank og pumpe er nokså utilgjengelig så vil jeg høre med dere mer erfarne båtfolk før jeg går i gang med å demontere. Båten det gjelder en en 98mod Bayliner 2855. Har manuelt toalett med tank som har kvern pumpe. Denne sviver men har problemer med at den ikke tømmer tanken skikkelig. Har tidligere mistenkt at det er tett lufting, men tror ikke dette er hele problemet. Pga mye luft ute ved tømming av toalett så begynte jeg i helgen med å rense tanken. Jeg har land tømming av septik så fylte ferskvann fra denne til det var helt fullt. Når jeg fyller herifra så ser jeg at det renner vann ut der hvor septik blir tømt ut (disse båtene har tømming over vann, ikke via ventil i bunn). Starter så pumpen å den går i noen sekunder før den begynner å drar luft. Lokket til land tømming var da skrudd på igjen. Prøvde å få av slangen til lufting for å sjekke denne, men den satt sånn fast at jeg ikke fikk dratt av slangen. Veldig vanskelig å komme til. Så, jeg mener problemet kan være en av to ting. Enten så har slangen som skal suge fra bunnen løsnet på ett vis (pumpen står på toppen av tanken) sånn at når nivået kommer under selve pumpen så suger den luft og pumpen får ikke dratt opp mer. Eventuelt så er impeller i pumpen gåen sånn at den ikke får til å suge mer. Noen her med innspill? Ser for meg at jeg må ut med hele tanken for å komme skikkelig til alt sammen her! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 (redigert) Kan pumpa være feilkoblet slik at den suger feil vei? Om ikke så har du en lekkasje i en slange et sted - men det hadde du veil oppdaget ved bruk av toalettet Om tømminga er over vannlinja kan du sjekke pumpa ved å starte pumpa og kjenne med hånda om det trykkes luft ut av "tømmehullet" i skrogsiden Redigert 26.August.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 26.August.2019 Del på Facebook Svart 26.August.2019 Hadde en lignede situasjon, og når jeg tok ut kvernpumpa var bladene mer eller mindre pakket inn i hår. Dette var i en Targa 27 der man som oftest dusjet sittende på dassen. Fjernet håret, og alt i orden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2019 Bitteliten skrev for 8 timer siden: Kan pumpa være feilkoblet slik at den suger feil vei? Om ikke så har du en lekkasje i en slange et sted - men det hadde du veil oppdaget ved bruk av toalettet Om tømminga er over vannlinja kan du sjekke pumpa ved å starte pumpa og kjenne med hånda om det trykkes luft ut av "tømmehullet" i skrogsiden Som sagt så tømmer den ned til ett vist nivå før den suger luft. Så sant tanken er helt full. Så den er koblet rett. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Hvis den pumper som normalt ned til et visst nivå, der det brått kommer bare luft, kan det umulig ha noe med verken pumpa eller luftingen å gjøre. Da er det nok, som du nevner, at oppsugingsrøret ikke når ned i bunnen, eller at det på én eller annen måte har oppstått en lekkasje på det. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 Da er det vel bare å gå igang å demontere... Skal bli spennende å se hvordan dette ender. Skal oppdatere så fort jeg vet noe mer om hva det kan være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.