Jump to content

Verktøy/rettholt for måling av høyden på sylinderforinger til Ivecco aifo SRM 33,


Blyrompa

Recommended Posts

Hei Morten.

Jeg har hørt at det hender at foringene kan løsne og skli litt ned. Det er en del av en feilsøking hvor jeg har både frostvæske i olja og kompresjon ut i ekspansjonstanken. 

 

Grimme Elling, en slik fil tror jeg ikke jeg har sett. Om du har noen referanser til noe som er jeg takknemlig om du kan dele :-)

Link to post
Share on other sites

For å få til å måle så lite må du ha et sikkelig nøyaktig micrometer,en rettholt blir neppe nøyaktig nok!  Ville fått en mekaniker til å se på motoren. Uansett må jo motoren demonteres og foringene må vel presses på med hydraulisk presse.. tipper det er et annet problem som fører til frostveske i oljen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Sjeldenutpå said:

Helt vanleg og innafor å bruke stållinjal. Biltema har mange typer både stål og aluminium.  Du kan også bruke rettholdt, vater, låne ein linjal av ungane osv. 

0,05-0,1mm er veldig lite!  Tror ikke jeg har noen plastlinjaler innenfor den tolleransen!  Lykke til med målingen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Sjeldenutpå said:

? uff då ... 

 linjalen er hjelpeverktøy, til måling brukes føleblad. 

ja det skjønner jeg!! 0,05  er tynt.. da må toleranse på blokk du legger an på og toleranse på linjal være veldig nøyaktig  0,1 er kansje lettere å måle med følerblad

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Skal man måle toleranser på 0,05mm så tror jeg ikke du klarer det uten mikrometer uansett.. men det holder heller ikke å måle på et pungt heller.. Mulig jeg er pirkete nå men har du en tolleranse mellom 0,05-0,1 så er det lite å gå på. ville ihvertfall kryssmålt på 4 pungter 90graader om du skal få et anstendig måleresultat. du vil jo ikke merke om du tvinger opp rettholtet 0,01-0,02 opp med følerbladet.  Du får problemer med å måle noe under 0,2-0,3 med et følerblad

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dybdemicrometer er knall ? men eg har ikkje vert borti med så breidt annlegg at det kan måle utanfor foring. 

 

 -morten- du tar feil, vanlig toleranse for ventiler på mange motorer ligger feks 0.10 -0.15 og er dagligdags arbeid/måleområde med føleblad.  Metode med linjal/rettholdt og føleblad er beskrevet i verkstedhåndbøker for kontroll av topper. Det er heilt vanleg. Til og med mellom propellakselflenser kryssmåler vi nedi 0.10 med føleblad.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

47 minutes ago, Sjeldenutpå said:

Dybdemicrometer er knall ? men eg har ikkje vert borti med så breidt annlegg at det kan måle utanfor foring. 

 

 -morten- du tar feil, vanlig toleranse for ventiler på mange motorer ligger feks 0.10 -0.15 og er dagligdags arbeid/måleområde med føleblad.  Metode med linjal/rettholdt og føleblad er beskrevet i verkstedhåndbøker for kontroll av topper. Det er heilt vanleg. Til og med mellom propellakselflenser kryssmåler vi nedi 0.10 med føleblad.  

Jeg har brukt føler blad!  0,05 tror jeg ikke jeg med sikkerhet kunne sakt at jeg har klart å måle!   over 0,1 kan jeg være med på at du får til med en rettholt på toppen av en sylynderforing.  På motorventiler har du jo derimot omtrent to faste elementer så da er det lett å kjenne om følerbladet er rett eller ikke..  men skal ikke kvervulere!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 22 timer siden:

Uansett må jo motoren demonteres og foringene må vel presses på med hydraulisk presse..

 

Jeg bruker ters og gjengehullene til topplokket

 

Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden:

Dybdemicrometer er knall ? men eg har ikkje vert borti med så breidt annlegg at det kan måle utanfor foring.

 

Dersom det er snakk om isetting av nye foringer så er det ikke noe problem å bruke et standard størrelse dybdemicrometer som holdes på skrå for å få størst mulig anlegg mot toppen av foringen på en side av målestanga.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...