Jump to content

Vi skålte sommeren farvel!


ter-av

Recommended Posts

For en helg! MorMajor dro til Horten fra fredag til søndag og nøt det vi har valgt å kalle den siste sommerhelgen i år. Og vi dumpet tilfeldig ned i Nidelv-klubbens høsttreff. Hyggelig! :yesnod::yesnod:

Noen fotos finner dere her: MorMajor

 

Det var en god del båter på fjorden i helgen. Noen av dere som var utpå?

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det var ikke dårlig på Kommersøy heller der jeg og skipshunden var i helgen. Og i Grisebukten har det ikke vært så mange båter på all den tid. Den ene bryggen var helt full og godt med båter på den andre og. Og turen til og fra var rene drømmeturen, stort sett havblikk! Håper på like godt vær neste helg, da har fruen fri og kan være med hun også. Men det begynner jo å bli litt kalt om natten nå, 5 grader er ikke så mye. Det var godt å fyre opp varmeren imorges!

 

Lars H.

PS. Vi var to båter med vimpel, begge Saga 27, Philonica og Trudelutt

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En alldeles utrolig flott helg! Vi klarte til slutt, (dette var vårt fjerde forsøk i sommer) å komme inn i havnen på Østre Bolærne også. Kom avgårde litt tidlig på fredag, og da var det jammen ledig ved bryggene der gitt. Men det varte ikke så lenge før det ble ganske fullt på fredagskvelden, og på lørdag kom det enda flere båter.

Fikk gått tur og sett på hele øya i det flotte været, og jeg må si jeg er glad for at vi har fått et så fint sted å være på. Det hadde vært skikkelig nitrist om dette området hadde havnet i privat eie.

På lørdags ettermiddagen flyttet vi oss til Horten. Men hvor i all verden var alle Nidelv-båtene da? Så ingen spesielle tendenser til at det skulle være treff der, annet enn at det virket som om halve flåten fra Oslofjordens vestside fra Holmestrand til Drammen var der... :lol: Det ble ganske fullt utover kvelden der også gitt, så det var tydelig at mange bruker båten ennå. Og det har vi tenkt å fortsette med også. Bare ikke snøen kommer så tidlig da.... :eek:

Link to post
Share on other sites

det var tydelig at mange bruker båten ennå. Og det har vi tenkt å fortsette med også. Bare ikke snøen kommer så tidlig da.... :eek:

Hei.

 

Trudelutt i havna i son 20 oktober 2002! :nonod::nonod:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Neida, set er ikke noe snø på gang. I år kommer snøen sent! Og som sagt, på denne tiden er det fint ute. Se på bildet under fra

Kommers i oktober for noen få år siden (ikke 2002 altså), - den absolutte freden?

 

Bilde

 

 

Og så kan vi vel se frem til våren neste år? Her Kommers april 2001.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En alldeles utrolig flott helg! Vi klarte til slutt, (dette var vårt fjerde forsøk i sommer) å komme inn i havnen på Østre Bolærne også.

Var også atter en gang på Bolærne i helgen, så at Fjorden lå borte ved "ferje kaia", tenkte jeg skulle si hei, men plutselig var du vekk.

Du hadde det nok ok, der du lå, men for meg og mange av de ca 70 båtene som lå i "hoved-havnen" så ble desverre dette en stort sett søvnløs helg........ :nonod:

 

Natt til lørdag så holdt en gjeng godt voksne på til ca. 0330 med skrik og skrål, allsang, og generell "grøftefyll", sittende på land v/ utstikkeren ved sanitærbygget..

Natt til søndag var samme gjengen i gang og holdt det gående til nærmere halv seks om morgenen (godt hjulpet av en annen gjeng som benket seg ned foran de røde brakkene og holdt på til 0400), før en 4-5 personer avsluttet med et hei dundrandes nach-spiel i en av båtene.....de holdt det gående med skrik,latter,skrål og horn-tuting til kl. 0745, og var så dritings at de knapt kom seg av båten uten hjelp.....

 

Jeg er faktisk enda så forbanna, at jeg har sendt mail til daglig leder med spørsmål om de er i ferd med å miste helt kontrollen der ute...... :rolleyes:

 

Understreker at dette IKKE er for å moralisere, jeg synes det er en menneskerett å sitte og kose seg med litt :cheers: , men synes i anstendighetens navn at man kan krabbe ned under dekk før man har kommet allt for langt ut i de små timer......

 

Dette var i alle fall det værste fyllekalaset jeg har opplevd på sjøen gjennom ca. 20 år.........

 

Hvis noen av de som var med på rølpelaget mot formodning leser dette, så har jeg bare en ting å si......

 

F*** Y**, dere er f**n meg en skam for båtfolket....... :nono:

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Puh.....det var godt å få det ut..... :headbang:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Opplevde noe av det samme Atco nevner i en annen landsdel. Besøkte en av havnene vi hadde brukt mange ganger tidligere. Var uten båt i 4 år og på den tiden hadde mye endret seg.

En ting at båtene var blitt mye større, men det hadde og oppførselen til noen av de som var på tur gjort....

Båthavnen hadde rundt 55-60 båter, ved siden av oss lå det båter med smårollinger ombord. I den ene var det et par med 3 småtasser rombord, den minste var sikkert ikke mer enn noen måneder gammel.

Oppe på kaien (ikke flytebryggene) var det rigget opp et slikt partytelt med ghettoblaster og dermed måtte folk snakke høyere enn den. Først rundt 06 tiden lørdags morgen var det stille i havnen. Da jeg tørnet ut rundt 07 registrerte jeg at i båten med smårollingene ombord var det bortimot anarki, der hadde mor tydeligvis ikke hatt noe soving i løpet av natten.

Vi forlot havnen rundt 0900, da hadde vi fått mer enn nok.

I ettertid kom jeg til å tenke på at jeg hadde registrert såpass mange båter med familie ombord som kom innom havnen om formiddagen og koblet på strøm for så å forlate havnen rundt 19-20 tiden. M.ao. var det ting som tyder på at de kanskje hadde opplevd dette tidligere.....

Har absolutt ingenting imot at båtfolket koser seg med med god mat og drikke, men når klokken passerer 23 bør folk ha såpass vett innebygget at de demper musikk etc. og evt. går ombord i de største båtene og fortsetter der til de tørner inn.

Virker som om det å ta hensyn til andre ikke er så nøye lengre.

 

I ettertid har jeg hørt rykter om at noen av stamgjestene i havnen skal være bortvist for fyll. Dette er faktisk er folk som er høyt oppe på rangstien lokalt og man skulle tro hadde litt mer mellom ørene. Men det er visst bare når det gjelder å tjene penger.

 

Vi ble ihvertfall meget skuffet og kommer nok til å sjekke med andre familier før vi overnatter på en slik plass igjen.

La oss bare håpe at dette var unntaket og ikke blir regelen fremover....

Link to post
Share on other sites

Var også atter en gang på Bolærne i helgen, så at Fjorden lå borte ved "ferje kaia", tenkte jeg skulle si hei, men plutselig var du vekk. 

Du hadde det nok ok, der du lå, men for meg og mange av de ca 70 båtene som lå i "hoved-havnen" så ble desverre dette en  stort sett søvnløs helg........ :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Huff og Huff...............Jeg syns det var ille nok der vi lå, det var ganske mye støy fra partytelt oppe på gressplenen. De holdt det gående ganske lenge utover der også. Men skjønner nå at det var mye verre på den andre siden, ja. Vi var en tur bortover der like før det ble mørkt, og registrerte en del mennesker som satt på brygga i en klikk der. Og ante vel at det ville bli en del "fart" utover kvelden.

Det var derfor vi bestemte oss for å dra på lørdagen. Vi registrerte så stor tilstrømning av båter da, at vi fryktet "full fres" på bryggene utover natta. Og jeg som sover dårlig nok fra før, fant ut at det var like greit å reise et annet sted.

Vi dro til Horten, og der var det sikkert like mange båter. Vi la oss ganske tidlig, for vi var litt trøtte etter den forrige natten, og merkelig nok så ble det helt stille ganske fort utover kvelden der heldigvis. Fikk en god natts søvn der, og det gjorde godt.

 

Synd du ikke stakk bortom da. Registrerte ikke noen kjente båter eller vimpler på min ferd der på fredagskvelden, så det ble bare med den ene bryggeturen. Vi gikk en flott tur på over 2 timer rundt på øya på lørdag, og var egentlig fornøyde etterpå. Det var derfor vi bestemte oss for å dra. Vi hadde liksom fått nok av liv og røre.

Ellers hadde vi litt å se på på kvelden da. En uheldig båtfører som hadde gått på grunn like utenfor der. Han fikk heldigvis hjelp av redningsskøyta.

Bilde

Legg merke til at hekken ligger litt vel høyt i vannet. Han står godt oppe på skjæret. Får håpe det gikk bra med båt og mannskap. Triste greier når sånt skjer...

Bilde

Ellers var det en flott solnedgang ihvertfall.

Bilde

Link to post
Share on other sites

De bildene der tok du akkurat når jeg var på vei inn :sailing: (kom fra sundet mellom Østre og MellomB).

Så han stakkaren stå i vannet og skyve på båten når skøyta kom, tror nok han måtte ha fått ror/propell skader..... :cryin:

 

Faktisk helt utrolig at ikke det blir merket der snart, så mange som har gått på der i sommer..... :confused:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte som sagt mail til Bolærne ang. nattebråket. Gjengir her (med tillatelse) svaret fra daglig leder:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hei

 

 

 

Det er supert at du sier ifra. Dette er ting vi ikke skal ha noe av. Det er faktisk første gangen jeg får en slik melding. Dersom det er slik at dette har utviklet seg er det en utvikling som vi skal stoppe. Dette skal ikke være et festested, men moro skal vi ha det.

 

Jeg vil endre/presisere rutinene for nattevakt fra og med i dag av. I tillegg vil jeg sørge for at politiet besøker oss enda oftere i løpet av natta. Dette skal vi stoppe. Jeg blir glad om du sier ifra i tilefelle det blir mer bråk.

 

Velkommen tilbake.

 

 

Rolf Bjarne Sund

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tror dette blir tatt seriøst, og at håper man finner den "gylne middelvei" m.h.t :sailing::drink: og :sleep:

 

:yesnod:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte som sagt mail til Bolærne ang. nattebråket. 

------

Tror dette blir tatt seriøst, og at håper man finner den "gylne middelvei" m.h.t    :sailing:  :drink:  og  :sleep:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Det var godt å høre. Da får vi håpe det hjelper på etterhvert. Det roer seg vel på naturlig måte i år, men det kan jo være greit å forberede seg til neste sesong. Og jeg håper de tar tak i de som sitter ute ved langbordene på gressplenene også. De hadde da stor nok musikkmaskin der og, hørte jeg. Og det kan nok bli ganske mange mennesker på land, i tillegg til de i havnen ser det ut til.

Er nok fornuftig å ha en vakt eller to gående rundt der i helgene og i fellesferien tror jeg. Selv om jeg ikke er motstander av hverken musikk eller :cheers: , så er det greit at det går nogenlunde ryddig for seg. Man bør jo vise litt omtanke for de andre rundt seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...