Fisker02 Startet 26.August.2019 Link til dette innlegget Startet 26.August.2019 Jeg har nettopp köpt en brukt Morgan 5200 og lurer på om nån vet om Bever Marin har brukt skum i skrog på den modellen. Den verkar nemligen extremt tung på min Tiki 1000 tilhenger og jeg kan ikke lyfter den fra hånd, trots att det sitter en 178 kg tung 90 hk Suzuki på speilet. Det kom ca. 25 l brunt vann ur bilgen när jeg opnet skruen. Jeg ber forresten om unskylt for min dålig norsk men jeg er tysk. Nu er det faktiskt så at Tiki treilern har hjulen veldigt langt bak som sikkert ha en inflyttelse på tungtpunkten. Va tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Hei. Det beste er nok å spørre Morgan him self om ingen her på forumet kan svare deg, http://bevermarin.no/ Skriv en epost om du ikke ønsker å ringe. morgan@bevermarin.no Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Legg ut et bilde av hengeren , så får vi se. Kan høres ut som at du må flytte winchtårnet litt lenger bak , slik at du får tyngdepunktet på båten litt lenger bak. Ang dårlig norsk, syns du skriver godt svensk til å være tysk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fisker02 Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Takk for svaret, Jeg har jobbat både i Trondheim, Linköping og Danmark som lege og det stemmer at jeg snakker og skriver best svensk utover min tysk. Jeg vet att det er en förferdelig blandig men jeg giver mit beste att det ser lidt ut som norsk, i hvert fall. Jeg har faktiskt snakket med en svensk dame (kanske hans fru?) I dag på Bever Marin som takk og lov bekräftade att det ikke finns skum på min Morgan 5200 og att all vann rinner ut, om skroget er bare tillstrekligt sned, til ex. På en slip rampe. No er det bare spörsmål hvor de ca. 30 l vann som jeg tappte kom fra og hvorfor båten er så tung på treilern. Kanske har du rett og jeg må flytte winschtårnet. Kanske skulle jeg også pröver att vejer båten på en lastbil vekt, först. Var så godt og se på mine bilder. Jeg frykter att treilern er för liten endå. Båten har 600 kg og motorn ca. 178 kg. Treilern er en Tiki BP1000. Er det noen modell dere kan rekommendere? Tyske haenger har alltid lys som må tages av ved slippingen. Det er virkelig bra med Tiki treilern att de har ett special system med whippmechanism. Vad syns dere om Fogelsta, eller Brenderup? Et siste spörsmål. Hvilken image har Morgan båtarna i Norge? Anses de som high quality? Takk og hilsen fra Tyskland Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Har selv en tilsvarende båt, 5250, og har hatt denne siden den var ny i 2007. Har ikke hatt et eneste problem med denne båten og er godt fornøyd med kvaliteten. Har for egen del aldri hørt noe negativt om båttypen, modellen eller produsenten. At det kom ut 25 liter brunt vann fra dobbelbunnen (regner med at det var der?) tyder jo på at du har en lekkasje et eller annet sted. Min båt har vært helt tørr i alle disse årene og har ingen planer om å selge/bytte den ut. For egen del gir jeg båten god karakter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jannmar Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Om du flytter vinsjtårnet, så pass endelig på at du ikke får negativ vekt på bilens tilhengerkule. Da er både bilen og skuta i åkeren før du rekker å blunke. Livsfarlig! Redigert 27.August.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Så fint at du fikk raskt svar fra Bever Marin. Har bare godt å si om Bever Marin og alltid fått all hjelp jeg har trengt til båt og utstyr jeg bruker i jobben. Enig med Mouche, om du har såpass som 25-30 liter med vann i båtens hulrom tyder dette på en lekkasje. Sjekk overganger mellom skrog og dørken (dørk = gulv i en båt) om det kan være sprekker eller andre skader som fører til lekkasje. Kjenner ikke til 5200 modellen men lekkasje mellom skrog og innerliner (innredning) kan også være verdt å sjekke for sprekker eller skader samt alle skruer og gjennomføringer i skrog. Har omtrent helt lik din henger og har en 17 fots båt. Jeg har noe lettere motor (ca 115kg) men jeg har vinsjtårnet lenger bak og får dermed båtenden lenger bak. Lasten på tilhenger kulen er nesten nøytral og båten lar seg lett sette ut og ta opp, selv på bratte ramper. Sitér dette innlegget Link to post
Fisker02 Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Takk for alle svar. Takj også för varsel med flytning. Men jeg er langt fra negativ vekt. Vannen kom ut fra dubbeltskrogen når jeg opnede sumpskruen. Jeg skall sjekke båten för hull etc. og skall nok flytte winschtårnet lidt. Hvad syns dere, hvor mange cm i förste omgang? Er sjelvlens-slangene en vanlig svakpunkt för lekkasje, og hvordan kommer man åt dem? Hvad taenker du exakt på med overgang mellon innerliner og skrog? Mener du fenderlisten, der skrog og övre delen er klistret samnen, eller hellre overgang fra till ex. pulpeten till bunnen der man stå på? Rekker det förresten med en enkel lille skrue som ikke sitter riktigt fast eller må det vaere större hull? Takk Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Ville prøvd 10 cm bak i første omgang - ser ut som at skroget ikke hviler skikkelig på den bakerste kjølrullen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
xr4ti Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Fisker02 skrev for 1 time siden: Mener du fenderlisten, der skrog og övre delen er klistret samnen, eller hellre overgang fra till ex. pulpeten till bunnen der man stå på? Rekker det förresten med en enkel lille skrue som ikke sitter riktigt fast eller må det vaere större hull? Ja, presis. Verdt å sjekke for å se om du finner noen avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Fisker02 Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Det stemmer. Jeg skal pröve med 10 cm. Det er bare ikke så enkelt med båten på. Må finner en rampe först. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 ivar skrev 50 minutter siden: Ville prøvd 10 cm bak i første omgang - ser ut som at skroget ikke hviler skikkelig på den bakerste kjølrullen? Legger merke til det samme og kan nok godt være tilfelle for jeg måtte heve den bakre kjølrullen for at denne skulle ligge an mot båten. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Tips: Trenger ikke en rampe for å justere hengeren med mindre du skal løfte hjulene du ruller på. Min båt veier nok det samme eller mer enn din. Du kan bruke et tre bak båten som forankring, og bruke en jekkestropp for å dra båten bakover. Jeg brukte hengerfestet på min bil nr 2 som fastpunkt. Kunne brukt et tau med taljer også til å dra båten med, men brukte jekkestropp. Da hadde jeg full kontroll cm for cm. Jeg justerte også høyden på rullene mens båten var på hengeren. Når du gjør det slik kan du også veie vekten på kulen med en baderomsvekt. Sett vekten plant på en plate. Ha en planke eller noe slikt mellom vekt og kulekoplingen og senk hengeren ned (sveive på nesehjul). Jeg gjorde dette hjemme på gårdsplassen. Etter justering var det så mye lettere å ta ut og opp båten på rampen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fisker02 Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Tusen takk, så ska Jeg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.