Jump to content

Vibrasjoner/knurring ved sving - VP41-DPE


bjoris

Recommended Posts

Etter 60 timer fra vi fikk båten merker vi nå tegn på vibrasjoner og ulyd (litt knurring) ved sving fra drevet. Det er kanskje mest på tomgang, men om jeg senker farten samtidig som vi svinger så syns jeg også den "knurrer" litt. Det er ikke voldsomt mye og noe mer dur vil du jo få ved sving på drev, men jeg syns det er en endring fra før ferien, båten har lagt stille i 4 uker.

 

Spesielt merker jeg nå at det kan dure litt bare en svinger fult ut på tomgang, det har den ikke gjort før. Virker også som det er verst når jeg svinger drevet mot styrbord. Skal ha meg en tur å teste mer og tar gjerne i mot tips til "øvelser" jeg bør gjøre. Er det f.eks slik at dur også vil komme når båten står i FRI om det er knuten som er problemet?

 

Denne båten er 16 år uten at det har vært byttet noe kryss/knuter/lager etc så jeg har jo tenkt at vi fort får litt kostnad med dette drevet, men jeg har en flink mekanikker som ikke er altfor dyr så ser ikke helsvart på det, men vil gjerne ha litt mer peiling før jeg tar båten ti han. Antar det er lang ventetid også. I April ble det byttet belg, alt så bra ut, han gikk da over drevet og syns det var tight og fint, ikke noe vann eller spon i olja, og knuten så fin ut...

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev 3 minutter siden:

Er det f.eks slik at dur også vil komme når båten står i FRI om det er knuten som er problemet?

 

Ikke nødvendigvis. Spørs på sving og trim.

Med drevet rett frem og nøytral trim bør det ikke være mye ulyd, men overdriv heller ikke "lytteoppdraget" dersom du tidligere har tjenestegjort på ubåt.... så kan det hende at du hører FOR godt...:wink:

 

Det er mest trolig at opphengsforingene dine som er utslitte, disse varer kun 3-4 år på mitt DPE.

 

En 41 motor tar ikke ut rubbel-og-bitt av hva DPE tåler så du får maaaange år då det drevet med den motoren.

Du kan også kjøre mange år med "litt" ulyd før det det er defekt.... bruk en som kan dette og ta han/hun med på en liten prøvetur og få gode råd, så sparer du mange-menge båtpenger...:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært på ubåt, men er god på ulyder! Heldigvis er mekanikker litt laid back og skifter ikke alt for å være på den sikre siden. Jeg hadde uansett tenkt å få han til å se over drevet før vinteren siden jeg har båten ute hele året så vi kan ta det da om ikke det blir verre.

 

Ang opphengsforingene, er det mye jobb å bytte dem?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...