Jump to content

Fairline phantom 42 med VP63P, lav ytelse

Chrislars1

Recommended Posts

98 modell med vp 63p 370hk 1100timer.

Fuelservice renset tanker for 1 år siden. 

Problemer er som følger: 

Hentet båten og prøvekjørte med tidligere eier.

Båten er treg når det blir gitt gass. Babord motor bygger opp turbotrykk og prøver, styrbord motor kommer sakte etter og maxer på 2100rpm babord går da på 150-200 rpm mer. Båten gjør da 23 knop på Max. Kjører ut av Oslofjorden i 19 knop. Rolig gjennom Vrengen og prøver da og gi på igjen og da stopper det på 1300 og 1400 rpm. Dvs vi kjørte hjem i 10knop. Motorene orker ingenting. Det ryker ingenting. Jeg tenker, får den nok diesel?  Har kontrollert grovfilter,det så bra ut men skiftet dette og vanlig filter.  Skal ut å prøve båten imårra og om ikke det er bedre kjøre diesel direkte inn på pumpe fra en kanne for og eliminere tank,slanger osv.  Jeg må prøve og finne ut av det litt kjapt da jeg ikke var informert om dette føre båten ble hentet. Blir evnt levert til en vp verksted for å få feilsøkt og gått over motorene. 

Tips mottas ? 

Hva burde jeg forvente av turtall og fart på dette oppsettet? 

Redigert av Chrislars1 (see edit history)

I din situasjon ville jeg hatt manometer koblet direkte på innsugningsmanifold på begge motorene.

Dette er generelt utstyr som er mer enn kjekt å ha for alle som ønsker å kunne gjøre enkel feilsøking selv.

Tar en i betraktning at 2 stk manometre med overganger kan skaffes for mindre enn det en telefon til verksted koster.... så går det opp

Gjør som dieselfan sier sjekk turbotrykk, er båten og propeller full av groe?

Det er i turtallsområde 13-1500 røykbegrenseren skal gi mer diesel, hvis du ikke klarer å oppnå dette turtallet er det kanskje ikke nok turbotrykk til å presse ned membran og fjæren i røykbegrenseren. 

Røykbegrenser har ikke noe med toppturtall å gjøre, men med akslerasjon.

Oppdatering: på styrbord motor som går dårlig. Skiftet grovfilter, var lite rusk her. Og filtrene på motor. Kappet dieseltilførsel slange fra som går inn på motor. Denne var det en liten knekk på.fikk mer fri passasje da. Prøvekjørt. Gir på , babord motor bygger opp turbotrykk og akselerer, styrbord motor kommer sakte men mye tregere.

Får Max 2500rpm og 2400rpm. Og ca 25 knop.

Prøvde også og kjøre diesel ifra kanne direkte på styrbord motor. Ingen forskjell. Neste blir nå og prøve å få koblet turbo trykk målere på begge motorer. Kan være en turbotrykk lekk på styrbord motor. 

20190829_191722.jpg

Redigert av Chrislars1 (see edit history)

De volvo instrumentene har vel også oppgitt en feilmargin på +/- 100 omdreininger. Viser det samme turtall på samme motor oppe og nede, eller viser det forskjellig? Så sitter kanskje gass-wiren litt forskjellig på motoren i forhold til oppe/nede - er det likt i begge tilfeller? Eller har du elektronisk? Hos meg kan jeg justere littegranne på wiren ved motoren. Hadde slurvet litt ved wire-bytte, og da forsvant det raskt et par hundre omdreininger som kun skyldes manglende justering fra min side.

Hvis max turtall er 2400-2500rpm på begge motorene og fart da er 25knop, så høres det virkelig ut som at problemet er relatert til groe på akslinger og propeller eller en veldig tungt lastet båt.

På min P40 med samme motorer måtte jeg ifjor sommer løfte båt og spyle av groe på akslinger og propeller pga lav max fart/turtall.

Gjorde det samme i sommer også. Groe på akslinger og propeller fører til lav maxfart/turtall. Dette til tross for at skrog omtrent er fritt for groe.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

• 2 uker senere...

Oppdatering. Har montert turbotrykksmålere. 

Har prøvd båten litt etter dette,og sett på målerne.

Det er ca samme trykk på likt turtall. Feks på 2200omdr ligger de på ca 2 bar. På full gass ser jeg forskjell ved at det er mer trykk på babord motor, det er også naturlig siden jeg idag fikk 2550 og 2410rpm, 26knop gjorde båten da.  Jeg har hele tiden trodd at babord motor ikke får nok diesel. Gjorde en test idag ved og legge meg på 1400rpm. Gir jeg da full gass på babord motor skjer det ingenting. Tok så og strupet returen på kranene, da kom den umiddelbart. Dvs den sender for mye diesel i retur. Den berømte retur ventilen på pumpa er skiftet tidligere. Har også hatt den ute og fjæra er like hel. Skal uansett skifte den en gang til. 

Har samme motorer som deg, hadde også problemer med topp turtall ( tilsvarende dine målinger)

ene motor bygget opp mere turbotrykk på slutten.

mente at det var mangel på diesel, åpnet da smoke limiter (forhold diesel/trykk)

her var det et lite hull i menbranen ( denne ble byttet samt en liten justering ) fikk da turtallet tilbake

Ville også gjort en liten test av dieselpumper, ved å sette motorer i neutral og se at du oppnår 3950 rpm ( turtall motor skal ha uten belastning )  

• 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...