Chrislars1 Startet 27.August.2019 Link til dette innlegget Startet 27.August.2019 (redigert) 98 modell med vp 63p 370hk 1100timer. Fuelservice renset tanker for 1 år siden. Problemer er som følger: Hentet båten og prøvekjørte med tidligere eier. Båten er treg når det blir gitt gass. Babord motor bygger opp turbotrykk og prøver, styrbord motor kommer sakte etter og maxer på 2100rpm babord går da på 150-200 rpm mer. Båten gjør da 23 knop på Max. Kjører ut av Oslofjorden i 19 knop. Rolig gjennom Vrengen og prøver da og gi på igjen og da stopper det på 1300 og 1400 rpm. Dvs vi kjørte hjem i 10knop. Motorene orker ingenting. Det ryker ingenting. Jeg tenker, får den nok diesel? Har kontrollert grovfilter,det så bra ut men skiftet dette og vanlig filter. Skal ut å prøve båten imårra og om ikke det er bedre kjøre diesel direkte inn på pumpe fra en kanne for og eliminere tank,slanger osv. Jeg må prøve og finne ut av det litt kjapt da jeg ikke var informert om dette føre båten ble hentet. Blir evnt levert til en vp verksted for å få feilsøkt og gått over motorene. Tips mottas ? Hva burde jeg forvente av turtall og fart på dette oppsettet? Redigert 27.August.2019 av Chrislars1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torjane Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Har du sjekket om det er lekkasje fra slangen mellom turbo og ladeluftkjøler? Bland en flaske med litt zalo og vann og sprut på, rus motoren og se om det bobler Redigert 27.August.2019 av Torjane (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Tipper det er fjæra til overflow ventilen som er brukket. Se denne posten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 I din situasjon ville jeg hatt manometer koblet direkte på innsugningsmanifold på begge motorene. Dette er generelt utstyr som er mer enn kjekt å ha for alle som ønsker å kunne gjøre enkel feilsøking selv. Tar en i betraktning at 2 stk manometre med overganger kan skaffes for mindre enn det en telefon til verksted koster.... så går det opp Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 (redigert) Er det ikke rart at begge motorer feiler? Sliter med noe av det samme men det ser det ut til at det skyldes at jeg har fått ekstremt mye groe (rur) på propeller og skrog i år. Redigert 28.August.2019 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chrislars1 Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Ventilen på pumpa alle snakker om ser ny ut. Jeg tror forrige eier har feilsøkt og prøvd div uten og informere meg Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 kan eksos være tett på en maskin? delaminerte eksosslanger? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
cantina Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Gjør som dieselfan sier sjekk turbotrykk, er båten og propeller full av groe? Det er i turtallsområde 13-1500 røykbegrenseren skal gi mer diesel, hvis du ikke klarer å oppnå dette turtallet er det kanskje ikke nok turbotrykk til å presse ned membran og fjæren i røykbegrenseren. Røykbegrenser har ikke noe med toppturtall å gjøre, men med akslerasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Chrislars1 Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 (redigert) Oppdatering: på styrbord motor som går dårlig. Skiftet grovfilter, var lite rusk her. Og filtrene på motor. Kappet dieseltilførsel slange fra som går inn på motor. Denne var det en liten knekk på.fikk mer fri passasje da. Prøvekjørt. Gir på , babord motor bygger opp turbotrykk og akselerer, styrbord motor kommer sakte men mye tregere. Får Max 2500rpm og 2400rpm. Og ca 25 knop. Prøvde også og kjøre diesel ifra kanne direkte på styrbord motor. Ingen forskjell. Neste blir nå og prøve å få koblet turbo trykk målere på begge motorer. Kan være en turbotrykk lekk på styrbord motor. Redigert 30.August.2019 av Chrislars1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 ..... og du har sjekket at det ikke er groe/rur på propeller/aksler/ror/skrog? Skal ikke mye til før du mister turtall og fart. Sitér dette innlegget Link to post
Chrislars1 Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Har ikke sjekka for det er litt kaldt i vannet ? Tror ikke det er problemet pga den var oppe i mai ifølge forrige eier. Motorene har vært sånn siden han kjøpte den for 6 år sia. Neste nå er og montere turbotrykksmålere på begge motorer og se da ? Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 (redigert) Men er egentlig 25 knop så ille? Ser det ligger en Princess P430 2000 modell på finn med samme motoroppsett. Annonsen oppgir 27 knop toppfart. Hvis din båt i tillegg har litt groe og rur rundtomkring....? Redigert 30.August.2019 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 De volvo instrumentene har vel også oppgitt en feilmargin på +/- 100 omdreininger. Viser det samme turtall på samme motor oppe og nede, eller viser det forskjellig? Så sitter kanskje gass-wiren litt forskjellig på motoren i forhold til oppe/nede - er det likt i begge tilfeller? Eller har du elektronisk? Hos meg kan jeg justere littegranne på wiren ved motoren. Hadde slurvet litt ved wire-bytte, og da forsvant det raskt et par hundre omdreininger som kun skyldes manglende justering fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Hvis max turtall er 2400-2500rpm på begge motorene og fart da er 25knop, så høres det virkelig ut som at problemet er relatert til groe på akslinger og propeller eller en veldig tungt lastet båt. På min P40 med samme motorer måtte jeg ifjor sommer løfte båt og spyle av groe på akslinger og propeller pga lav max fart/turtall. Gjorde det samme i sommer også. Groe på akslinger og propeller fører til lav maxfart/turtall. Dette til tross for at skrog omtrent er fritt for groe. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
-morten- Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Er det det kansje en samenheng og med at store tungdrevne båter med kansje litt knappe motorer er mer ømfindtlige for groe og urenheterpå skrog!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Marida Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 På den ene 72`n min var det Wastgateventilen som var sprukket. Opplyst fra mekaniker Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 På min tidligere ph40 var toppfart med samme motoroppsett 26,5 knop med samme timeantall på motorene. Var en tungt lastet båt med mye tungt utstyr, så jeg mener du burde få et par knop mer. Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Fant du ut av det? Sitér dette innlegget Link to post
Chrislars1 Svart 26.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Oppdatering. Har montert turbotrykksmålere. Har prøvd båten litt etter dette,og sett på målerne. Det er ca samme trykk på likt turtall. Feks på 2200omdr ligger de på ca 2 bar. På full gass ser jeg forskjell ved at det er mer trykk på babord motor, det er også naturlig siden jeg idag fikk 2550 og 2410rpm, 26knop gjorde båten da. Jeg har hele tiden trodd at babord motor ikke får nok diesel. Gjorde en test idag ved og legge meg på 1400rpm. Gir jeg da full gass på babord motor skjer det ingenting. Tok så og strupet returen på kranene, da kom den umiddelbart. Dvs den sender for mye diesel i retur. Den berømte retur ventilen på pumpa er skiftet tidligere. Har også hatt den ute og fjæra er like hel. Skal uansett skifte den en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Chrislars1 Svart 26.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Burde også prøvd og strupe retur på full gass, men det er litt bråkete mellom motorene på full gass. ? Sitér dette innlegget Link to post
Newport Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Har samme motorer som deg, hadde også problemer med topp turtall ( tilsvarende dine målinger) ene motor bygget opp mere turbotrykk på slutten. mente at det var mangel på diesel, åpnet da smoke limiter (forhold diesel/trykk) her var det et lite hull i menbranen ( denne ble byttet samt en liten justering ) fikk da turtallet tilbake Ville også gjort en liten test av dieselpumper, ved å sette motorer i neutral og se at du oppnår 3950 rpm ( turtall motor skal ha uten belastning ) Sitér dette innlegget Link to post
Chrislars1 Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Skal sjekke det også, men det blir ikke føre til våren,for nå er båten på land. Siden den retur ventilen er skiftet tidligere og har hatt den ute og sjekket. Har jeg litt trua på fødepumpa ikke gir nok. Om ikke jeg finner noe feil med røyk begrenser, skifter jeg denne. Sitér dette innlegget Link to post
stima Svart 3.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2020 Følger spent med, har noe av det samme på mine 63p motorer. Klarer dog 2850 rpm, men er helt avhengig av at styrbord motor hjelper bb motor. Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe999 Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Har det löst sig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.