Kaskazi Startet 29.August.2019 Link til dette innlegget Startet 29.August.2019 (redigert) I fjor opplevde jeg ustabil temperatur på dusjen på akterdekket og trodde at blandebatteriet var gåent. Kjøpte nytt og skiftet ut det gamle. I år opplever jeg det samme, bare varmtvann etter en kort stund. Er det noen som har samme erfaring? Og en løsning? Første trinn i feilsøkingen blir å koble ifra kaldtvannog se om det kommer kaldt vann frem til blandebatteriet. Redigert 29.August.2019 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 (redigert) Høres ut som tett slange for kaldtvann. Enten en stengt ventil, en slange i "knekk" eller noe som stenger for vannet på annet vis. Kommer det kaldtvann dersom du kopler av slangen for kaldtvann på innsiden før blandebatteriet? (Skru av strømbryter for pumpe, tøm kretsen for trykk, skru av slange, ha bøtte klar, ha noen som skrur på strømbryter og er klar til å skru den av kjapt...) Obs: hadde oversett siste linje du skrev. ? Ja , test det først ? Redigert 29.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grønnskollingen Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Er du sikker på at du har skrudd på slangene riktig? Jeg presterte å bytte om på inn/ut da jeg byttet blandebatteri og fikk bare kaldt vann. Fort gjort når det er trangt og merkingen dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 29.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Grønnskollingen skrev 1 time siden: Er du sikker på at du har skrudd på slangene riktig? Jeg presterte å bytte om på inn/ut da jeg byttet blandebatteri og fikk bare kaldt vann. Fort gjort når det er trangt og merkingen dårlig. Godt tips, skal ned i båten i ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 - Kjem det vatn i det heile når blandebatteriet er vendt heilt mot kaldt? eller må du regulera litt mot varmt for at du skal få vatn? Dette tyder i såfall på at du berre har varmt vatn inn på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 29.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 (redigert) En oppdatering. Blandebatterier til dusjen akter er ut til å være koblet riktig. Rød slange blir varm og blå slange blir kald. Jeg varmkjørte motorene til 75 c. Blandebatteriet fungerer perfekt! Vi har opplevd at vi ikke kan bruke dusjen etter en kjøretur. Dusjen på toalettet fungerer uproblematisk. Kan det være at varmtvannet til dusjen akter får større trykk enn kaldtvannet nå motoren ha varmet opp vannet til 85 C Hva er neste steg for feilsøk? Her er bilder av elendigheten: Varmt og kaldt vann til dusjen hentes fra de to t-koblingene som man kan se på nederste bilde. Redigert 29.August.2019 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Har du samme flow ( vannmengde ) når du vender batteriet heilt i kald retning som når du slår over på max. varme? Batteriet skal stenga for innblanding når det står i ein av endeposisjonane. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Det kan være at du må ha tilbakeslagsventiler. Jeg hadde en båt der varmtvannet forvillet seg inn i kaldtvannsslangene og gjorde at dusjvannet ble glovarmt den første tiden. Dette var dog med et blandebatteri som normalt stod åpent men at vannet var stengt i dusjhodet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
hegra Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Min første erfaring og betjening med et lignende blandebatteri var litt uventet. Måtte trekke ut håndtaket for og åpne for vannet, mens regulering mellom kaldt og varmt skjedde ved og skyve håndtaket opp og ned, ikke dreie på det som jeg trodde først. Vet ikke hvordan ditt skal betjenes, men kan det være du gjør feil når du skal regulere varmt/kaldt? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 hegra skrev for 2 timer siden: Min første erfaring og betjening med et lignende blandebatteri var litt uventet. Måtte trekke ut håndtaket for og åpne for vannet, mens regulering mellom kaldt og varmt skjedde ved og skyve håndtaket opp og ned, ikke dreie på det som jeg trodde først. Vet ikke hvordan ditt skal betjenes, men kan det være du gjør feil når du skal regulere varmt/kaldt? Dette har fungert greit tidligere og er fortrolig med å betjene det. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Et viktig svar for videre feilsøking er om det kommer kun kaldt vann når kranen er stilt helt mot kaldt. Hvordan er temperaturen og hvordan er trykket/strålen? Om det starter varmt og blir kaldere etterhvert så kan det være at slangene ligger uisolert sammen og varmtvannsslangen varmer opp kaldvannet. Hvordan er temperaturen med en gang du åpner kranen, burde jo ikke være varmvann med en gang. Om det er det, kan det tyde på at du har en utilsiktet sirkulasjon. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Mix Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Jeg ble så lei av disse båtdusj batteriene at jeg installerte raske grohe dusjbatterier både ute og inne, ble drita lei varierende temp og annet tull. Ute har jeg dusjen inne i ett siderom på badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Slike blandebatterier liker vel strengt tatt ikke minusgrader selvom de er aldri så tomme for vann. Tar med mitt på badeplattformen hjem etter at jeg ble lei av å skifte det ut. Da går det bra. De inne i båten ser ut til å klare seg bedre, men selv de "lugger" en del hver vår. Jeg bruker vanlige blandebatterier slik jeg har hjemme. For opplegget på badeplattformen har jeg montert stengekraner inne slik at jeg kan fjerne blandebatteriet ute, og fremdeles ha trykk i resten av systemet og sånn sett fortsette å bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Å frostsikre blandebatterier er vel en selvfølgelighet ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Ja. Men de liker ikke minusgrader om de har den trykk-temperatur funksjonen i seg uansett hvordan du frostsikrer, det var i alle fall forklaringen jeg fikk når den ikke ville blande rett temperatur om våren. Så derfor tar jeg det som er mest utsatt med hjem om vinteren. Og jeg har ikke trengt å bytte det flere ganger heller. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 nordan family 27 skrev for 1 time siden: Ja. Men de liker ikke minusgrader om de har den trykk-temperatur funksjonen i seg uansett hvordan du frostsikrer, Jeg blåser det tomt og skrur ut hele kasetten på ute batteriet hver høst før minusgradene kommer, det tar ett par minutt. Inne har jeg vann hele vinteren så her er det ikke aktuellt å frostsikre. Treveis ventil stenger og drenerer utedelen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 En liten oppdatering. Løsningen på problemet med bare varmtvann på dusjen, var å montere en tilbakeslagsventil på kaldtvannskretsen. Nå er det i hvertfall passe temperatur på badevannet når nan kommer opp av sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.