Kaptein Kvanvik Startet 29.August.2019 Del på Facebook Startet 29.August.2019 Hei sjøfolk! Jeg vurderer sterkt å kjøpe en seilbåt som jeg kan bo i å kikket i dag på en Bavaria 38AC fra 2003. Båten var godt vedlikeholdt og hadde ingen større feil men det meste av utstyret var originalt fra båten var ny. Det negative med den var att rulle genuaen var i litt dårlig skikk og burde byttes i nærmeste fremtid. Noen skader/riper i aluminiumslisten på babord side og noen av fallene såg litt gamle å slitte ut. Kikket også på kjølboltene og fant litt vann, legger ved ett bilde men vet ikke hvor godt en kan se det. Tenkte det kunne være kondens men det smakte salt, noen som har noen meninger om dette? Prisen er på 680 000, - Om det er noen som har en lignende båt hva mener dere om prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Før kjøp ville jeg heist båten opp og sjekket om den har vært på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 X Enig med Hulda. Har boltene vært etterstraamet . Hva med utstyret ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kvanvik Svart 29.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2019 Ok. Men siden det var så lite vann tenker jeg att det ikke burde være noen lekkasje? Eieren hadde ikke gjort noe me kjølen og var ikke klar over vannet så jeg tviler på det. Av utstyr var det autopiloten som kunne ha problemer med å holde kursen, den trengte visst bare en kalibrering for å bli bra igjen. Men dette er jeg usikker på da jeg aldri har hatt autopilot i mine båter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Tro for du overlate til folka med snippen bak frem. Det er veldig mange her på baatplassen som har gått fem på. Mener å kunne se antydning til rust rundt skivene. Selv om tettemassen tyter. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 På søndag ble det lagt ut en B38 fra 2003 for 500' med slitte seil. På bildene så båten hel og pen ut ellers. Den ble solgt i løpet av dagen. Noen timer etterpå ble det lagt ut en lik båt for 749' men da med nyere seil og elektronikk. Skal man oppgradere seil og elektronikk så tror jeg prisforskjellen på de 2 fort spises opp. Jeg har en B32 fra 03 og jeg bruker å tørke støv rundt kjølboltene, ikke noe vann der. Er det saltvann så er det lekkasje ett sted, men kan også komme fra dekk. Var det mer vann ved lensepumpen? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Anbefaler å sjekke kjølen på land før kjøp av en fagmann. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 29.August.2019 Del på Facebook Svart 29.August.2019 Det er garantert ikke kondens. Vi pleier å ha papir søppel der på vår B38. Alle rommene under dørken skal være 100% tørre. Det ser ut som rustvann, og da tenker jeg fra kjølen, for boltene er rustfrie. Ville uansett aldri kjøpt seilbåt uten å ta en tur på land sammen med takstmann. Dette er ingen ny båt, så den kan ha vært nedpå uten at dagens eier er klar over det. Man må slutte å kjøpe båter av hyggelige folk og basere ting på tillit. Altfor mange er ikke klar over at det de ser ikke er normalt. Vann i bunnen av en B38 er definitivt ikke normalt. Det kan være salt eller ferskt. Er autopiloten en Raymarine 5000 så vil du aldri bli fornøyd uansett hvor mye du kalibrerer. Den funker for motor i lite sjø, byttet min etter 6 år, da hadde jeg fått nok av den. Alt av elektronikk er byttet hos meg, så om du har original elektronikk så bør du tenke at det kan være lønnsomt å prute litt mer. Ellers er det en super båt hvis den er godt vedlikeholdt. Kan anbefale båttypen, men 17 sesonger gjør nok at to båter med to forskjellige liv ikke bør verdsettes likt. Noen bør kanskje koste 550 og andre 750. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Der kan være flere grunner til saltvannet. Det trenger ikke være noe galt med kjølboltene eller kjølen men det er lurt å heise og sjekke sammen med en ekspert. Fall, rulle, autopilot mm er relativt billig og en oppgradering av disse er uansett lurt, men om det er skader pga. grunnstøting blir det fort dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Noen momenter du også bør ta hensyn til: Jernkjøl/blykjøl, Baugpropell, Byttet belg på drevet, Ror lager byttet (Jefa), Motor liten/stor, varmeapparat, ankervinsjer, navigasjonsutstyr, og du bør minst ha en god autopilot, for eksempel 60001 av raymarine.. Er ikke dette i orden vil det fort koste 200 båtlapper? B 38 en super båt, hadde en selv, 2004 modell i 10 år og seilte over 20000Nm med. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Dersom det er saltvatn, så bør du sjekke grundig. Kjøpte Bavaria der det var vatn i «kjølsvinet» / i botn. Dette var heldigvis ferskvatn, og stamma frå fleire lekkasjer ovanfrå, m.a. rekkelista. Var litt misfarga kjølbolter der også, men ikkje noko lekkasje nedanfrå. No er der knusktørt, kun støv Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Fort å bli lurt av vann som har vært i kjølen en stund. Jeg fikk noe vann i kjølen på den jeg hadde. Smakte på det og trodde det var sjøvann. Men det viste seg etter vært at det var ferskvann som kom fra undersiden av kranen i byssa. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kvanvik Svart 30.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2019 Takk for alle tilbakemeldinger! Hulda skrev for 17 timer siden: Tro for du overlate til folka med snippen bak frem. Det er veldig mange her på baatplassen som har gått fem på. Mener å kunne se antydning til rust rundt skivene. Selv om tettemassen tyter. Ja, det var litt rust rundt skivene Dreuf skrev for 17 timer siden: På søndag ble det lagt ut en B38 fra 2003 for 500' med slitte seil. På bildene så båten hel og pen ut ellers. Den ble solgt i løpet av dagen. Noen timer etterpå ble det lagt ut en lik båt for 749' men da med nyere seil og elektronikk. Skal man oppgradere seil og elektronikk så tror jeg prisforskjellen på de 2 fort spises opp. Jeg har en B32 fra 03 og jeg bruker å tørke støv rundt kjølboltene, ikke noe vann der. Er det saltvann så er det lekkasje ett sted, men kan også komme fra dekk. Var det mer vann ved lensepumpen? Ok, vet du sånn ca. Hva det skulle koste med en ny genua? Nei, det var helt tørt ved lensepumpen å i de andre lukene. goggen000 skrev for 16 timer siden: Anbefaler å sjekke kjølen på land før kjøp av en fagmann. Ok, skal høre med eier om han kan ta den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kvanvik Svart 30.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2019 Seilars skrev for 17 timer siden: Det er garantert ikke kondens. Vi pleier å ha papir søppel der på vår B38. Alle rommene under dørken skal være 100% tørre. Det ser ut som rustvann, og da tenker jeg fra kjølen, for boltene er rustfrie. Ville uansett aldri kjøpt seilbåt uten å ta en tur på land sammen med takstmann. Dette er ingen ny båt, så den kan ha vært nedpå uten at dagens eier er klar over det. Man må slutte å kjøpe båter av hyggelige folk og basere ting på tillit. Altfor mange er ikke klar over at det de ser ikke er normalt. Vann i bunnen av en B38 er definitivt ikke normalt. Det kan være salt eller ferskt. Er autopiloten en Raymarine 5000 så vil du aldri bli fornøyd uansett hvor mye du kalibrerer. Den funker for motor i lite sjø, byttet min etter 6 år, da hadde jeg fått nok av den. Alt av elektronikk er byttet hos meg, så om du har original elektronikk så bør du tenke at det kan være lønnsomt å prute litt mer. Ellers er det en super båt hvis den er godt vedlikeholdt. Kan anbefale båttypen, men 17 sesonger gjør nok at to båter med to forskjellige liv ikke bør verdsettes likt. Noen bør kanskje koste 550 og andre 750. Takk for tilbakemeldingen Hadde vert fint å ha med en takstmann, vet du hvor jeg kan finne det? Ja, hvis jeg kjøper den blir autopiloten det første jeg bytter ut. Krimart skrev for 8 timer siden: Der kan være flere grunner til saltvannet. Det trenger ikke være noe galt med kjølboltene eller kjølen men det er lurt å heise og sjekke sammen med en ekspert. Fall, rulle, autopilot mm er relativt billig og en oppgradering av disse er uansett lurt, men om det er skader pga. grunnstøting blir det fort dyrt. Ok, hvor kan jeg finne noen som kan være med å se på den? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Ta grønnsåpe testen for å se om det er salt eller FERSK vann ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Seilars skrev for 19 timer siden: Det ser ut som rustvann Jeg ser ikke rustvann der, dette ser ut som kondensvann. Har båten ligget ute på vinteren? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bergen Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Kaptein Kvanvik skrev for 3 timer siden: Ok, vet du sånn ca. Hva det skulle koste med en ny genua? Ny genua til denne får du fra kr 30000- og oppover. Budsjetterer du med 50k, kan du velge mellom flere greie kvaliteter. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kvanvik Svart 30.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2019 Barbaria skrev for 2 timer siden: Jeg ser ikke rustvann der, dette ser ut som kondensvann. Har båten ligget ute på vinteren? Det var bare rundt kjølboltene det var vann i bunnen, resten var knusk tørt, det som gjorde meg litt bekymret. Spurte ikke eier om den hadde ligget ute på vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Barbaria skrev for 2 timer siden: Jeg ser ikke rustvann der, dette ser ut som kondensvann. Har båten ligget ute på vinteren? Båten vår brukes fra isen i havna smelter og til det fryser på igjen. Har aldri sett kondensvann under dørken på vår B38. Plassen benyttes til papirsøppel,skittentøy, og som skolager. Det er alltid tørt og rent. Men kanskje båtboere opplever kondensering i vinterkulde når de fyrer over lengre tid. Det har jeg aldri prøvd. Båten vår ligger vanligvis på sjøen vinterstid, men vi bruker den ikke i de tre vintermånedene. Generelt....har man vann under dørken på en bavaria så har man enten en ferskvanns lekkasje eller en saltvanns lekkasje. Med forbehold om at båtboere kan ha andre erfaringer i vinterkulde. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kvanvik Svart 30.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2019 Seilars skrev 18 minutter siden: Generelt....har man vann under dørken på en bavaria så har man enten en ferskvanns lekkasje eller en saltvanns lekkasje. Med forbehold om at båtboere kan ha andre erfaringer i vinterkulde. Siden det bare var vann på en plass under dørken og det var rundt kjølboltene og det smakte salt så må det jo nesten være lekkasje derfra Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Kaptein Kvanvik skrev 42 minutter siden: Det var bare rundt kjølboltene det var vann i bunnen, resten var knusk tørt, det som gjorde meg litt bekymret. Spurte ikke eier om den hadde ligget ute på vinteren Bavaria 38 (og bavaria generelt) har ikke innerliner i bunnen slik mange andre har. Bavaria benytter istedenfor ei bunnramme i glassfiber. Denne er festet til skroget og drenert nedover mot laveste punkt der den elektriske lensepumpen er plassert. Dreneringshullene er store nok til at du kan stikke fingeren inn og kjenne etter fukt. Er det tørt fremover i båten? Er det tørt bak motoren? Her ser du en typisk bavaria bygget på samme måten som B38AC. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kvanvik Svart 30.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2019 Seilars skrev 10 minutter siden: Bavaria 38 (og bavaria generelt) har ikke innerliner i bunnen slik mange andre har. Bavaria benytter istedenfor ei bunnramme i glassfiber. Denne er festet til skroget og drenert nedover mot laveste punkt der den elektriske lensepumpen er plassert. Dreneringshullene er store nok til at du kan stikke fingeren inn og kjenne etter fukt. Er det tørt fremover i båten? Er det tørt bak motoren? Her ser du en typisk bavaria bygget på samme måten som B38AC. Ja, det var tørt i resten av båten, under motoren var det noe som så ut som olje (veldig lite) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Kaptein Kvanvik skrev 24 minutter siden: Siden det bare var vann på en plass under dørken og det var rundt kjølboltene og det smakte salt så må det jo nesten være lekkasje derfra Nei, ingenting er så enkelt i en båt som kan krenge 45 grader og samtidig stampe seg igjennom sjøene. Vann kan komme fra hvor som helst, og ettersom du ikke vet hvor eieren har tørket, så får du ikke svaret med det første. Å bruke noen tusen på en grundig sjekk av skrog og motor kan være lurt, så får du heller se på det som en form for forsikring mot skader du ikke ønsker å kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152489031 Det er denne du har sett på, antar jeg. Få den undersøkt av takstmann eller stå over. Jernkjøl og rustvann ved kjølboltene er dårlige nyheter. Litt oppgulp fra en som var med på å handle en 99 B34 AC i fjor og har vært med på runda med oppgraderinger og "oi faen det sjekka vi ikke så grundig nei...": Genuaen er det bare å få bytta, bør være grunnlag for litt pruting. Hvordan er storseilet? Har du vært med på prøveseiling? Hvis løpende rigg ser sliten ut så er det bare å sette full renovering av dette på blokka. Det er ikke akkurat gratis det heller. Prut. Eksisterende elektronikk (instrumenter, kartplotter, autopilot) kan du bare avskrive. Bytt ut hele dritten. Har den vindinstrument som fungerer så ville jeg nok beholdt det og tridata og koblet dette sammen med ny plotter/autopilot, men det ser ikke ut som at du har vindinstrument, så da kan du like gjerne kjøpe en ny pakke som tar både vind, fart og dybde. Koster ikke veldig mye mer enn en ren vindinstrument-pakke. Prut. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Kvanvik Svart 30.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2019 Seilerslask skrev 17 minutter siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152489031 Det er denne du har sett på, antar jeg. Få den undersøkt av takstmann eller stå over. Jernkjøl og rustvann ved kjølboltene er dårlige nyheter. Litt oppgulp fra en som var med på å handle en 99 B34 AC i fjor og har vært med på runda med oppgraderinger og "oi faen det sjekka vi ikke så grundig nei...": Genuaen er det bare å få bytta, bør være grunnlag for litt pruting. Hvordan er storseilet? Har du vært med på prøveseiling? Hvis løpende rigg ser sliten ut så er det bare å sette full renovering av dette på blokka. Det er ikke akkurat gratis det heller. Prut. Eksisterende elektronikk (instrumenter, kartplotter, autopilot) kan du bare avskrive. Bytt ut hele dritten. Har den vindinstrument som fungerer så ville jeg nok beholdt det og tridata og koblet dette sammen med ny plotter/autopilot, men det ser ikke ut som at du har vindinstrument, så da kan du like gjerne kjøpe en ny pakke som tar både vind, fart og dybde. Koster ikke veldig mye mer enn en ren vindinstrument-pakke. Prut. Det stemmer. Vurderer også å reise over fjella å se på denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155969794. Det er nok lurt, har aldri kjøpt båt i denne prisklassen før så jeg vil være sikker på at jeg gjør et godt kjøp. Ja, virket dog ikke som han var interessert i å prute så mye på prisen.. Nei det ble ikke noen prøveseiling..(hadde jo vert fint så jeg kunne sett seilene i sin helhet og div.) Har du noen ca. pris på hva denne pakken ville kostet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.