Seilerslask Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Eksempel på en komplett utstyrspakke ville vel vært noe i denne duren (Raymarine valgt fordi jeg kjenner de best, det finnes andre vel så gode alternativer, og man kan også mix & matche en del så lenge alt snakker NMEA2000): https://seatronic.no/elektronikk/instrumenter/navigasjonsinstrumenter/seilbatinstrumenter/raymarine-i60-i50-seilbatinstrument-startpakke https://seatronic.no/elektronikk/autopilot/autopiloter/raymarine-evolution-autopilot-ev100-for-ratt-med-p70s-display https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/raymarine-axiom-9rv#tabs-accessories + kartbrikke (jeg jobber ikke for seatronic, i tilfelle noen lurer ) Båtpengene ryker fort når man må bytte elektronikk, spesielt om du ikke gjør installasjonen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Kaptein Kvanvik skrev for 8 timer siden: Siden det bare var vann på en plass under dørken og det var rundt kjølboltene og det smakte salt så må det jo nesten være lekkasje derfra Ikke nødvendigvis.Alt vann som kommer inn i båten havner til slutt i kjølsvinet. Det trenger ikke være fra boltene. Prøv å tørke opp og se om det pipler inn noe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Krimart skrev for 1 time siden: Ikke nødvendigvis.Alt vann som kommer inn i båten havner til slutt i kjølsvinet. Det trenger ikke være fra boltene. Prøv å tørke opp og se om det pipler inn noe. Enig. jeg har stort sett tørr båt, men når jeg seiler med mye sjø over dekk så får jeg vann ned i båten (jada... ;-)) Om det ikke siger inn noe når båten ligger stille så ville jeg nok også sjekket etter en liten seiltur. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Kaptein Kvanvik skrev On 30.8.2019 at 20.55: Det var bare rundt kjølboltene det var vann i bunnen, resten var knusk tørt, det som gjorde meg litt bekymret. Spurte ikke eier om den hadde ligget ute på vinteren Det samler seg gjerne der når det blir lite vann igjen. Dersom båten ligger på vannet over vinteren med varme og bruk på vil det samles en god del vann under dørken i løpet av 6-7 mnd. Hvis ikke dette tas bort på starten av sommeren så vil det til slutt fordampe av seg selv gjennom luftehullene i dørken så snart vann og luft temperatur stiger. Har det vært mye kondens kan dette ta lang tid og litt guffent brunt vann kan ligge igjen å stinke. Ta en grønnsåpe test på vannet, jeg er ganske sikker på at det er kondens. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Seilars skrev On 30.8.2019 at 21.28: Båten vår brukes fra isen i havna smelter og til det fryser på igjen. Har aldri sett kondensvann under dørken på vår B38. Plassen benyttes til papirsøppel,skittentøy, og som skolager. Det er alltid tørt og rent. Men kanskje båtboere opplever kondensering i vinterkulde når de fyrer over lengre tid. Det har jeg aldri prøvd. Båten vår ligger vanligvis på sjøen vinterstid, men vi bruker den ikke i de tre vintermånedene. Generelt....har man vann under dørken på en bavaria så har man enten en ferskvanns lekkasje eller en saltvanns lekkasje. Med forbehold om at båtboere kan ha andre erfaringer i vinterkulde. Ingen av vi bor sammen med har det tørt under dørken om vinteren. Med iskaldt vann ute og varm båt så ville det vært et lite mirakel. Det som er kjekt er at det faktisk samles i bunnen og ikke andre steder oppe i skroget. Jeg tørker opp et par ganger i løpet av vinteren. Fra omtrent mai/juni til oktober er det helt tørt under dørken. I år blir det 9 og siste året vi overvintrer i Norge heldigvis. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kaptein Kvanvik Svart 4.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Seilerslask skrev On 30.8.2019 at 23.15: Eksempel på en komplett utstyrspakke ville vel vært noe i denne duren (Raymarine valgt fordi jeg kjenner de best, det finnes andre vel så gode alternativer, og man kan også mix & matche en del så lenge alt snakker NMEA2000): https://seatronic.no/elektronikk/instrumenter/navigasjonsinstrumenter/seilbatinstrumenter/raymarine-i60-i50-seilbatinstrument-startpakke https://seatronic.no/elektronikk/autopilot/autopiloter/raymarine-evolution-autopilot-ev100-for-ratt-med-p70s-display https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/kartplottere/raymarine-axiom-9rv#tabs-accessories + kartbrikke (jeg jobber ikke for seatronic, i tilfelle noen lurer ) Båtpengene ryker fort når man må bytte elektronikk, spesielt om du ikke gjør installasjonen selv. Takk for det. Pinkvin skrev On 31.8.2019 at 7.51: Enig. jeg har stort sett tørr båt, men når jeg seiler med mye sjø over dekk så får jeg vann ned i båten (jada... ;-)) Om det ikke siger inn noe når båten ligger stille så ville jeg nok også sjekket etter en liten seiltur. Barbaria skrev On 1.9.2019 at 10.07: Det samler seg gjerne der når det blir lite vann igjen. Dersom båten ligger på vannet over vinteren med varme og bruk på vil det samles en god del vann under dørken i løpet av 6-7 mnd. Hvis ikke dette tas bort på starten av sommeren så vil det til slutt fordampe av seg selv gjennom luftehullene i dørken så snart vann og luft temperatur stiger. Har det vært mye kondens kan dette ta lang tid og litt guffent brunt vann kan ligge igjen å stinke. Ta en grønnsåpe test på vannet, jeg er ganske sikker på at det er kondens. Takk for tilbakemeldingene. Skal høre med eieren av båten om han kan gjøre det siden jeg bor ett stykke unna. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.