Bitteliten Startet 30.August.2019 Del på Facebook Startet 30.August.2019 Sjekk ut denne. Britivan er seriøse langturseilere noen som har testet dette her? Jeg har blitt anbefalt det, men valgt det bort pga kost mot erfaringer fra andre så langt Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Pussig jeg så akkurat også denne video. Kanskje vi blir anbefalt samme videoer.. Kan ikke si at jeg er imponert over hva de har opplevt. Vi kjører std. bunnstoff dobbelt strøk og dykker ned hver 2 mnd. for lett rengjøring. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Jeg har en kompis, som er nede første sesong i Middelhavet, som la på Coppercoat innen de stakk skall intervjue han da han kommer hjem i høst Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Grand Banks jr Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Ca 120.000 NOK for en behandling? Er det prisen her i Norge også? - Riktignok ca 8 års varighet, hvis det fungerer etter hensikten (noe det i følge dem ikke gjør). Sikkert helt annen veksthastighet i de farvannene enn her i kalde nord, men hvor lenge varer noen strøk med selvpolerende bunnstoff hvis man dykker under og rengjør med feks roterende børste? Spør av ren nysgjerrighet. Har ingen planer om langtur á la dette. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hakkannen Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 (redigert) Naboen i havna la på Coppercoat for flere år siden. Gjorde jobben selv. Var visstnok en drittjobb med forarbeid, påføring og ettersliping. Måtte være nøye med dette for at Coppercoaten skulle fungere skikkelig. Han dykker ned en gang i året og skrubber over med en grillskrubb (en form for svamp med slipende effekt og hendig håndtak). I følge ham fungerer Coppercoat bedre enn bunnstoff han har prøvd, men forutsatt at overflaten slipes over årlig slik at ny kobber blir eksponert. Kun et lag med slim på solsiden, kanskje en rur her og der, men ikke antydning til disse «kondomene» som gror så alt for godt under min båt (en form for sjøpølse/anemone). Nå ferdes han nok mest i Rogaland, ikke så veldig varme strøk akkurat, men han er i alle fall fornøyd. Redigert 30.August.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Jeg la slikt på en båt jeg hadde, men da het det copperboot eller noe slikt. Det var rent kobberpulver som ble rørt ut i en form for resin/epoxy. Kobberet er tungt, så måtte røre godt for å holde blanding jevn. Når det var tørt, skulle det pusses for å eksponere Kobberet. Husker ikke hva det kostet, men omkring 6k for 27fot. Da var båten ren i bunn, med ny epoxy først. Nå ble det slik at båten ble solgt første sesongen med dette, men jeg vet den ble overalt med vanlig bunnstoff etter et par år, da det ikke fungerte så godt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Hadde en Riviera 925 med dette stoffet, og det skal ha vært ca 8 år siden det var lagt på når jeg kjøpte den, og var fremdeles ok når jeg solgte båten etter 3 sesonger. Båten var utpå fra ca påske til oktober. Kjenner ikke pris, men kunne tenkt meg det på båt i dag også. Var kun høytrykk spyling om høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 (redigert) Er ikke silikon/teflon gugge "greia" om en skal ha en løsning som varer over tid nå? Må, som Coppercoat, dra over nå og da for å få av slim. Ikke skremmende dyrt, finnes i hyllene og den reviderte versjonen fra Hempel krever ikke at skroget tas helt tilbake til gelcoat. Redigert 31.August.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Einar Kjærstad Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Hei. Jeg påførte "Colibri " coppercoat på min seilbåt i 2012, en Beneteau 46,1. Når jeg solgte min båt for ett år siden så var skute bunnen like fin. Nå har jeg kjøpt en Comfortina 38, og har igjen kjøpt "Colibri" Noe annet kommer ikke på min båt. Ett alternativ er VC 17, det virker meget godt det også..inneholder copper og teflon. Kostnad vedrørende coppercoat ble for min del, nkr 10500,-. Skute bunnen må sandblåsing/tørris/soda etc. Det er en kostnad på ca kr15000. Totalt ca 26000, med rensemiddel isopropanol. Dette er økonomisk in the Long run. Mvh Einar Kjærstad. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Einar K; På høsten holder det med høytrykks vask, eller må du hver vår gå over med Scotchbrite og så att si skrubbe litt i yten så att ny kobber kommer frem ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kaptein Klein Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Fikk lagt på Coppercoat i 2017 da båten (41 fot seil) var ny. Båten ligger i Oslo og vi har den i boblehavn om vinteren. Tok den opp i juni i år etter 25 mnd i vannet. Det var algeslim under hele båten. Det ble fjernet med høytrykksspyler ved opptak (bortsett fra at Killingen slipp slurvet med spylingen, så noen områder måtte jeg ettergå for hånd og med skrubb). Det var også noen rur her og der (mest på siden som var mot solen), som jeg måtte fjerne med en skrape. Ellers hadde selger glemt å legge Coppercoat oppe på toppen av rorbladet, og der var det et tett, tykt lag med rur. Så det er helt tydelig at det virker. Slipte så ned hele båten (400 papir) for å eksponere kobberet, som anbefalt av importør. I alt holdt jeg vel på i et par timer med å jobbe med båtens overflate under vannlinjen. Har forøvrig brukt vanlig Biltema bunnstoff på den undre delen av kjølen og rundt messinggjennomføringene (2 cm), og toppen av roret. Algeslimet (og muligens de få rurene) sinket båten endel, for den var tydelig raskere etter at den ble satt ut igjen. Kommer derfor til å dykke ned og ta det med nylonskrubb neste sommer, da jeg tenker å ha båten på vannet i to år før jeg tar den opp igjen, eller kun løfte den for spyling. Har også nettopp sett YouTubevideoen, og de har åpenbart mye dårligere erfaring enn meg. Om jeg vil anbefale Coppercoat? Helt vedlikeholdsfritt er det ikke, og det er klart dyrere enn vanlig bunstoff, men det er så langt mindre jobb enn vanlig behandling, og det skal jo vare i 10 år +, så da vil det svare seg både ifht tid og penger. Så på en ny, ubehandlet båt er svaret ja, mens det på en båt med eksisterende bunnstoff er noe usikkert, iom. at eksisterende bunnstoff må fjernes nøye, og slipes helt ned, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.