Jump to content

30hk på puma 420? 2takter


P_Pata

Recommended Posts

Kjenner ikke til den båten direkte, men hadde 30 hk Yamaha 2 takter 1998 på en Rana 430 sp, som jeg vil anta har omtrent samme vekt. Kanskje min var litt tyngre da den var bred. Min hadde nok mer våtflate, selv om jeg tiltet den ganske opp av vannet og den hadde relativt lite kontakt med vannet når den lå rett før den begynte å "hoppe".

 

Mener min maks fart var ca 27 knop, men reelt sett mer 22-24 knop ved vanlig kjøring i litt bølger.

 

Fant et sammenlikningsgrunnlag for deg her en med 40 hk totakt eTec.  https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41726398

 

Oppgitt til 37 knop på maks. Jeg har vanskelig for å tro at det er reelt. Det er ganske kjapt til å være 40 hk. Men med rett propell, og hvis skroget er veldig lettdrevet og man er alene i båten så kan det nok oppnås.

 

Jeg har en 16" med 60 hk totakt. Tror propellen er litt for stor. Har maks hastighet på ca 24 knop. Men jeg har mye våt flåte pga måkevingeskrog.

 

Men det kan nok @ivar eller en av de andre påhengsmotorbåt-guruene svare deg bedre  på ditt spørsmål. ?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Kjenner ikke til den båten direkte, men

Fant et sammenlikningsgrunnlag for deg her en med 40 hk totakt eTec.  https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41726398

 

Oppgitt til 37 knop på maks. Jeg har vanskelig for å tro at det er reelt. Det er ganske kjapt til å være 40 hk.

 

Musling 430'n min gjør 41knop (gps) med 40 etec, du skal ikke undervurdere trøkket i de :) 

 

men puma'n med 30, vil jeg tippe 25-30knop. 

Link to post
Share on other sites

Muslingen din med enkelt skrog (uten innerliner) er i en særegen klasse @Eika. Og eTec er også det. ?

 

I sommer så jeg i alle fall to stk Musling 370 av nystøp med 70 hk totaktere. Ene i Grimstad tror jeg og andre på Flekkerøy. Så flere på Flekkerøy egentlig. Lurer på om den ene hadde ennå mer. Yamaha totaktere. Lå rimelig tungt i vannet da de var fortøyd, og ikke akkurat trege opp i plan.

 

Men tilbake til Puma. Farten på den avhenger nok av hvor høyt du får den opp av vannet. Er det powertrim på den 30 hk? Det hjelper mye når du skal ha ut de siste knopene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Muslingen min har innerliner, veier vel ca 250kg + motor på 109kg + 54L bensin + meg på 110 :) vi snakker om langt under 1hk pr 10kg og 200m for og komme seg i plan. 15-40knop går unna på halve tiden iforhold til 3-15knop.

 

eneste som er modifisert på den, er styrekonsollen er senka litt og flytta lengere bak, fotstøtta på styrbord side er fjerna med tanke på fotgass, tanken er flytta fremover og mistsentrert og nedfellt, batteriet er flytta frem i nesa og står seff i midten det også, motoren er satt er 3" setback braketter og heisa endel, trim/tilt bryter på rattet ala blinklys i bilen, nederst på motoren står det en 13,5x21" stiletto som er modifisert litt. Men den fungerer godt, kjører fra svært mye forskjelligt, som bla seadoo spark, Nordkapp enduro 605 med 115ho, politibåten, zodiac med 115, xo240 med 250 +++

 

Men puma'n er vel egentli bare en selco med litt annet overbygg? Har kjørt sånn selco med 90hk, stoppa på 48knop hvis ikke jeg husker feil. Så det er ikke akuratt høyt fartspotensiale 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge en annen tråd her fra 2009 er det som du skriver en Selco. Har fine linjer synes jeg. Og er nok morsom sammen med en venn eller kanskje to. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...