davincy Startet 30.August.2019 Link til dette innlegget Startet 30.August.2019 Jeg har forsøkt det meste av feilsøking og slipper opp for ideer. Fra lanternen går det to kabler gjennom masten ned til en koblingsboks under mastefoten. Når jeg kobler kablene til lanternen direkte til et batteri, så lyser lanternen. Det altså ikke brudd i kablene eller ødelagt pære. Når jeg måler spenningen i koblingsboksen er det ca 12 V, men når jeg kobler lanternekablene til blir det ikke lys. (Jeg får heller ikke spenning når jeg måler på kabelskoene.) Kablene går videre til bryterpanelet og bryteren virker. Jeg har også koblet forbi bryteren i tilfelle den skulle være ødelagt, men fremdeles ikke lys, men spenning i koblingsboksen. Det går flere kabler til koblingsboksen som ikke er i bruk, og som ikke heller ikke er koblet til brytere i panelet. Men en annen kabel er koblet til en bryter, det er dekkslyset. Dekkslys har jeg ikke, men jeg nevner det her fordi det eneste unormale er at dioden på dekkslyset lyser når jeg slår på mastelyset og omvendt. Altså begge bryterdiodene lyser når bare den ene blir slått på. Jeg har koblet fra dekkslyskabelen, uten at det hjelper, og jeg har koblet direkte forbi begge bryterne. Jeg forstår ikke at jeg ikke får lys i lanternen, egentlig uansett, så lenge jeg kan måle spenning i boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Se om denne kan hjelpe deg....mulig du har den fra førr https://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/HR31wiringdiagram.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fantino Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Slik du beskriver dette er det garantert en dårlig kopling/kabel/overgang eller lignende som gir spenningsfall med en gang det begynner å flyte strøm i kretsen. La bryter stå på og mål spenningsfall over alle kabelstrekk du kan komme til. Der du finner igjen spenningen ligger også feilen. Ikke sikker på hvor du kopler til batteri som du beskriver men ‘nedstrøms’ av tilkoblingspunktet for batteriet høres det jo ut til å være ok. Ikke lett å si hva som gir lyd i disse diodene, men med dårlige koplinger kan strøm ta snodige veier fra tid til annen. Ville løst lanternepeoblemet først og sett om det har samme årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) Når du måler spenning er det en sak. Det er bare spenning, dvs. Volt uten belastning. (husk hageslange-prinsippet). Batterispenning kan altså komme fra mange steder (også som lekkasje) og for minus gjelder det samme. Når du altså tester kabelstrekk fra bryter til mast-boks burde du bruke noe så enkelt som en lyspære med noen Watt belastning for å teste om kretsen virkelig arbeider. "LED-testere" som ikke gir last kan ikke brukes for det. Når du så sier at lampene lyser ved direkte tilkobling til batteri, men ikke tilkoblet i boksen, er det gjerne et typisk feil når det er LED i lampene. Å forveksle Pluss og Minus vill forhindre at LED lyser. Tips: Multimetere pleier å vise et Minustegn (-) foran tallene når en forveksler pluss - minus og positiv måleledning settes på Minus. Med slik kan man sjekke hvor det er Positiv eller Negativ. LED på brytere: ..kan være koblet opp slik at de indikerer funksjon, men er ofte bare koblet parallell med arbeidskretsen og viser dermed bare om selve bryteren er av eller på. Jørg Redigert 31.August.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ozo Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Dersom lysdiodene følger sine respektive brytere om du kobler ifra lanternen, er nok lanternen koblet mellom lanterne-, og dekkslystilkobling, og ikke til minus. I motsatt fall må du ha et overslag i bryterpanelet i tillegg til dårlig kontakt i lanternekretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.