finegreier Startet 31.August.2019 Link til dette innlegget Startet 31.August.2019 Hei Har kjøpt min første båt, så lurer på et par ting. Jeg har en Bayliner Capri 2052 (4,3L V6) der det ble satt inn ny motor for et par år siden (ikke forrige eier, men tidligere eier der igjen) På motoren står det følgende nummer: GM 14097289 Jeg vet at den har blitt kjøpt hos https://minges.no/butikk/motorer-1/marine i tidsrommet mellom 2012-1014 Når jeg googler nummeret, får jeg opp følgende i søkeresultat -> Volvo Penta 4.3L V6 Intake Manifold GM 14097289 Kan dette stemme? Går denne under samme betegnelse som Mercruiser 4.3 v6? Er det evt. noe register man kan søke opp dette nummeret for å få detaljer om motoren? Hvordan går jeg frem for å finne ut f.eks hvilken olje jeg skal bruke, nytt oljefilter osv? Har man ikke kommet så langt i båtbransjen at man bare kan søke opp typ. reg nr. for å få opp riktige deler? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Det beste du kan gjøre er vel å ta en telefon til Minge? Til vanlig går disse motorene greit på olje 15W-40. De kan også kjøre syntetisk, spør Minge. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Hvor fant du det nummeret? På V8-motorene så står tenningsrekkfølgen på innsugsmanifoilden, om det er det samme på V6 så er det delenummeret på nettopp innsugsmanifoilden du har googlet og funnet. Det skal stå et nummer til på blokka men det er så mye kvist på disse motorene at det ikke er bare bare å finne. Ring til Minge, de gir deg de opplysningene du trenger. Dette er egentlig en avkortet V8 så mange deler passer fra disse motorene også, er bare å sjekke delenummerne så ser du hva som passer overens. Vil anta at du kan bruke servicedeler til nevnte motor ja, men sjekk med Minge du. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) Hulda skrev 3 minutter siden: Det beste du kan gjøre er vel å ta en telefon til Minge? Til vanlig går disse motorene greit på olje 15W-40. De kan også kjøre syntetisk, spør Minge. Et meget godt poeng. Disse motorene er støtstangsmotorer og er avhengig av riktig olje. Spør også Minge om riktig olje til DIN motor. Redigert 31.August.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 xr4ti skrev 3 minutter siden: Et meget godt poeng. Disse motorene er støtstangsmotorer og er avhengig av riktig olje. Spør også Minge om riktig olje til DIN motor. At det er støtstenger spiller ingen rolle. De har hydrauliske pushere som er den eneste leamikken av betydning. Min motor har oljespec. SAE 30, alternativt 15W-40. IKKE 10W-XX, ikke syntetiske oljer. Jeg har workshop manual til min GM 6.2 NA. Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 31.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Har allerede snakket med minge, de fant orderen/fakturaen men der sto det bare «ny motor/bytte av motor e.l..» Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 finegreier skrev 3 minutter siden: Har allerede snakket med minge, de fant orderen/fakturaen men der sto det bare «ny motor/bytte av motor e.l..» Hvis du informerer Minge om typen som du har oppgitt her, vet de. Alt annet er uvillighet. En annen plass er Ravns Garage. Eller Aarnes Amerikanske Bildeler, eller Sarpsborg Bil, etc. Bare pass på en ting. Bensin kan eksplodere. Alt elektrisk på motoren skal ha 'maritim spec.' Det er ikke registreringsplikt på mindre lystbåter i Norge. Vær OBS på at Minge kanskje har solgt en bilmotor. Da er de, grunnet eksplosjonsfaren, minimalt interessert i å ha kjennskap til motoren som marinemotor. Elektriske marinekomponenter til disse motorene har en høy pris. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) Motoren din er en GM 4,3 liter bilmotor som OMC,Mercruser og Volvo Penta marineserte på den tiden. På bilde kan jeg se Volvo Penta reisere og manifolder samt VP farge på nedre reimhjul, mer om det senere. Du har også identifisert innsugsmanifolden til å tilhøre en VP. Så etter alle solemerker har du en VP motor som antagelig også har ett VP drev tilkoblet. Hva mer kan vi se på bilde? Jo,at det er en 2BBL forgasser så da har motoren rundt 175 hk og ikke rund 200 hk som med 4BBL forgasser. Hvor gammel er motoren? Antagelig ut i fra innsugningsmanifolden som har 12 skruer så er dette 1 generasjon 4,3 l som gikk opp til 1992. Med det er vi tilbake til VP fargen på nedre reimhjul som jeg skulle komme tilbake til senere Antagelig er den "nye" motoren din en long block motor der top og block er fabrikk overhalt mens alle andre deler blir flyttet over i fra gammel motor. Legger til at man kan få kjøpt ny produserte long block motorer da GM fortsatt produserer disse i Mecixo men disse er dyrere så trolig er motoren din en fabrikkoverhalt gammel motor. Bilde viser en typisk fabrikkoverhalt long block. Redigert 31.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Utmerket @pipe, og Minge averterte, i hvert fall tidligere, slike long/short for salg. Også en grunn til at Minge ikke vet noe. Muligens har de bare solgt 'råmotoren'. Sitér dette innlegget Link to post
finegreier Svart 31.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) pipe skrev for 2 timer siden: Motoren din er en GM 4,3 liter bilmotor som OMC,Mercruser og Volvo Penta marineserte på den tiden. På bilde kan jeg se Volvo Penta reisere og manifolder samt VP farge på nedre reimhjul, mer om det senere. Du har også identifisert innsugsmanifolden til å tilhøre en VP. Så etter alle solemerker har du en VP motor som antagelig også har ett VP drev tilkoblet. Hva mer kan vi se på bilde? Jo,at det er en 2BBL forgasser så da har motoren rundt 175 hk og ikke rund 200 hk som med 4BBL forgasser. Hvor gammel er motoren? Antagelig ut i fra innsugningsmanifolden som har 12 skruer så er dette 1 generasjon 4,3 l som gikk opp til 1992. Med det er vi tilbake til VP fargen på nedre reimhjul som jeg skulle komme tilbake til senere Antagelig er den "nye" motoren din en long block motor der top og block er fabrikk overhalt mens alle andre deler blir flyttet over i fra gammel motor. Legger til at man kan få kjøpt ny produserte long block motorer da GM fortsatt produserer disse i Mecixo men disse er dyrere så trolig er motoren din en fabrikkoverhalt gammel motor. Bilde viser en typisk fabrikkoverhalt long block. Tusen takk for utfyllende svar! Selger oppga at den hadde 215 hk, men 225 nå pga. slaglengde på stempelet. Han sa at selve blokka var bytta + noen deler til. Så det er nok endel deler som er flytta over ja. Ettersom drevet er av merke mercruiser så regner jeg med at det satt en mercruiser motor der før(?) Men det blir vel egentlig det samme, bare at den bygd om av VP og ikke mercruiser? Da hører jeg bare med minge om hvilken olje og filter jeg skal ha da Er 1992 modell forresten Redigert 31.August.2019 av finegreier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) finegreier skrev for 1 time siden: Selger oppga at den hadde 215 hk, men 225 nå pga. slaglengde på stempelet. Han sa at selve blokka var bytta + noen deler til. Så det er nok endel deler som er flytta over ja. For å begynne med blokka først så går det selvfølgelig å bare kjøpe den og da kalles det short block. Det kan Minge svare på siden de har funnet kvitteringen om det er en Short eller long block som er levert. Så ville jeg spurt om denne motoren er optimalisert for saltvannkjøling. Når det gjelder antall hk så er 225hk ett meget optimistisk anslag for ikke å si ganske mye feil. Det er ofte 225HK på de fabrikkoverhalte long block moterene men de bygd på de såkalte Vortech motorene som er nyere enn 95 mod Den viktigste enkelt faktoren for at Vortech motorene får flere HK er innsugsmanifolden som har en mer effektiv utforming samt andre topplokk med bedre flow Denne fordelen i sammen med mer effektive stempler gjør at disse byttemotorene kan skilte med 225hk De gamle ikke Vortech motorene hadde 205 hk med 4BBL forgasser og tilhørende innsugningsmanifold. Nå har ikke jeg googlet på ditt innsugningsmanifold men bilde du viser av innsugningsmanifolden er ett 2BBL innsug som ble brukt på 175 hk En liten to porter forgasser klarer ikke å levere nok bensin og luft til at du kan ha noe særlig mer enn 175 hk i motoren selv om blokken er av typen som har forbedret stempel. Kanskje du kan få skviset ut 185 hk på en god dag men neppe noe mer. Redigert 31.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 finegreier skrev for 1 time siden: Ettersom drevet er av merke mercruiser så regner jeg med at det satt en mercruiser motor der før(?) Men det blir vel egentlig det samme, bare at den bygd om av VP og ikke mercruiser? Ja det er det samme hvem som har bygd den om i de fleste tilfeller da delene stort sett går om hverandre Det vi vet er at motoren din har VP style eksosmanifolder,VP harmonic balancer og VP innsugningsmanifold. Antagelig har den Mercruiser moment omformer og kjølekåpe. Siden du har Mercruiser drev så ville jeg sagt jeg hadde en Mercruiser motor også hvis noen spør. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) finegreier skrev for 2 timer siden: Da hører jeg bare med minge om hvilken olje og filter jeg skal ha da Filtret er meget lett da du bare kan bruke ett vanlig oljefilter i fra enn GM 4,3 liter i fra 1986-1993 og trolig etter det også. Fåes over alt der de selger filter. Dette med olje kan også gjøres lett men også vanskelig da det finnes 1000 meninger om hvilken olje som er best på de eldre støpejernmotorene i fra GM Noen hevder de ikke har godt av syntetisk olje av ulike grunner. Min long Block kom med sticker at det skulle brukes mineral olje ved innkjøring og etter ett vist antall timer kunne man gå over til syntetisk olje hvis ønskelig. Siden man ikke vet helt hva som er byttet og mikset på trådstarter sin motor ville jeg valgt mineral olje med 15W-40 viskositet Er mer enn bra nok med mineral olje når man bytter en gang i året Redigert 31.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Riktig det, gamle amrikanere hadde innkjøring med mineralolje og kunne gå over til syntetisk etter en viss periode (1995 og fremover). Grunnen var visstnok at honingen av sylinderveggene var pyramide- og ikke trapesformet. På en båtmotor til lystbruk er det ikke mulig å bruke båten så mye at ikke 15W- 40 holder i massevis. Forutsatt at ikke NAV betaler lønna og gir tilskudd til båtbensin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.