PiperBill Startet 31.August.2019 Link til dette innlegget Startet 31.August.2019 Nevøen min har kjøpte seg en 28 fots seilbåt (Maxi Fenix). Han skal hente den i Porsgrunn og seiler/kjører den til hjemhavn i Skjebergkilen. Han har hatt en liten seiljolle i to sesonger men ellers har han ingen erfaring med større båt. Spørsmålet er om det er bare å kjøre rett over fjorden Porsgrunn-Hvaler eller om det er noen områder han burde styre unna? Også har ikke båten VHF radio så det er spørs om han mister mobildekning midt på fjorden. Burde skaffe seg VHF mener jeg. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Joerg Becker Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) VHF er bra å ha, så eller så, men kan en ikke erstatte resten. Han bør forberede seg til turen som det gjelder for alle. Dvs. vurdere egen kunnskap, båt, utstyr, været, strekningen etter forholdene, og kunne ordentlig navigasjon. Det er det du skulle si til han, men "thats it", fordi den type båt er nok dugelig for helt andre turer. Husk selv. Tidligere hadde vi hverken GPS, mobiltelefon eller VHF, og lever fortsatt. Men kanskje nettopp pga. det, fordi vi har forberedt oss ordentlig. Hils, jeg ønsker god tur og mange spennende opplevelser. Jørg Redigert 31.August.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Jeg hadde nok gått innsiden av Svenner, Tønsberg Tønne Vrengen med mindre det blåser under 5-6 ms og er rolig sjø. det er mye strøm mellom Hvaler og Jomfruland som kan gi en del krapp sjø om man går rett over utaskjærs. Rakke og Tønsberg Tønne kan rufse litt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Strømmen kan gå som en elv på innsiden av Svenner mellom Stavern og Kjerringvik. Kjent område, vær obs. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 (redigert) Her har jeg gått mange ganger. Gå ut Eidangerfjoren forbi Mølen og hold på utsiden av Tristein Fyr. Ta kurs videre slik at du går omtrent rett på Rakkebåen (lysbøya på utsiden av Rakke). Derfra styr på innsiden av Svenner og følg leia (godt merket med røde/grønne staker) til Tønsberg Tønne. Prøv ikke indre led på innsiden av Rakke hvis du ikke er godt kjent med både leden og båten! Følger du denne ruta skal det mye til for at noe går galt forutsatt at båten er i god stand, osv. Derfra burde veien videre hjem være plankekjøring? Redigert 31.August.2019 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Rakkestuten, er det fremdeles lyd i den bøya? I mine unge dager dorget vi ofte makrell fra Rakkestuten og rundt Svenner. Innmari fint område. Er det ruskete, Vrengen og Tønsberg. Ellers foretrakk vi å gå Kruke og nordsiden av Sandøy. Vi skal muligens ut å seile om en ukes tid. Skulle kanskje gått over og tatt en titt på gamle trakter. Hmmm, vinden bestemmer. Og Admiralen. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Tror den gamle Rakkestuten ble byttet ut for endel år siden, Hulda. Tror det nå kun er lys på bøya. Jeg har i alle fall aldri hørt en lyd fra den når jeg har passert på vei til/fra Sørlandet uansett vær eller tid på døgnet de siste 10-15 årene. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 31.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Phoebe skrev for 4 timer siden: Her har jeg gått mange ganger. Gå ut Eidangerfjoren forbi Mølen og hold på utsiden av Tristein Fyr. Ta kurs videre slik at du går omtrent rett på Rakkebåen (lysbøya på utsiden av Rakke). Derfra styr på innsiden av Svenner og følg leia (godt merket med røde/grønne staker) til Tønsberg Tønne. Prøv ikke indre led på innsiden av Rakke hvis du ikke er godt kjent med både leden og båten! Følger du denne ruta skal det mye til for at noe går galt forutsatt at båten er i god stand, osv. Derfra burde veien videre hjem være plankekjøring? Jeg ser litt på din anbefalte rute. Er det lureste å gå litt nordover og krysse der, slik du forklarer, fordi da blir seilasen over fjorden kortere og dermed mindre tid i åpen hav? Ellers så høres det ut som han har tenkt å dra ut fra Eidangerfjorden , rett over og inn Singlfjorden ved Sekken. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Helt uenig med alle her. Vent til været er godt nok og gå rett over når dere er på høyde med Tvisten. Alt etter hva som er fordelaktig mtp vind så gå inn nord for Torbjørnskjær, nord for koster (litt navigering der), eller sør for koster (også litt navigering, men "god plass"). Planlegg innseilingene før dere legger ut så dere har kompasskurs og en rute på papirkart/elektronisk. Alle anbefalingene over er å oppsøke strekk som ikke er "gøy" hverken mtp sjø, strøm eller navigering. Ut fra Langesund og utover til dere er på høyde med Tvistein og tvers over så er det veldig lite navigering og dere har "god plass" og god tid om/når dere gjør noe "feil" ifht både seiling og navigering. --- Om været er "litt dårlig" så er ruteforslagene opp langs land enda værre mtp bølger osv. Rakke er krevende, Tønsberg Tønne ditto og i det hele tatt, mye "finnavigering" om man er fersk på sjøen, også langt mer krevende seilmessig enn å ligge på en fast kurs tvers over. --- Det blir ett lite strekk midt utpå uten dekning for mobil hvis dere krysser tvers over, sjekk dekningskartet til Telenor. Ville lånt/kjøpt en VHF. Det jeg viser på kartet er bare en grovskisse: https://kart.gulesider.no/m/CeUlo Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Min logikk; er det for dårlig vær til å gå over så skal en i hvertfall ikke gå Rakke eller Tønsberg Tønne ;-) Så ta det når været er godt nok, gå rett over. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 31.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Kjenner meg enig med deg Pinkvin. Mest mulig rett fram passer nok beste for gutten. Nord for Torbjørnskjær tenker jeg. Han drar ikke over i ugunstig værforhold. Jeg skal ikke være med men det er sikkert ikke noe ulempe det heller. Han kjører enten alene eller sammen med kjæresten. Han skal ha med håndholdt VHF og tar kontakt med Kystradio/RS før han krysser. «jeg tar det som et eventyr onkel» sa han til meg isda. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ttopp Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Kunne jo være lurt å få med seg en mer erfaren seiler på første turen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Ttopp skrev for 21 timer siden: Kunne jo være lurt å få med seg en mer erfaren seiler på første turen. La ut annonse på «tjenester ønskes» . Søker en som kan være med gutten på turen over. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Eller mannskapsbørsen på FB Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Når er det han skal hente båten? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Ttopp skrev 16 minutter siden: Når er det han skal hente båten? Tror det er litt avhengig av været. Han er ganske fleksibel på det. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Code0 Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 (redigert) Det er en lang dagsetappe, og båten er liten. Sikt på Verdens ende og ta turen i to etapper. Underveis har han mange gjemmesteder/ retrettmuligheter. Ikke seilt før, og sette ut i seks - åtte timer på åpent hav er ikke smart, om ikke værgudene lover å holde pusten... landkjenninga vest av Koster er videregående kurs i navigering mener nå jeg... han bør definitivt ikke gjøre dette alene, hva har båten av kartplotter osv? Lanterner? Redigert 1.September.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Båten er i tipp topp stand. Bra kartplotter, autopilot, osv. Den mangler VHF da men han skal ordne det før seilasen. Jeg synes fortsatt det er best å få med seg en med erfaring, begynne tidlig på dagen og gå rett over. Med forbehold om pent vær. Sikter han nord for Torbjørnskjær og går nord for Tistler så unngår han nærmest alt av finnavigering. Så kan han svinge inn på Skjærhallen og da er han i sin egne hjemtrakter fram til Skjeberg. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Seilerslask Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Code0 skrev for 1 time siden: Det er en lang dagsetappe, og båten er liten. Sikt på Verdens ende og ta turen i to etapper. Underveis har han mange gjemmesteder/ retrettmuligheter. Bifalles! Ligger båten helt inne i Porsgrunn så er det godt borti 40nm bare til Verdens ende, det er en fin dagsetappe for å bli kjent med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 PiperBill skrev for 3 timer siden: Sikter han nord for Torbjørnskjær og går nord for Tistler så unngår han nærmest alt av finnavigering. Så kan han svinge inn på Skjærhallen og da er han i sin egne hjemtrakter fram til Skjeberg. Det er omvei å gå Sekken opp til Skjebergkilen. Uten å ha kartet foran meg er vel det raskeste å gå Asmalsundet. Dersom han ikke går under brua er Løperen også raskere enn Sekken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Code0 skrev for 5 timer siden: Det er en lang dagsetappe, Enig i det. Blir fort pluss- minus 60 nm. Må helst gå et par timer før sola titter opp. En kan korte det litt i enden ved å gå til feks Skjærhalden på Østfoldsia og heller ta de to- tre siste timene opp Singlefjorden neste dag. Code0 skrev for 5 timer siden: og båten er liten. Sikt på Verdens ende og ta turen i to etapper. Underveis har han mange gjemmesteder/ retrettmuligheter. Ikke seilt før, og sette ut i seks - åtte timer på åpent hav er ikke smart, om ikke værgudene lover å holde pusten... landkjenninga vest av Koster er videregående kurs i navigering mener nå jeg... Det skjønner ikke jeg. Er verdens enkleste å krysse tvers over, i praksis null navigasjon utover å ha en kompasskurs og sjekke gps/kartplotter en sjelden gang. Men enig i at værvinduet må være bra. Og enig at runding ved Torbjørnskjær er det beste valget. Inn mot Verdens ende er jo ikke akkurat reint farvann, der snakker vi om VGS i navigasjon.... Seks til åtte timer i åpen sjø er ingenting, det er bare fint på en fin dag. Avslappende å gå ute i sjøen fremfor rundt i fjæra. --- Godt nok med klær, som betyr "alt" tilgjengelig, fra langundertøy til lue og votter. Og mat og drikke nok til hele turen oppe i cockpit så en ikke må ned i båten å ordne med det hvis en merker sjøsjuka er på gang ;-) Og en bør har noe lettspydd tilgjengelig i tilfelle en blir sjuk uansett. Skipskjeks er en klassiker hos oss, og potetgull. --- Om jeg skulle delt opp turen ville jeg gått til Stavern og så rett over neste dag. Svenner til Torbjørnskjær er vel sånn ca 20nm, dvs 4-5 timer så er man mer eller mindre i le resten av turen. Alternativt, som jeg pleier å velge når jeg går med familien fra Helgeroa til Singlefjorden, på utsiden av "alt" oppover, på innsiden av Færder og Store Færder og så inn nord for Sandø og legge seg på svai der, eller gå til gjestehavna i Krukehavn/Hvasser. Da har en under 10nm i åpen sjø over fjorden dagen etter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) PiperBill skrev On 31.8.2019 at 10.42: Nevøen min har kjøpte seg en 28 fots seilbåt (Maxi Fenix). Han skal hente den i Porsgrunn og seiler/kjører den til hjemhavn i Skjebergkilen. Han har hatt en liten seiljolle i to sesonger men ellers har han ingen erfaring med større båt. Spørsmålet er om det er bare å kjøre rett over fjorden Porsgrunn-Hvaler eller om det er noen områder han burde styre unna? Også har ikke båten VHF radio så det er spørs om han mister mobildekning midt på fjorden. Burde skaffe seg VHF mener jeg. Spørsmålet er vel om han /de noen gang har hvert utaskjærs og ikke sett land? Er han klar for en sånn tur som skipper .?? Det er greit å være oppesen men, er passajern klar? Ellers kan det fort bli som å kaste ungene ut på dypt vann å si , begynn å svøm ellers drukner dere. Og ødelegge båtlivets gleder i starten. Vent til været er ok og ta ruten langs land i starten, så kan de krysse fjorden når de selv mener de et modne for det. Vil anbefale turen som en 2-3 dagers tur kommer an på hvor fort de blir kjent og behersker båten, lek med båten til dere føler at dette er moro og planlegg deretter og kos dere. Klart de må ha med VHF og lading til den og mobil. Redigert 2.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PiperBill Svart 4.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Ser ut som han ta turen over på lørdag. Hvordan blir forholdene utpå der? Meldt ganske rolig vind men det vel en god del sjø uansett. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Seilerslask Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 PiperBill skrev 2 minutter siden: Ser ut som han ta turen over på lørdag. Hvordan blir forholdene utpå der? Meldt ganske rolig vind men det vel en god del sjø uansett. Hvor tidlig har de tenkt å starte? Det er meldt 8-11m/s fra nord på søndag. windy.com er et nyttig verktøy, ditto yr.no sitt kystvarsel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 (redigert) Erfaring sier at det blir mer enn prognosen denne går ikke mange dagene fram https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ytre_oslofjord/5 Redigert 4.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.