Jump to content

Seile Porsgrunn – Skjeberg uerfaren seiler i ny båt

PiperBill

Recommended Posts

Nevøen min har kjøpte seg en 28 fots seilbåt (Maxi Fenix). Han skal hente den i Porsgrunn og seiler/kjører den til hjemhavn i Skjebergkilen. Han har hatt en liten seiljolle i to sesonger men ellers har han ingen erfaring med større båt. Spørsmålet er om det er bare å kjøre rett over fjorden Porsgrunn-Hvaler eller om det er noen områder han burde styre unna? Også har ikke båten VHF radio så det er spørs om han mister mobildekning midt på fjorden. Burde skaffe seg VHF mener jeg.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

VHF er bra å ha, så eller så, men kan en ikke erstatte resten.

Han bør forberede seg til turen som det gjelder for alle.
Dvs. vurdere egen kunnskap, båt, utstyr, været, strekningen etter forholdene, og kunne ordentlig navigasjon.
Det er det du skulle si til han, men "thats it", fordi den type båt er nok dugelig for helt andre turer.

Husk selv.
Tidligere hadde vi hverken GPS, mobiltelefon eller VHF, og lever fortsatt.
Men kanskje nettopp pga. det, fordi vi har forberedt oss ordentlig.

Hils, jeg ønsker god tur og mange spennende opplevelser.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Her har jeg gått mange ganger. 

Gå ut Eidangerfjoren forbi Mølen og hold på utsiden av Tristein Fyr. Ta kurs videre slik at du går omtrent rett på Rakkebåen (lysbøya på utsiden av Rakke). Derfra styr på innsiden av Svenner og følg leia (godt merket med røde/grønne staker) til Tønsberg Tønne. Prøv ikke indre led på innsiden av Rakke hvis du ikke er godt kjent med både leden og båten! 

Følger du denne ruta skal det mye til for at noe går galt forutsatt at båten er i god stand, osv.

Derfra burde veien videre hjem være plankekjøring?

Redigert av Phoebe (see edit history)

Rakkestuten, er det fremdeles lyd i den bøya? I mine unge dager dorget vi ofte makrell fra Rakkestuten og rundt Svenner. Innmari fint område. Er det ruskete, Vrengen og Tønsberg. Ellers foretrakk vi å gå Kruke og nordsiden av Sandøy. Vi skal muligens ut å seile om en ukes tid. Skulle kanskje gått over og tatt en titt på gamle trakter. Hmmm, vinden bestemmer. Og Admiralen.

Phoebe skrev for 4 timer siden:

Her har jeg gått mange ganger. 

Gå ut Eidangerfjoren forbi Mølen og hold på utsiden av Tristein Fyr. Ta kurs videre slik at du går omtrent rett på Rakkebåen (lysbøya på utsiden av Rakke). Derfra styr på innsiden av Svenner og følg leia (godt merket med røde/grønne staker) til Tønsberg Tønne. Prøv ikke indre led på innsiden av Rakke hvis du ikke er godt kjent med både leden og båten! 

Følger du denne ruta skal det mye til for at noe går galt forutsatt at båten er i god stand, osv.

Derfra burde veien videre hjem være plankekjøring?

Jeg ser litt på din anbefalte rute. Er det lureste å gå litt nordover og krysse der, slik du forklarer, fordi da blir seilasen over fjorden kortere og dermed mindre tid i åpen hav? Ellers så høres det ut som han har tenkt å dra ut fra Eidangerfjorden , rett over og inn Singlfjorden ved Sekken.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#

Helt uenig med alle her. 

Vent til været er godt nok og gå rett over når dere er på høyde med Tvisten. Alt etter hva som er fordelaktig mtp vind så gå inn nord for Torbjørnskjær, nord for koster (litt navigering der), eller sør for koster (også litt navigering, men "god plass"). Planlegg innseilingene før dere legger ut så dere har kompasskurs og en rute på papirkart/elektronisk. 

Alle anbefalingene over er å oppsøke strekk som ikke er "gøy" hverken mtp sjø, strøm eller navigering. Ut fra Langesund og utover til dere er på høyde med Tvistein og tvers over så er det veldig lite navigering og dere har "god plass" og god tid om/når dere gjør noe "feil" ifht både seiling og navigering. 

---

Om været er "litt dårlig" så er ruteforslagene opp langs land enda værre mtp bølger osv. Rakke er krevende, Tønsberg Tønne ditto og i det hele tatt, mye "finnavigering" om man er fersk på sjøen, også langt mer krevende seilmessig enn å ligge på en fast kurs tvers over. 

---

Det blir ett lite strekk midt utpå uten dekning for mobil hvis dere krysser tvers over, sjekk dekningskartet til Telenor. Ville lånt/kjøpt en VHF. 

Det jeg viser på kartet er bare en grovskisse: 

https://kart.gulesider.no/m/CeUlo

Kjenner meg enig med deg Pinkvin. Mest mulig rett fram passer nok beste for gutten. Nord for Torbjørnskjær tenker jeg. Han drar ikke over i ugunstig værforhold. Jeg skal ikke være med men det er sikkert ikke noe ulempe det heller.  Han kjører enten alene eller sammen med kjæresten. Han skal ha med håndholdt VHF og tar kontakt med Kystradio/RS før han krysser. «jeg tar det som et eventyr onkel» sa han til meg isda.

Det er en lang dagsetappe, og båten er liten. Sikt på Verdens ende og ta turen i to etapper. Underveis har han mange gjemmesteder/ retrettmuligheter. Ikke seilt før, og sette ut i seks - åtte timer på åpent hav er ikke smart, om ikke værgudene lover å holde pusten... landkjenninga vest av Koster er videregående kurs i navigering mener nå jeg... han bør definitivt ikke gjøre dette alene, hva har båten av kartplotter osv? Lanterner?

Redigert av Code0 (see edit history)

Båten er i tipp topp stand. Bra kartplotter, autopilot, osv. Den mangler VHF da men han skal ordne det før seilasen. Jeg synes fortsatt det er best å få med seg en med erfaring, begynne tidlig på dagen og gå rett over.  Med forbehold om pent vær. Sikter han nord for Torbjørnskjær og går nord for Tistler så unngår han nærmest alt av finnavigering. Så kan han svinge inn på Skjærhallen og da er han i sin egne hjemtrakter fram til Skjeberg.

PiperBill skrev for 3 timer siden:

Sikter han nord for Torbjørnskjær og går nord for Tistler så unngår han nærmest alt av finnavigering. Så kan han svinge inn på Skjærhallen og da er han i sin egne hjemtrakter fram til Skjeberg.

Det er omvei å gå Sekken opp til Skjebergkilen. Uten å ha kartet foran meg er vel det raskeste å gå Asmalsundet. Dersom han ikke går under brua er Løperen også raskere enn Sekken. 

Guest Avmønstret#
Code0 skrev for 5 timer siden:

Det er en lang dagsetappe,

Enig i det. Blir fort pluss- minus 60 nm. Må helst gå et par timer før sola titter opp. En kan korte det litt i enden ved å gå til feks Skjærhalden på Østfoldsia og heller ta de to- tre siste timene opp Singlefjorden neste dag. 

Code0 skrev for 5 timer siden:

og båten er liten. Sikt på Verdens ende og ta turen i to etapper. Underveis har han mange gjemmesteder/ retrettmuligheter. Ikke seilt før, og sette ut i seks - åtte timer på åpent hav er ikke smart, om ikke værgudene lover å holde pusten... landkjenninga vest av Koster er videregående kurs i navigering mener nå jeg...

Det skjønner ikke jeg. Er verdens enkleste å krysse tvers over, i praksis null navigasjon utover å ha en kompasskurs og sjekke gps/kartplotter en sjelden gang. Men enig i at værvinduet må være bra. Og enig at runding ved Torbjørnskjær er det beste valget. 

Inn mot Verdens ende er jo ikke akkurat reint farvann, der snakker vi om VGS i navigasjon....

Seks til åtte timer i åpen sjø er ingenting, det er bare fint på en fin dag. Avslappende å gå ute i sjøen fremfor rundt i fjæra. 

---

Godt nok med klær, som betyr "alt" tilgjengelig, fra langundertøy til lue og votter. Og mat og drikke nok til hele turen oppe i cockpit så en ikke må ned i båten å ordne med det hvis en merker sjøsjuka er på gang ;-) Og en bør har noe lettspydd tilgjengelig i tilfelle en blir sjuk uansett. Skipskjeks er en klassiker hos oss, og potetgull. 

---

Om jeg skulle delt opp turen ville jeg gått til Stavern og så rett over neste dag. Svenner til Torbjørnskjær er vel sånn ca 20nm, dvs 4-5 timer så er man mer eller mindre i le resten av turen. 

Alternativt, som jeg pleier å velge når jeg går med familien fra Helgeroa til Singlefjorden, på utsiden av "alt" oppover, på innsiden av Færder og Store Færder og så inn nord for Sandø og legge seg på svai der, eller gå til gjestehavna i Krukehavn/Hvasser. Da har en under 10nm i åpen sjø over fjorden dagen etter. 

PiperBill skrev On 31.8.2019 at 10.42:

Nevøen min har kjøpte seg en 28 fots seilbåt (Maxi Fenix). Han skal hente den i Porsgrunn og seiler/kjører den til hjemhavn i Skjebergkilen. Han har hatt en liten seiljolle i to sesonger men ellers har han ingen erfaring med større båt. Spørsmålet er om det er bare å kjøre rett over fjorden Porsgrunn-Hvaler eller om det er noen områder han burde styre unna? Også har ikke båten VHF radio så det er spørs om han mister mobildekning midt på fjorden. Burde skaffe seg VHF mener jeg.

Spørsmålet er vel om han /de noen gang har hvert utaskjærs og ikke sett land?

Er han klar for en sånn tur som skipper .??

Det er greit å være oppesen  men,  er passajern klar?

Ellers kan det fort bli  som å kaste ungene ut på dypt vann å si , begynn å svøm ellers drukner dere. 

Og ødelegge båtlivets gleder i starten.

Vent til været er ok og ta ruten langs land i starten, så kan de krysse fjorden når   de  selv mener  de et modne for det.

Vil  anbefale  turen som en  2-3 dagers tur  kommer an på hvor fort de blir kjent og behersker båten, lek med båten  til  dere føler at dette er moro  og planlegg deretter og kos dere. 

Klart de må ha med VHF og  lading til den og mobil.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...