*blomst* Startet 31.August.2019 Del på Facebook Startet 31.August.2019 Vi er en familie på fire med barn på 4 og 9 år. I år kjøpte noen i familien vår en relativt stor båt på rundt 35 fot og har iherdig forsøkt å overtale oss til å gjøre det samme. Samboeren min har latt seg overtale, jeg liker tanken men har noe bekymringer for om vi får brukt båten nok, hva vil det koste i årlige utgifter osv. Båten vi ser på ligger på rundt 600 000 kr er godt vedlikeholdt og i god stand. Har ca 50 % av summen og må låne resten. Noen som vil fortelle om positive og negative ting? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Dyrt å ha båt. Baller på seg ja. Kanskje dere kan leie en båt i 14 dager en ferie for å prøve? Låneutgifter, båtplass, årlig service, forsikring, daisel, uforutsette ting, utstyr man plutselig må kjøpe iogmed at man nå eier en båt, ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Men opplevelsene med båt er bare fantastiske. Vi fartet opp og ned Sørlandskysten i 20 år, utrolig flotte minner sitter igjen hos ungene som nå er voksne. Og fortsatt er glad i å være på sjøen. Gjør det! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Kenneth82 Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 (redigert) Eneste vi har angret på etter kjøp av båt, er at vi ikke gjorde det tidligere i livet... Ser hvor mye glede ungene finner i båtlivet. Prøv å bli med familiemedlemmene på tur og se hvordan det treffer de små. Så får du en forsmak på hvordan det er. Noen sa en gang at du kan regne med 10% av båtens verdi i utgifter. Det kan (dessverre) fort stemme - men gledene oppveier det mange ganger vertfall for oss. Så lenge rederinnen er med, ungene har lyst på tur - så får du brukt båten nok Redigert 31.August.2019 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 (redigert) Om økonomien tillater det, gjør det! Livet er for kort til å vente på ditt og datt, når din bedre halvdel er overbevist, er jo 90% av båtproblemene allerede feid unna.? Redigert 31.August.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
-Luna- Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Om du ikke liker å vedlikeholde og reparere småting er ikke det sikkert det er noe for deg. Om du derimot koser deg med å putle på og vedlikeholde er det bare å kaste det ut i det! Store og små storkoser seg på tur! Det finnes ikke noe lignende som senker pulsen på samme måte for oss. Alt koster penger og trenger vedlikehold. Om du gjør det meste selv blir det ikke så gale. Om du setter alt bort, blir det fort kostbart. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Bestefar Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Dersom dere bare skal feriere 14 dager i båt og resten av sommeren gjøre noe helt annet, da blir det alt for dyrt å ha egen båt. Men dersom dere er glade i sjøen, så skal dere ha egen båt. Turen behøver ikke alltid å være så lang. Jeg er "fremme" når jeg kommer ut på brygga til båten. Dere får nye venner og barna får nye venner. Det står fantastiske opplevelser i kø, men også en god del arbeid. Det er nå du er her, du kan ikke vente med å leve til et senere tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Båtlivet er gøy med barn så lenge man har likesinnede å båte i lag med ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth82 Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Forresten, kan være du spør feil sted etter råd mot båtlivet Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 (redigert) Jeg var der du er nå for ca 3 uker siden. Men tok steget videre etter å ha regnet på det. Ja det koster, og det er det som bekymret meg mest av alt. Uforutsette utgifter gir meg angst. Men har satt av 50 000kr som båtpenger. Disse brukes om det er noe som ryker. 6000kr i forsikring, 6500kr på båtplass og 2000kr i opplag på land blir det ikke så dyrt heller, utenom verdifall og ekstra lån på huset. Jeg elsker å styre med polering, skruing så det gir meg en indre ro. Kona liker ikke cruiseferie (merkelig nok ville hun ha båt), jeg har flyskrekk og ungene på 3 og 7 år elsker båtlivet mer enn «syden». Barna husker bedre ferier i natur og sjø, enn ferie i Spania. Vi gikk fra en 20fot daycruiser til en feriebåt og har planer om minst 2 uker ferie, men og bruke den til overnatting i helger på vår og forsommeren. Så alt handler om prioritering egentlig. Vi har ikke en bil til 1 mill og heller ikke hytte. Har heller ikke hver vår millionlønn. Det blir nå slutt på den obligatoriske sydenferien og andre svindyre tilrettelagte ferier (som vi hater). Men gjerne en Danmarkstur på vinteren. Har du vurdert en feriebåt er du på rett vei. Men ikke fall for den første du ser. Vi reiste land og strand for besiktigelse og prøvekjøring av ulike typer båter, før vi kjøpte ny. Jeg tenker litt sånn, du lever en eneste gang. Og jeg vil ikke ligge på dødsleie og angre på at jeg ikke kjøpte båt. Redigert 31.August.2019 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Mye moro med båt. Denne 10 prosentregelen er nok ingen overdrivelse, så det er greit å ha tenkt igjennom det litt grundig. En del av dette vil man kunne påvirke i å velge den båten der tidligere eiere har brukt mange av disse pengene. Og ikke kjøpe en eldre originalbåt hvor alle utgiftene ligger foran. Det er nevnt at minst 1 i familien må like og mekke litt. Og ha tid til det. Det sies at hvis en båt har 4 eller færre ting som er i stykker, så er det bra. Blir ikke bedre enn det. Og tror du alt virker, har du bare ikke sett ordentlig etter. Så er det slik at det er heller ikke gratis å være hjemme. Innom kino og en tur på McDonalds for 4, så kommer man jo et stykke i båtverden også. Ut i fra beskrivelsen i første post ville jeg gått en liten runde og vurdert om båt til 150-300 tusen kan være en god start. Da er det penger til uforutsett innenfor familieøkonomien. Og uforutsett kommer. Og snart kommer maset om jolle med påhenger. Og rattkonsoll. Vannski.Tube. Wifi. Og så videre. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Vi kjøpte båt i fjor og har gjort oss en del erfaringer. Mye er sagt, og mye blir nok satt av andre. Men et par ting: båt er komplekst, du kan ikke forberede deg på alt. Snarere tvert i mot må man ta ting som det kommer, og finne hjelp på gode steder: du har allerede kommet riktig. Her har vi fått svar på mye. Det er en del uforutsette utgifter. Og skal man gjøre noe så må du være forberedt på ekstrakostnader - vi har forsøkt 4 forskjellige av de større båtbutikkene på Østlandet, og ingen har klart å faktisk forutse hva vi trenger. (Vi skulle for eksempel installere ny AiS, og etter at alt var installert så virket ingenting og vi måtte kjøpe ny antenne - til tross for at vi hadde sagt tydelig fra at vi ville kjøpe alt vi trengte fra den butikken og opplyst om alt vi hadde). Så ja, båtbutikker er minst 20 år bak andre butikker når det gjelder den slags type service (men de er ellers hyggelige og gir god service) og båtelektronikk er så langt bak det man ellers er vant til i dag at det er helt latterlig. Plug and play finnes ikke - noe som er utrolig mtp at det ellers i verden har vært slike løsninger siden 90-tallet. Men stort sett, så finner du ikke noe bedre enn båt. Det er den beste investeringen i livskvalitet som finnes. Videre er båtfolk hyggelige og gode, og det hjelper litt det også. Vil ikke nøle med å oppfordre dere til å kjøpe båt, men vær forberedt på at dette ikke på noen måte ligner det å kjøpe bil. Får dere båt får dere et nytt familiemedlem. Og som familieforøkelser ellers, det er en del tunge løft, men det er verdt det ;) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 1.September.2019 Del på Facebook Svart 1.September.2019 Har dere hatt båt før? Det vanlige er vel at man begynner i det små, og at båt blir en del av identiteten så kjøper man større ettersom behov/ønsker endrer seg. Da tar man ting litt og litt. Men det går jo å kaste seg i det, bratt læringskurve. Er dette noe dere vil settes andre behov til side og man går all in :) jeg ville aldri vært uten båt, og muligheten til å komme meg på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.