Jump to content

Dieselrøret på Yanmaren sprakk...


bjoris

Recommended Posts

Sukk...

 

Sammen med et vennepar skulle helgen tilbringes på sjøen, det gikk svært dårlig. Dieselrøret til fremste sylinder sprakk og motorrommet ble fullstendig tilgriset med diesel. Merket at det luktet diesel når jeg gikk ut for å legge til. Åpnet lukene og det formelig slo i mot meg, det fløt flere liter diesel under motoren og ALT i motorrommet var dynket med diesel. At det ikke tok fyr er antakelig bare flaks (det rant av skottene, skutesidene og det hadde også dusjet over turboen).

 

Når vi fikk karret oss til lands og i hy og hast fått fruer og barn på land kunne vi konstatere at det var sprekk i diselrøret akkurat der det er festet en plastikstrips, det er jo helt utrolig, men det ser altså ut til at denne har gnisset hull i røret. Yanmar sier at det ikke kan være tilfelle, men det er iallefall faktum at hullet er nøyaktig der stripset stod. På 4. sylinderrør er det også godt merke etter stripsen... Nei og nei for en løsning Yanmar har valgt her. Dette kunne jo blitt den totale katastrofen.

 

Nå har jeg vasket med zalovann i 5 timer, men det stinker diesel enda, heldigvis er det pottet tett inn til båten så det er ikke antydning av lukt inne i båten, bare i motorrommet. Det har blitt mye bedre, men tror motoren trenger en motorvask før det blir helt bra. Antakelig må jeg bytte en del isolasjon samt de få tingene som er av tre i motorrommet. Det er heldigvis lett å komme til over alt og ingen plasser det er umulig, men at slikt skulle skje med noe så nytt er ubegripelig. Argumentet jeg brukte overfor fruen om at nesten ny båt bare er å vri på nøkkelen og nyte livet slår alvorlige sprekker så jeg må nok jobbe hardt for å overbevise henne om at dette bare var en usedvanlig sjelden hendelse...

 

Jeg er jo ikke akkurat kjent for å være av den typen som har flaks så det hører jo med til historien at vi fikk lånt oss en båt for å ikke få ødelagt hele helgen og når vi lå å fisket så gikk alarmen på kjølevannet (helt ny motor). Like før vi drev på land fikk vi bort plastikken som hadde satt seg i kjølevannsinntaket og kom oss i sikkerhet og som ikke det var nok røyk styringen på båten som slepte Viksunden til fastlandet... Herregud for en helg! Noen som har en hytte på fjellet til salgs?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker, men tror det må være messing? Noen som vet, dette er vel noe mykt (antakelig fordi det skal bøyes mye, det går fra dieselpumpa og til sylindrene) og dermed utsatt for slik knissing som jeg har opplevd. Når jeg tenker på det så trenger det jo ikke nødvendigvis være Yanmar som har stripset opp veivhusslangen til dyserørene...

 

Enig med deg, det gikk heldigvis bra og fruen er en sindig og fornuftig dame så dette går nok bra. Vi har jo 1 mnd super ferie å se tilbake på så lysten kommer nok tilbake rimelig kjapt. Nytt rør kommer antakelig på plass i morgen så da er det bare å få ordnet med motorvask så tror jeg vi er rimelig oppe å går igjen så får vi se om vi må bytte noe isolasjon og treverk... Håper vi slipper. Antar det er folk her med gode råd for slikt????

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dieselrør er vanligvis i stål. Det er sjelden at de sprekker. Før du river ut matter etc. la ting stå og lufte seg en periode, mye lukt kommer til å dampe vekk. Jeg sølte masse diesel i Hulda. En tid etter luktet det absolutt ingen ting. I dag kan jeg ikke lukte at det sitter en motor midt inne i båten, det er ingen ekstern ventilasjon.

 

Jeg har en hytte i Valdres.... Uten strøm og med utedass. Ikke vann og kloakk. Kun ved, propan og batteri, enklere kan det ikke bli. Men jeg tror jeg beholder den. Den spiser ikkeno. Jeg er oppe der en dag annethvert år for å se om det er liv i den. Hytte er noe dritt.

Link to post
Share on other sites

Nei, må trekke tilbudet om å kjøpe hytte på fjellet. Det skal nok mer til for å ødlegge lidenskapen...

 

Mulig det vil fordampe. Nå har jo ikke motoren vært i gang så når den sviver igjen vil jeg tro at iallefall det som ligger i div hulrom i motoren vil fordampe. Time will show...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lufta ei stund vil nok diesel-lukta forsvinne.Du får vera glad for at du ikkje fikk brann ombord,og det beste av alt er nok at ikkje fruen tok skrekken.Du hadde nok hell i uhell .

 

Eg skifta alle dieselrøyra på Forden i fjor vinter fordi dei var begynt å ruste litt og eg ville eliminera mulighetene for at dei skulle sprekka.Har faktisk høyrd om fleire tilfeller det har hendt.

 

Er forresten i samme situasjon som Hulda..har ei hytte som eg er å ser til at den lever ein gang i blandt og konstaterer at taket blir dårligere og dårligere og....................

Så sant,så sant Hulda..........-hytte er noe dritt- :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke usannsynlig ut at en nylonstrips kan skade et stålrør. På grunn av vibrasjonene fra motoren vil nylonstripsen skade det naturlige oksydskiktet som stålet (og de fleste metaller) beskytter overflaten med. Det vil da raskt oksydere videre når surstoff i luften kommer i kontakt med rent stål, og nylonstripsen "eter" seg innover i metallet. Dette heter fretting (eller erosjons-korrosjon), og er et velkjent fenomen.

 

Diesel tar ikke så lett fyr og det er vel ikke SÅ varmt utenpå motoren, så en slik lekkasje er kanskje mer grisete enn farlig? Stripsing mot dieselrør (og andre kritiske punkter) er ikke bra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er ikke usannsynlig ut at en nylonstrips kan skade et stålrør. På grunn av vibrasjonene fra motoren vil nylonstripsen skade det naturlige oksydskiktet som stålet (og de fleste metaller) beskytter overflaten med. Det vil da raskt oksydere videre når surstoff i luften kommer i kontakt med rent stål, og nylonstripsen "eter" seg innover i metallet. Dette heter fretting (eller erosjons-korrosjon), og er et velkjent fenomen.

Man er imponert! Det er Fretting, men det norske navnet er Gnidningskorrosjon. Denne korrosjonsformen er avhengig av oksygen, men ikke fuktighet. Dette er en ikke-elektrokjemisk korrosjonsform, den eneste jeg vet om... Erosjonskorrosjon er en annen mekanisme.

Link to post
Share on other sites

Diesellukten kan du ta med ro. Det røk et rør for meg forrige sesong?, og det var diesel overallt i motorummet. Jeg monterte nytt rør, skyllte med litt varmt vann for å få dieselen ned i kjølsvinet. Der lå det oljeabsorberende pølser, og disse tok til seg dieselen. Etter å ha kjørt dieselmotorene et par timer var det luktfritt. Husk en dieselmotor forbruker tross allt ganske mye luft når den går, og i samme slengen tar de med seg all type lukt.

 

Lykke til med renselsesturen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Bra at jeg antakelig slipper unna med diesellukten, resten skal ordnes i dag. Må nok bytte flere rør pga denne underlige festemetoden. Blir spennende å høre om det faktisk er Yanmar som stripser på denne måten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Snakket med Yanmar, de avviser at det er stripsene som lager problemet. Dette problemet skyldes at røret står i spenn, det ordnes ved at rørene løses både på pumpa og hver sylinder og teites litt på hvert sted slik at det ikke oppstår unødvendig spenning.

 

Viksund har nettopp satt inn nytt rør og "avspennet" de øvrige 3 rørene. Viksund tok forøvrig båten med til Bergen da de skal låne den til messa og en test av kombibåter som skal gjennomføres neste uke. Så hvis noen vil se min glimrende "fler-bruksbåt" er det bare å troppe opp på messa i Bergen kommende helg!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

......kunne vi konstatere at det var sprekk i diselrøret akkurat der det er festet en plastikstrips, det er jo helt utrolig, men det ser altså ut til at denne har gnisset hull i røret. Yanmar sier at det ikke kan være tilfelle, men det er iallefall faktum at hullet er nøyaktig der stripset stod. På 4. sylinderrør er det også godt merke etter stripsen....

Snakket med Yanmar, de avviser at det er stripsene som lager problemet.....

Kanskje Yanmar har rett her, men jeg ville ikke være så skråsikker uten å ha sett skadene. Når Bjoris sier "På 4. sylinderrør er det også godt merke etter stripsen..." så høres det ikke ut som en sprekk pga. at røret står i bend(??).

 

Erosjonskorrosjon er en annen mekanisme...............

Er ikke også erosjonskorosjon en mekanisme med akselerert oksydasjon pga. at oksydet slites bort?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når Bjoris sier "På 4. sylinderrør er det også godt merke etter stripsen..." så høres det ikke ut som en sprekk pga. at røret står i bend(??).

Jeg var upresis der, det er lakken som har gått av, kan ikke se noe mer hakk. Det går heller ikke ann å se på det røret som er røket. HELT umulig å se hvor sprekken er, jeg studerte det MEGET nøye uten å se det. Altså rimelig mikroskopisk hull som selvsagt også kan skyldes materialfeil... Det hadde antakelig vært mye bedre om det var et større hull. Slik det var nå ble det som en dyse som sprayet diesel over absolutt alt...

 

Hvilken type rør brukes forresten på disse commenrail motorene som har MYE høyere trykk?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er ikke også erosjonskorosjon en mekanisme med akselerert oksydasjon pga. at oksydet slites bort?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men det gjelder all korrosjon. Den er våt, "elektrolyttisk".

 

Det som er spesielt med gnidningskorrosjon er at den fungerer under komplett tørre forhold. Det er uvanlig. En annen uvanlig ting er at den ser ut til å være mer aggressiv med synkende temperatur. Det er også unvanlig. Den tredje uvanlige tingen er at man ikke helt har forstått mekanismen enda (1997 da jeg gikk ut av skolen).

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er forresten i samme situasjon som Hulda..har ei hytte  som eg er å ser til at den lever ein gang i blandt og konstaterer at taket blir dårligere og dårligere og....................

Så sant,så sant Hulda..........-hytte er noe dritt-  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det bli litt på siden .. men slik er jeg også. Overtok slektsgodset for 20 år siden og har omtrent ikke satt mine bein der siden. Reiser ut en gang annethvert år for å se om dækelskapen har ramlet ned, men skuffes hver gang ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...