Jump to content

Oppussing av 33 år gammel dame.


tom Cognac

Recommended Posts

hei.

Jeg er ny her på forumet. Jeg har akkurat kjøpt meg en 33 år gammel dame (en Flipper 640 HT med en 2-takts 90 hk Mercury påhenger) som jeg nå tenker å totalrestaurere. Vel - i utgangspunktet er hun ganske så pen tross sin høye alder, men litt sparkling her og der for å få bort rynker og et lag med skjønnhetssminke vil nok gjøre susen. Tror jeg. Nå er jeg ikke helt ukjent med det å ha båt, men det er mange år siden jeg hadde en Fjord 24 Weekender. Mye av det jeg kunne den gang her jeg glemt og nye teknikker og finesser har kommet til. Det første jeg må gjøre er å rubbe skrog og overbygg. Dette har jeg aldri gjort før så her er jeg takknemlig for alle tips og råd. Motoren har jeg overhode ikke peiling på (i Fjord'en hadde jeg en V-8 på 225 hk), påhengsmotorer kjenner jeg ikke noe til. Hva bør jeg gjøre her? Er det noen som kjenner til en båt mekaniker i Rygge (Østfold) som kommer på hjemmebesøk?

Ellers er jeg takknemlig for alle gode råd, tips etc!

 

med vennlig hilsen

Brian

1224.jpg

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

 

Jeg har en 40 år gammel glassfiberbåt. Trodde jeg måtte rubbe, men kjøpte med en DA poleringsmaskin,  hardere padder og brukte en poleringskrem av typen med mye cut.  Det ble mye blankere enn jeg hadde forventet. Så kanskje du bare trenger å polere skikkelig?

 

Vedr påhengsmotor så skift i alle fall impeller og bytt bensinfilter.  Sjekk sinkanodene og tennpluggene. Jeg holder på med å oppgradere mitt filtersystem til også å ha vannutskiller etter tips fra andre her på forumet. Vann i bensin og forurenset bensin er årsaker til de fleste driftsproblemer med utenbords. God filterløsning med vannutskiller eliminerer dette problemet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...