Jump to content

Rullestorseil. Hvordan settes det, tas det inn og reves det? Andres erfaringer søkes

Bitteliten

Recommended Posts

Har hatt rullestorseil i 3 sesonger. Fullspilet seil. Alle kontrollene er oppe på masta. Har prøvd ut mange ulike måter å sette og ta inn på. Ender alltid med å gå opp i vind for å sette og ta inn seilet. Kan det gjøres annerledes?

En utfordring jeg ikke helt har løst er å reve under seil, eller ta inn seilet når vi ikke kan vende opp i vinden. 

Hvordan gjør dere andre med rullestorseil dette?

2C6E87BE-9BF0-4D08-B9FE-DE430EDFB71C.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vi hadde ikke rullestor når jeg seilte til Shetland og Færøyene i våres, men vår prosedyre var som følger.

- Gå så høyt opp mot vind som mulig og stramme foka.

- En gikk frem til masta og gjorde klar revliner på masta. 

- Vi slapp ut på skjøte på storseilet så det kommer i vindøye.

- slaket fall

- stramnet revliner

- stramnet fall

Og til slutt falle tilbake i opprinelig kurs

Vet dett ikke er helt likt med russebil men antar at å gå opp mot vind slippe ut på storseilskjøte og så rulle inn burde funke.  Det er jo det man gjør med foka på rull også.

Redigert av Ttopp (see edit history)

Har lest flere steder at noe av det første man bør lære seg når man er nybegynner er å reve, så derfor har jeg ikke prøvd det enda :wink:

Men leste ett sted å vippe over den "bryteren" på vinsjen på masten så man bare kan rulle inn og ikke ut.

Siden jeg ikke har prøvd, så vet jeg ikke om det er smart eller ei, men i teorien så virker det smart.

Kanskje noen med reve-erfaring har noen synspunkter?

Neste gang jeg er ute og seiler så skal jeg reve, så jeg vet hvordan det fungerer..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...