Bitteliten Startet 1.September.2019 Del på Facebook Startet 1.September.2019 (redigert) Har hatt rullestorseil i 3 sesonger. Fullspilet seil. Alle kontrollene er oppe på masta. Har prøvd ut mange ulike måter å sette og ta inn på. Ender alltid med å gå opp i vind for å sette og ta inn seilet. Kan det gjøres annerledes? En utfordring jeg ikke helt har løst er å reve under seil, eller ta inn seilet når vi ikke kan vende opp i vinden. Hvordan gjør dere andre med rullestorseil dette? Redigert 1.September.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.September.2019 Del på Facebook Svart 1.September.2019 Ser samme innlegg på Facebook for seilere, er vel derfor du ikke får svar her. Men å gå opp i vindøyet er vel standard prosedyre, hvorfor skulle man tro noe annet..? De som bare ruller ut forseilet, har det enklere :-) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.September.2019 Del på Facebook Svart 1.September.2019 Så lenge det er kraft i storseilet er det vanskelig uansett. Eneste tipset jeg har er full gass på motor, for å redusere vind over dekk. Kan ikke huske å ha sett vellykket reving med kraft i seilet. Hadde vært fint med en løsning, du kommer til å reve mye på havet, og det blir alltid sprut over dekk når en går opp i vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 (redigert) Vi hadde ikke rullestor når jeg seilte til Shetland og Færøyene i våres, men vår prosedyre var som følger. - Gå så høyt opp mot vind som mulig og stramme foka. - En gikk frem til masta og gjorde klar revliner på masta. - Vi slapp ut på skjøte på storseilet så det kommer i vindøye. - slaket fall - stramnet revliner - stramnet fall Og til slutt falle tilbake i opprinelig kurs Vet dett ikke er helt likt med russebil men antar at å gå opp mot vind slippe ut på storseilskjøte og så rulle inn burde funke. Det er jo det man gjør med foka på rull også. Redigert 5.September.2019 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 Ttopp skrev 32 minutter siden: russebil ...? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 brukes når man skal " rulle" Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dreuf Svart 6.September.2019 Del på Facebook Svart 6.September.2019 Har lest flere steder at noe av det første man bør lære seg når man er nybegynner er å reve, så derfor har jeg ikke prøvd det enda Men leste ett sted å vippe over den "bryteren" på vinsjen på masten så man bare kan rulle inn og ikke ut. Siden jeg ikke har prøvd, så vet jeg ikke om det er smart eller ei, men i teorien så virker det smart. Kanskje noen med reve-erfaring har noen synspunkter? Neste gang jeg er ute og seiler så skal jeg reve, så jeg vet hvordan det fungerer.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.