Jump to content

Sjælruer i ferskvann. Vil de dø, og falle av.


BØstrøm

Recommended Posts

Båten trenger en slippsetting. Både sjøgress, sjælruer og blåskjell har inntatt skroget, og ikke minst propell. Har tatt det værste med dykkermaske og skrape/sparkelspade. Bruker båten endel i vinterhalvåret, og slipp er ikke gratis. Vil en uke i ferskvann ta knekken på sjælruer og blåskjell? Vil de falle av?

Link to post
Share on other sites

Blir vel slippsetting da. Allerde slippsatt slepejolla, men måtte tenke på det i 2 uker, så tok det bare 10 minutter. Psykologisk er det helt jævlig. Betale så mye, for å få jobbet så hardt, på kortest mulig tid. Har hatt mailkontakt med Windrace. De skal avbalancere propellen, og slipe den, for 2500,- Spent på resultatet, så det får være drivkraften....

Link to post
Share on other sites

Hvis du umiddelbart etter slippsetting (mens alt fremdeles er vått) gyver løs med en sterk høyttrykkspyler så kan du få løs de fleste rurene og vekstene som sitter på bunnstoff. Konsentrert stråle så fyker de av. I alle fall på selvpolerende bunnstoff. De som sitter rett på fast gods sitter mye hardere. Der bruker jeg bare en plankebit og skraper dem av. 

 

Så frem med svamp eller kjøkkensvamp og vaske bort grønske og slim. 

 

I år fjernet jeg alt løst først, så la jeg på en kraftig / sterk såpe med skumkanon og gikk løs på vannlinjen med svamp. Lett skrubbing etter at såpen hadde virket noen minutter. Gikk lett av. Deretter høyt trykk igjen. Det var første gangen jeg gjorde, og det skal jeg gjøre igjen!

 

Propellen behandles med myk flapdisk på vinkelsliper. Ikke pussepapirtypen, men slik myk sak. Men det slipper kanskje du?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vel. Jeg slipper ingen ting, unntatt båten. Isåfall settes det bort, og jeg betaler med havregrynfrokost, og 2 tekopper på samme posen i månedsvis. Men takk for tips. Men ingenting er som siste penselstrøk på slippen. Stakkars de som går til slippen, betaler alt, og ikke får den opplevelsen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...