Jump to content

Produksjonsår VS Årsmodell på Evinrude G2 påhengsmotor?


JLYH

Recommended Posts

13 hours ago, -morten- said:

Som sakt hadde jeg ikke godtatt en 4 år gammel motor om jeg hadde kjøpt en 2019 båtpakke!  For meg er det revnende likegyldig om motoren har vært preservert etter alle kunstens regler.. Om jeg hadde kjøpt ny båt ville jeg ha hatt ny motor også. Om det var meg ville jeg eid båten la oss si 5-6 år.  Tror ikke det hadde vært noe veldig til salgstriks å solgt en 6 år gammel båt med en 10år gammel motor.. Tror ikke kjøper hadde brydd seg om at jeg hadde kommet med dok. på preservering fra 2015-2019!  det er fremdeles en 10 år gammel motor da i mine øyne!  Hadde heller kjøpt en 5 år gammel båt ubrukt og ny motor enn omvendt!

 

Hva er det du egentlig mener degraderer ifm. korrekt lagring?

 

Stål, gummi,, annet...?

 

La oss for den mentale øvelsens skyld si at alle elastomer/gummideler er byttet ut til 2019. Stålet er nå det det engang var...

La oss si de tok kun de åpenbare gummislangene og lite annet (simringer etc.) - annen sak?

La oss si de tok ingenting.....

 

 

Normalt er det kun gummi/polymerprodukter som eldes ifm. den typen lagring. Så da ettergår man nettopp dette. Lagringsforhold har enormt mye å si (UV, Ozon, temperatur med mere... stått i sola? kald/tørt-lager....`?)

 

 

Så må jo forhandler vise til hva som er formildende og gjør at man ikke har forringet kvalitet/levetid fra kjøp?

Link to post
Ventus skrev 3 minutter siden:

Lagringsforhold har enormt mye å si (UV, Ozon, temperatur med mere... stått i sola? kald/tørt-lager....`?)

 

Luftfuktighet sammen med temperatursvingning er det som sammen kan skape feks rust på ventiler og sylindervegger

 

De fleste motorer blir benkkjørt før de forlater fabrikken. Dermed så får du bensinrester som står og fordamper.

Dette kan skape større problemer enn det de fleste er klar over...

 

Besøker dere verksteder på vinteren?

Vel, min observasjon er at det er den eneste tiden på året et båtverksted har tid til å rydde...

 

"du Ronny; kan inte du kjøre ut de 4 kassene (i kassene er det overliggere) så få vi sopa litt før vi legger epoxy på gølvene, ærnte no problem det vettu, kommer inte´no snø i natt vettø"  

 

Så kjøres motorene rett inn i varmen fra -15.....   dimme

 

Er det rart om enkelte motorer blir brune innvendig, før tia ?  :crazy:  :sweat:  :diving:

 

Link to post

@dieselfan - gode kommentarer. Lagringsforhold er så klart en svært viktig parameter. Hvis det er stygt sagt i "hvermannsens" garasje er det noe helt annet enn et egnet industrilager.  Dette med besinrester (Etanol-innblanding) kan være relevant. Avhengig av hva prosedyre for "ut av fabrikk til lager" evt. "til direktesalg mtp. tid" er utført.

 

Så.... da får man utfordre selger (som har reklamasjonsansvaret) på den typen ting. Og antagelig blir den/de svar skyldig - hvis man argumenterer saklig, teknisk og skriftlig (nødvendighet...!)

Link to post
11 hours ago, Ventus said:

 

Hva er det du egentlig mener degraderer ifm. korrekt lagring?

 

Stål, gummi,, annet...?

 

La oss for den mentale øvelsens skyld si at alle elastomer/gummideler er byttet ut til 2019. Stålet er nå det det engang var...

La oss si de tok kun de åpenbare gummislangene og lite annet (simringer etc.) - annen sak?

La oss si de tok ingenting.....

 

 

Normalt er det kun gummi/polymerprodukter som eldes ifm. den typen lagring. Så da ettergår man nettopp dette. Lagringsforhold har enormt mye å si (UV, Ozon, temperatur med mere... stått i sola? kald/tørt-lager....`?)

 

 

Så må jo forhandler vise til hva som er formildende og gjør at man ikke har forringet kvalitet/levetid fra kjøp?

 

 

Jeg har selfølgelig ingen bevis for det men jeg personlig tror simmeringer pakninger tettninger slanger osv forringes litt i løpet av 4 år.. kansje ikke så veldig målbart de 4 årene på lagring, men så plutselig når dette begynner å brukes så er det jo ikke nullstilt.. det er 4 år..  vel nok om det..   Jeg betviler at alle motorer rundt om er lagret helt etter boka når det gjelder konservering temperatur luftfuktighet! og som det nevnes her så er alle motorer benketestet og ikke klinisk rene. Hvordan de konserveres etter benkekjøring kan ikke jeg svare på.  At en selger som ikke opplyser om at motoren som selges som en 19 model er en 15 model, har konservert preservert og lagra motoren helt etter boka og passet den som et smykke, tviler jeg på. maksimum alder på noe jeg synes er nytt er 1 år! diskusjon ferdig for min del...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Leser på en USA nettside at f.eks.  Yamaha,  Honda,  Mercury, bl.a., har  gått helt bort i fra "modell-år", på sine motorer. Motorene har jo et produksjons år, og blir etter hvert sendt ut til importører og videre til forhandlere.Hvis der ikke er foretatt noen vesentlige endringer/oppdateringer, etc. på motorene i mellomtiden ,og denne blir liggende lagret i f. eks to-tre år, har dette ingen betydning  , heter det i fra produsentene. Garanti gjelder naturligvis i fra salgsdato hos forhandler.

Link to post
Gullfisk skrev 28 minutter siden:

Gjensidige har feks motorhavari forsikring på påhengs inntill 10år og 15år på innenbords. Kan være spennende hvordan forsikringsselskaper stiller seg til dette når det skjer noe? 

Forsikringen gjelder vel i fra dokumentasjon (dato/årstall) på når motoren er kjøpt ny hos forhandler, på samme måte som garantien jo trer i kraft i fra kjøps-dato.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...