Jump to content

Produksjonsår VS Årsmodell på Evinrude G2 påhengsmotor?

JLYH

Recommended Posts

Kjøpte nylig flett ny 2019 båtpakke fra forhandler, oppdaget i ettertid at på ID skiltet på motoren stod det produksjonsår 2015???

Forhandleren nevnte aldri noe om produksjonsdatoen(årsmodell?) på motoren og var ikkje ein del av forhanglingsgrunnlaget ved kjøpet.

Når eg tar saken opp med forhandleren og importør, mener dei at så lenge påhengsen har samme modell-nr og dei såkalt kampanjene og softwear oppdateringene er utført på motoren, kan dei selge den som ein 2019modell. 

Motoren det gjelder er ein Evinrude E-tec G2 200HO

Så lurer på om det er andre som har komt opp i lignende situasjoner og hva utfallet eventuelt ble?

Den største bekymringen min er ved eit eventuelt videresalg, da det ser ut som om motoren er 4år eldre enn båten. Og at det selvsagt er svært irriterende!

Har hørt rykter om at noen utenbords-motormerker har sluttet å operere med årsmodell/årskode?

Redigert av JLYH (see edit history)

Mener også at det er slutt på årsmodell, men en kode som viser prod. dato.(mnd./år). Hadde samme tilfellet med min nye båt i 2017. Båt var 2017 mod., men motoren hadde prod.år  2015. Garantien gjaldt naturligvis i fra salg/leverings dato. Så lenge det er en identisk motor uten noen forandringer/oppdateringer kontra en som er produsert senere, har det vel ingen betydning. Forhandleren min sa at mange motorer blir jo liggende i lengre perioder hos fabrikk/, importør/ etc før de etterhvert  blir montert på en ny  båt. Ville ikke bry meg om dette, så lenge motoren er ny/ubrukt.

Nei eg godtar det ikkje sånn uten videre eg heller.

Men når det gjelder produksjonsår vs årsmodell, det er flere forhandlere eg har vert i kontak med som hevder at det er flere merker som har gått vekk fra å stemple motorene med produksjonsår(Årsmodell) og isdtedenfor bare ha modell.nr.

Da har dei ein modell som kan gå over flere år, og slipper å redusere prisen på "overliggere"...

Stemmer dette??

(fikk vel egentlig svaret av deg  "LM 605")

Slik har det vært lenge på biler og også på båtmotorer. Nå er det versjon og type, ikke viktig når den er produsert. Så lenge den er lik en produsert nå så bør det være det samme? Du har den versjonen av bilen eller båtmotorer som er den gjeldende modellen man selger nå?! Og den er ikke blitt skadet eller har mindre verdi så hva er den feilen du vil klage på?

hvilket tap har du påført? 

alfaalfa skrev for 1 time siden:

Slik har det vært lenge på biler og også på båtmotorer. Nå er det versjon og type, ikke viktig når den er produsert.

Her er jeg ikke helt enig med deg.

Alle biler skal i dag utstyres med WIN kode for å selges i Europa.

Win koden består av tall og bokstaver.

En gitt plassering skal vise hvilket år kjøretøyet er produsert.

Dette er et ufravikelig krav.

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Det er ikke nok ikke riktig dieselfan. Bokstaven (den tiende) forteller bare hvilken årsmodell kjøretøyet er. Som regel skiftes bokstaven rundt 1juli slik at de kjøretøy som blir produsert etter det har neste års bokstav. 

Kallethekid skrev 23 minutter siden:

Det er ikke nok ikke riktig dieselfan. Bokstaven (den tiende) forteller bare hvilken årsmodell kjøretøyet er.

Takk for at du fikk rettet dette opp.  Som det står her   https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number#Model_year_encoding  så er det "model year" som er brukt og riktig. Beklager Alfaalfa, her må jeg spise kamel....

10 hours ago, Eika said:

Selv om jeg vet at g2 er lik fra første dag den blei laga og frem til idag(bortsett fra software) så hadde datoen på bunn av lappen på skinka gitt meg ett godt prutingsargument. 

Selv om motoren er identisk er det stor sansynlighet for at noen deler er forbedret og software endret i løpet av 4 år!  jeg hadde ikke godtatt dette uansett om ikke jeg fikk prisen av en 4 år gammel motor da.. pakkninger og gummi og andre utsatte materialer er likevel 4år gamle..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

24 minutes ago, John_Kr said:

Fikk/ kjøpte min båt i mai i 2018, G2 motoren var produsert i 2017, mener det er innenfor... Produksjon av G2 motoren i 2015 med levering i 2019, hmmm..., burde vært opplyst om dette til kjøper.

Enig! motor produsert seint året før, båt kjøpt tidligåret etter, er innafor..For meg er en 4 år gammel motor ikke en ny motor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 22 minutter siden:

Enig! motor produsert seint året før, båt kjøpt tidligåret etter, er innafor..For meg er en 4 år gammel motor ikke en ny motor!

Vel, fire år, kan jo diskuteres, men tviler nå på at en motor som ligger lagret i kartong/kasse hos fabrikkanten/Europa lager/importør osv. er blitt noe "forringet",  eller fått noen skade av å ligge ett par år eller tre på et eller annet lager. 

JLYH skrev 35 minutter siden:

LM 605:

Om det var du som eigde motoren, kunne jo du forsøkt å forklare det til ein kjøper når du selger den videre.

Trur ikkje det er så mangen som bare hadde sagt "ok kjempe flott".

Nei, er enig med deg der, og forstår naturligvis din frustrasjon ang. dette. Fire år syntes også jeg er mye. Min Honda ble levert sammen med båten som 2017 "mod.", men motoren var produsert Nov. 2015. Har hørt flere som opplever det samme. Har jo også vært diskutert her på forumet tidligere.

Om det var meg ville jeg bedt om at forhandler og importør sammen gir skriftlig GARANTI for at motoren i\IKKE har tatt skade av uvanlig langvarig lagring og dokumenterer at Evinrude G2 standard preservering er ment å vare i 48 mnd....

Det kommer de aldri i livet til å gjøre og da sier du enkelt og greit at uten den garantien så ønsker du å heve kjøpet.

De svarer nei skriftlig, du går til Forliksrådet.

Tviler på om du trenger advokat for å fremme ditt synspunkt i forliksrådet.

Forhandler vil igjen trolig hevde at det er "helt greit" med en eller annen spesialist som kilde.

Du klargjør ditt syn igjen: Dersom ikke importør kan dokumentere at standard preservering for G2 vil vare i 48mnd minimum, i nordisk klima.... så er spesialistens uttalelse uten verdi for deg.

Dersom Forliksrådet ikke tar beslutning til din fordel (mener jeg de begår en feil) så har du så langt tapt lite, du anker og kan bruke Rettshjelpforsikring og da tror jeg forhandler vil ønske et forlik....

Dersom forhandler anker Forliksdom til retten tar de en stoooor risiko.

For folk flest vil EN overligger være bob-bob ok, men FIRE dobbel overligger er helt på trynet...

Selv uten jury i Lagmannsretten vil du vinne fram. Det kan koste deg 5000 i egenandel men min mening er at verditapet ditt som følge av "gammel" motor vil være større... mye større :headbang:    dessverre

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 23 timer siden:

Oh, ja biler merkes med med et identifikasjonsnummer. Det er et krav.

men om du leser hva jeg skriver så opererer de ikke lenger med årsmodell. De vil feks lage en versjon 1 frem til mai i år 2019 og versjon 2 fra og med mai 2019. Hvilket årsmodell? De kjenner når bilen er produsert og vet hvilken versjon det er. Men årsmodell er litt antikvarisk for dem som henger litt igjen i en gammel tenkemåte.

mange biler har flere ulike versjoner per år.

og poenget er hvilken skade eller verdiforringelse som har skjedd

alfaalfa - om du leser litt over så ser du at jeg allerede har beklaget og lagt meg langflat og annonsert at dagens middag blir kamelkjøtt... fordi jeg ikke har klart å holde "production year" og "Production modell" ifra hverandre.

Noen uttrykk henger igjen... 

Hvor mange fot er gummibåten din ?

Har 21 tommers felger på teslaen din ?

Når bestemor ser jeg har ny bil så er hennes første spørsmål; hvilken årsmodell er den da ?

alfaalfa skrev 14 minutter siden:

hvilken skade eller verdiforringelse som har skjedd

som jeg prøver å redegjøre for over så ville jeg ikke akseptert at motor som har ligget lagret i 48 mnd er like god som en ny.

Enkelt.

Totalt irrelevant for TS sin motor men når jeg skriver en spec for lagring av "ikkeroterende" utstyr til utendørsbruk eller for havbunn så krever min bransjestandard preservering hver 6. måned.....  

Som sakt hadde jeg ikke godtatt en 4 år gammel motor om jeg hadde kjøpt en 2019 båtpakke!  For meg er det revnende likegyldig om motoren har vært preservert etter alle kunstens regler.. Om jeg hadde kjøpt ny båt ville jeg ha hatt ny motor også. Om det var meg ville jeg eid båten la oss si 5-6 år.  Tror ikke det hadde vært noe veldig til salgstriks å solgt en 6 år gammel båt med en 10år gammel motor.. Tror ikke kjøper hadde brydd seg om at jeg hadde kommet med dok. på preservering fra 2015-2019!  det er fremdeles en 10 år gammel motor da i mine øyne!  Hadde heller kjøpt en 5 år gammel båt ubrukt og ny motor enn omvendt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...