Jump to content

Bavaria fra ca 2000, erfaringer med seildrev?


VP44

Recommended Posts

Dagens seildrev er robuste greier. Bavaria leveres med Volvo seildrev et drev fra 2000 bør ha byttet gummimansjett og propellakseltetninger (simmeringer).  Om du ikke kan gjøre dette selv så koster det noen kroner.  Det forekommer også problemer med slitte koner som resulterer i at gearet slurer. Første bud er å sjekke olje, den skal være klar og ikke grå/grågul. Det siste er tegn på vanninntrenging.

Link to post

Som sagt ovenfor, sjekk olja. Den skal være blank.

Hvis ikke er det stor sjanse for at tetningsringene er slitt inn på fjæra med påfølgende skade på akslingen.

Da får du det aldri tett uten å bytte akslingen eller å reparere den.

Be selger om å dokumentere når han byttet belg og tetningsringer. Sjekk dette mot produksjonsdato på belgen. Står på belgen inne i båten. Skal ikke være mer enn 7 år gammel..

Hvis intervaller for bytte av belg og tetningsringer er fulgt er et VP drev nærmest evigvarende.

Drevet trenger ingen vinterkonservering.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Hei

 

VP sine seglbåtdrev er av mykje betre kvalitet enn VP sine motorar og hekkaggregat.

Ingen ting varar evig, men du skal vera uheldig for å få problem med seglbåtdrevet.

Ulempa med VP sine drev, er at dei som oftast står på ein VP-motor....

Du bør vera meir uroa over motoren.

 

VP sine belgar skal skiftast etter sju år. Det er mange døme på at belgane held vesentleg lengre.

VP brukar enkle belgar. Yanmar har doble belgar, med vassensor i mellom, og lengre serviceintervall.

 

Lykke til med båtkjøpet.

 

Ask

Link to post
Ask skrev 4 minutter siden:

Hei

 

VP sine seglbåtdrev er av mykje betre kvalitet enn VP sine motorar og hekkaggregat.

 

Og for Yanmar sin del er det motsatt. I alle fall for SD50 som har hatt mye problemer både med sluring (kon/clutch) og oljelekkasje. Det finnes oppgraderingskit å få kjøpt, men les deg gjerne opp på problemene her om en båt med slikt drev er aktuelt ( jeg har ett slikt, og har ikke opplevd problemer enda, men venter egentlig på at de kommer).

Link to post

VP sier vel at belgen skal byttes minimum hvert 7. år, og ikke at maks alder på belg er 7 år. Slitasje/aldring på en belg i emballasje er en annen enn hva tilfellet er på en som er i bruk. Sånn sett må man ikke bli overrasket når man kjøper en ny belg og oppdager at den ble produsert i fjor eller året før det igjen. Skulle de vært ferskvare vil jeg tro prisen hadde blitt noen ganger høyere. 

 

Kjøper man brukt båt er det uansett verdt å få dokumentert når belgen sist ble byttet da det fort vil koste en del å få det gjort. Alternativt er det kanskje grunnlag for å få en bedre pris hvis dette er noe som må/bør gjøres. 

 

Link to post

Litt rart rart synes jeg hvis ikke VP skiller mellom alder og tid i bruk. En belg som er montert utsettes for noe helt annet enn en belg som ligger inne på et tørt lager i originalemballasjen. I flyindustrien har vi ulike datoer på en del o-ringer og pakninger med tanke på om de ligger i emballasje eller er i bruk, men det kan godt være at jeg tar feil når det gjelder VP og belg. 

 

Har selv ikke byttet så mange belger på seildrev, men den ene jeg byttet var 2 år når den ble kjøpt fra en VP-forhandler. Kan ikke si det bekymrer meg, men jeg får vel sette inn en ny belg når jeg en gang skal selge båten hvis datoen er overskredet. 

 

Til trådstarter så er det min tanke at seildrev ikke er noe å frykte. Sjekk oljen slik det er nevnt lengre opp i tråden, og gjerne servicehistorikk på så vel drev som motor. Ser heller ingen grunn til å frykte VP. Levetiden på motor og drev er i stor grad avhengig av bruker, og såvidt jeg vet er det vel kurant å få deler til både VP og Yanmar i Europa. 

Link to post

Tror nok ikke det er så veldig vanlig nei, men selv har jeg en servicelogg på bl.a. oljeskift motor/drev, riggsjekk, dieselfiltere, impeller, sink, diverse komponentbytter, service på vinsjer, og bytte av belg ++. Nå er det selvsagt mulig å fake en slik logg ved å lage det før båten averteres for salg, men så vil det vel bli avgjørende hvorvidt en kjøper finner meg troverdig, og hva jeg har av kvitteringer. 

Link to post

Tror du fikk svaret ditt allerede i starten TS. Seildrev er solide greier og noe du kan stole på så lenge du overholder serviceintervaller. Har lett litt rundt på diverse forum for cruisere og andre seilere, og mens det (en sjelden gang) blir påpekt problemer med VP motorer (og da spesielt 75hp) så er det eneste irritasjonsmomentet som går igjen med drevene at forsikringsselskapene krever bytte av belg oftere enn nødvendig. Mange skriver at de har ventet i 15-20 år før de byttet belg og at den fortsatt var like fin og myk.

 

Min plan er å bytte om lag hvert 7 år, gjøre oljeskift etter anbefaling, og ellers ikke tenke mer på drevet. Tror du ikke skal la drev være utslagsgivende om du kjøper båt eller ikke.

Link to post

Seilbåtdrev fra VP trenger ikke vinterkonservering. Men det må rengjøres og stoffes regelmessig og ny zink hvert år. På min forrige Bavaria fra 1998 med s120 drev ble belgen byttet første gang etter 18 år. Like fin! Ikke sprekker eller morken gummi. Noe slitasje på aksel etter simmeringene, men det ble lett pusset bort. Sikkert originale de og. Så ja, dette er solide greier.

Det er egentlig motoren også. Sikkert en MD20XX eller en D1/D2 du har. Blir disse normalt vedlikeholdt så holder de flere tiår. Riktig nok har VP hatt noen dårligere motorer, men det er stort sett større greier til motorbåt. Også andre merker har sine mandagsmotorer.

Seilbåt med drev er lettere å bakke med enn rett aksel. Mindre påvirket av propellpadling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...