VP44 Startet 1.September.2019 Link til dette innlegget Startet 1.September.2019 Hei. Skal kjøpte seilbåt. Lurer på en Bavaria fra ca år 2000. Noen som har erfaring med seildrev er det mye som kan være feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Dagens seildrev er robuste greier. Bavaria leveres med Volvo seildrev et drev fra 2000 bør ha byttet gummimansjett og propellakseltetninger (simmeringer). Om du ikke kan gjøre dette selv så koster det noen kroner. Det forekommer også problemer med slitte koner som resulterer i at gearet slurer. Første bud er å sjekke olje, den skal være klar og ikke grå/grågul. Det siste er tegn på vanninntrenging. Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Takk for svar. Er i tvil om og jeg heller skal ha Aksel. Men det er ikke så mange båter som har det. Må man konserver seildrevet om vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) Som sagt ovenfor, sjekk olja. Den skal være blank. Hvis ikke er det stor sjanse for at tetningsringene er slitt inn på fjæra med påfølgende skade på akslingen. Da får du det aldri tett uten å bytte akslingen eller å reparere den. Be selger om å dokumentere når han byttet belg og tetningsringer. Sjekk dette mot produksjonsdato på belgen. Står på belgen inne i båten. Skal ikke være mer enn 7 år gammel.. Hvis intervaller for bytte av belg og tetningsringer er fulgt er et VP drev nærmest evigvarende. Drevet trenger ingen vinterkonservering. Redigert 2.September.2019 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Hei VP sine seglbåtdrev er av mykje betre kvalitet enn VP sine motorar og hekkaggregat. Ingen ting varar evig, men du skal vera uheldig for å få problem med seglbåtdrevet. Ulempa med VP sine drev, er at dei som oftast står på ein VP-motor.... Du bør vera meir uroa over motoren. VP sine belgar skal skiftast etter sju år. Det er mange døme på at belgane held vesentleg lengre. VP brukar enkle belgar. Yanmar har doble belgar, med vassensor i mellom, og lengre serviceintervall. Lykke til med båtkjøpet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Ask skrev 4 minutter siden: Hei VP sine seglbåtdrev er av mykje betre kvalitet enn VP sine motorar og hekkaggregat. Og for Yanmar sin del er det motsatt. I alle fall for SD50 som har hatt mye problemer både med sluring (kon/clutch) og oljelekkasje. Det finnes oppgraderingskit å få kjøpt, men les deg gjerne opp på problemene her om en båt med slikt drev er aktuelt ( jeg har ett slikt, og har ikke opplevd problemer enda, men venter egentlig på at de kommer). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Det er vel all grunn til å tro at S-drev fra VP, Yanmar og ZF kommer fra samme stedet. ZF i Italia. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 VP sier vel at belgen skal byttes minimum hvert 7. år, og ikke at maks alder på belg er 7 år. Slitasje/aldring på en belg i emballasje er en annen enn hva tilfellet er på en som er i bruk. Sånn sett må man ikke bli overrasket når man kjøper en ny belg og oppdager at den ble produsert i fjor eller året før det igjen. Skulle de vært ferskvare vil jeg tro prisen hadde blitt noen ganger høyere. Kjøper man brukt båt er det uansett verdt å få dokumentert når belgen sist ble byttet da det fort vil koste en del å få det gjort. Alternativt er det kanskje grunnlag for å få en bedre pris hvis dette er noe som må/bør gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) Kjøper du belg fra en VP forhandler er den aldri mer enn et år. Produksjonsdato står på belgen. Og det er den datoen alderen på belgen blir vurdert mot.av kjøper eller takstmann. Redigert 2.September.2019 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Første påstand er feil, men at båtkjøpere vil forholde seg til datoen på belgen ser jeg som sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Jeg har byttet mange av disse. Har aldri vært over året gammel. Kjenner også til at folk har fått bytte fordi belgen har vært for gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Litt rart rart synes jeg hvis ikke VP skiller mellom alder og tid i bruk. En belg som er montert utsettes for noe helt annet enn en belg som ligger inne på et tørt lager i originalemballasjen. I flyindustrien har vi ulike datoer på en del o-ringer og pakninger med tanke på om de ligger i emballasje eller er i bruk, men det kan godt være at jeg tar feil når det gjelder VP og belg. Har selv ikke byttet så mange belger på seildrev, men den ene jeg byttet var 2 år når den ble kjøpt fra en VP-forhandler. Kan ikke si det bekymrer meg, men jeg får vel sette inn en ny belg når jeg en gang skal selge båten hvis datoen er overskredet. Til trådstarter så er det min tanke at seildrev ikke er noe å frykte. Sjekk oljen slik det er nevnt lengre opp i tråden, og gjerne servicehistorikk på så vel drev som motor. Ser heller ingen grunn til å frykte VP. Levetiden på motor og drev er i stor grad avhengig av bruker, og såvidt jeg vet er det vel kurant å få deler til både VP og Yanmar i Europa. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Nevermind skrev 39 minutter siden: gjerne servicehistorikk på så vel drev som motor. Er det vanlig å ha motor / drev utenfor garanti på service? Kanskje mitt miljø er mer båtnerder enn vanlig, men kan ikke huske at noen bekjente har hatt eksterne til å serve motor / drev. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Tror nok ikke det er så veldig vanlig nei, men selv har jeg en servicelogg på bl.a. oljeskift motor/drev, riggsjekk, dieselfiltere, impeller, sink, diverse komponentbytter, service på vinsjer, og bytte av belg ++. Nå er det selvsagt mulig å fake en slik logg ved å lage det før båten averteres for salg, men så vil det vel bli avgjørende hvorvidt en kjøper finner meg troverdig, og hva jeg har av kvitteringer. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Tror du fikk svaret ditt allerede i starten TS. Seildrev er solide greier og noe du kan stole på så lenge du overholder serviceintervaller. Har lett litt rundt på diverse forum for cruisere og andre seilere, og mens det (en sjelden gang) blir påpekt problemer med VP motorer (og da spesielt 75hp) så er det eneste irritasjonsmomentet som går igjen med drevene at forsikringsselskapene krever bytte av belg oftere enn nødvendig. Mange skriver at de har ventet i 15-20 år før de byttet belg og at den fortsatt var like fin og myk. Min plan er å bytte om lag hvert 7 år, gjøre oljeskift etter anbefaling, og ellers ikke tenke mer på drevet. Tror du ikke skal la drev være utslagsgivende om du kjøper båt eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Seilbåtdrev fra VP trenger ikke vinterkonservering. Men det må rengjøres og stoffes regelmessig og ny zink hvert år. På min forrige Bavaria fra 1998 med s120 drev ble belgen byttet første gang etter 18 år. Like fin! Ikke sprekker eller morken gummi. Noe slitasje på aksel etter simmeringene, men det ble lett pusset bort. Sikkert originale de og. Så ja, dette er solide greier. Det er egentlig motoren også. Sikkert en MD20XX eller en D1/D2 du har. Blir disse normalt vedlikeholdt så holder de flere tiår. Riktig nok har VP hatt noen dårligere motorer, men det er stort sett større greier til motorbåt. Også andre merker har sine mandagsmotorer. Seilbåt med drev er lettere å bakke med enn rett aksel. Mindre påvirket av propellpadling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.