Jump to content

Viknes 770, er det støpt inn tunnel til baugtruster i disse?


Rto

Recommended Posts

Siden det ikke er mulig at tunellen er en del av støpeformen til skroget vil dette være noe som settes inn etter at skroget er støpt og avformet. Da vil det være første kunden som bestiller med eller uten.  Første baugpropell jeg monterte var i 1986 ( Polar 820 Exspress) å da var det høyst uvanelig med fenomenet. Husker at jeg samme år monterte i en Skarpnes 35 siden ikke noen på den fabrikken hadde gjort dette før. Utrolig mange båter har fått detteettermontert så hvem som har og ikke har er umulig å si.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Jeg har en Master 770 TC. Viknes 770 har nøyaktig samme skrog. Som det sies over, første kjøper bestemte om man ville ha truster eller ei. Eier nr 2 eller 3 valgte kanskje å få det ettermontert. Jeg fikk montert truster nå. Sleipner 4 hk med 185mm tunnel. Funker som fy, også rett opp mot kraftig vind. 

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post

Gratulerer med ny båt!

Om prisen er stiv avhenger vel litt av hvilken truster du skal ha.

Så må du huske på at det er noe mer plunder å installere i en båt som er ferdig innredet mot en som er i produksjon.

 

Tror at Hopen (Tobias) tar ca 30 000.- for å installere en Sleipner SE80, altså når båten produseres.

 

Går ut fra at prisen fra Viknes inkluderer båt opp på land og ut igjen. Hvis du kan få bunnsmørt ++ samtidig så blir det gjerne ikke så ille?

 

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Knude skrev On 2.9.2019 at 20.31:

Siden det ikke er mulig at tunellen er en del av støpeformen til skroget vil dette være noe som settes inn etter at skroget er støpt og avformet. Da vil det være første kunden som bestiller med eller uten.  Første baugpropell jeg monterte var i 1986 ( Polar 820 Exspress) å da var det høyst uvanelig med fenomenet. Husker at jeg samme år monterte i en Skarpnes 35 siden ikke noen på den fabrikken hadde gjort dette før. Utrolig mange båter har fått detteettermontert så hvem som har og ikke har er umulig å si.

 

Faktisk er det nyere båter hvor tunnelen er en del av støpeformen. Blant annet Bavaria har jeg sett gjør dette. Men da er nedre halvdel av tunnel og skroget under tunnel løst og blir  festet i etterkant av at skrog er tatt ut av form. Sikkert produksjonseffektivt, men i mitt hode gir dette økt risiko for lekkasjepunkter om nedre del blir boltet fast.983866975_thrusterinsert.jpg.5f2507af31b7aaeea37641fc0a9740ee.jpg

Link to post

Gratulerer med fin båt!

Betalte selv 50k for en Sleipner SE60 og 185 tunnell. Dette på en Master 770 TC. Det er samme skrog som du har. SE60 holder i massevis. Har ikke problemer med å brekke baugen rett opp mot vinden. På dette skroget får du den langt fremme og langt ned. Tar ganske mange timer å gjøre jobben, og med stiv timepris så baller det fort på seg. Kunne gjort det selv, men det orket jeg ikke. Nå har jeg det i det minste garanti på både deler og jobb.

Link to post

Da jeg anskaffet baugpropell til min Saga 27, satte jeg bort jobben til et firma som er spesialister på slikt. De holder til der jeg har båten på land om vinteren, Sonskilen. Arbeidet med montering og støping foregikk innendørs under kontrollert temperatur og fuktighet forhold. Prisen på arbeidet inkludert en Sleipner SE60 truster med 185mm tunnel kom på rundt 40k. Det elektriske gjorde jeg selv. I tillegg kom et par lapper for å flytte båten inn og ut av lokalene fra opplagsplassen.

 

Jeg tenkte på å gjøre jobben selv, men fant ut at det var en dårlig ide. Jeg bruker jo båten fra isen går om våren i mars til godt ut i oktober. Å stå ute og støpe polyester mellom oktober og mars anså jeg som en dårlig ide, da heller spandere litt penger på å få gjort jobben av eksperter innendørs under kontrollerte forhold.

 

Ellers er jeg kjempefornøyd med trusteren som jeg nå har hatt i 2 år. Hvordan jeg klarte meg uten i 30 år, forstår jeg ikke helt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev On 9.9.2019 at 15.28:

Da jeg anskaffet baugpropell til min Saga 27, satte jeg bort jobben til et firma som er spesialister på slikt. De holder til der jeg har båten på land om vinteren, Sonskilen. Arbeidet med montering og støping foregikk innendørs under kontrollert temperatur og fuktighet forhold. Prisen på arbeidet inkludert en Sleipner SE60 truster med 185mm tunnel kom på rundt 40k. Det elektriske gjorde jeg selv. I tillegg kom et par lapper for å flytte båten inn og ut av lokalene fra opplagsplassen.

 

Jeg tenkte på å gjøre jobben selv, men fant ut at det var en dårlig ide. Jeg bruker jo båten fra isen går om våren i mars til godt ut i oktober. Å stå ute og støpe polyester mellom oktober og mars anså jeg som en dårlig ide, da heller spandere litt penger på å få gjort jobben av eksperter innendørs under kontrollerte forhold.

 

Ellers er jeg kjempefornøyd med trusteren som jeg nå har hatt i 2 år. Hvordan jeg klarte meg uten i 30 år, forstår jeg ikke helt.

 

Kan ikke si meg mer enig:-) 

Link to post

I og med at jeg er så fornøyd med de som gjorde jobben med trusteren min, får jeg vel nevne firmaet, Polyglass med hjemmeside her.

 

polyglass_emblem.jpg.acd66e58633bb23182291b2ff23e5ab8.jpg     polyglass_bygning.jpg.ccd62b5effe26ebd67c87cb32ee28fac.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...