Jump to content

AIE 35


nick

Recommended Posts

Noen som kikket på AIE 35? (Alt I Ett ...)

 

Synes den så ganske morsom ut, nesten som en stor jolle med mulighet for senkekjøl, og masse plass under dekk som følge av den store bredden. Hadde vært artig å høre andres kommentarer på denne.

 

Det virker også som det er vanlig å droppe løygang og heller satse på en skikkelig rod-kick, men jeg skjønner ikke helt tankegangen, det blir færre muligehter for trim på den måten. Dog, i følge forhandlerne er løygang-løse kjøpere fornøyde de ...

 

--

jon martin solaas

Link to post

Har lenge vært fasinert av denne båten og snakket litt med dem som var ombord under messen. En av de norske båtene har en Volvo 55 hk og den gjør nesten 13! knop i følge eieren.

 

Seilbåt i 13 knop for motor, det hadde vært noe når vinden løyer. Tipper at båten er rimelig livlig og kjapp i bevegelsene men den seiler nok supert med bare selvslående fokk på tur, og da er den jo letthåndterilig.

 

Har fulgt båten et par år via nettet og tror de har hatt problemer med å seilen båten opp til lystallet, i alle fall racingutgaven med lys på over 1,30.

 

Med en pris på 1250++ var den litt dyrere enn det jeg hadde trodd, men det er sikkert et marked for båten.

 

Tore

Link to post

Bilde

 

17 knop under seil!

 

Bilde

 

og 12 knop for motor.

 

 

Joda, jeg er svært fascinert av denne båten.

Kjapp under seil og kjapp for motor.

Enkel svivel til storseilskjøte og selvslående fokk gjør seiling enkelt sammen med gennaker.

Enkel rorkultstyring uten noe rattraljemikk.

Svært avanserte byggemetoder sammen med gjennomtenkt materialvalg.

Bunnsolid kjølinnfestning.

Romslig innredning i høy kvalitet.

Om ikke fremtidens turbåt kommer til å se akkurat slik ut, er det nok et tegn på ting som kommer når dieselprisen går over 20 kr/l.

Prisen? Tja, hvilken annen svensk kvalitetsbåt får man for 1250k? C35 koster 200k mer.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Er eier av en ny AIE 35 som er sjøsatt i sommer etter en hektisk byggperiode. Båten er kjempe spennende og går både fort for motor og seil samt at man har en plass som en 38-40 fots båt.

Tar jo litt tid å bli kjent med en ny båt og lære seg å seile denne.

 

Her kommer foresten siste nytt vedr. AIE35:

 

…och serieproduktion tar vid…, men detta betyder att båten behöver ett nytt namn som gör den säljbar.

Efter Ellös och Oslomässan kan konstateras att responsen på båten är enormt positiv men att namnet är en katastrof som för tankarna till nån hybrid som inte är bra på något och det vet ju inte minst våra konkurenter på banan att så är inte fallet

 

Vi utlyser därför en namnförslagstävling där vinnande förslag kommer att erhålla ett fint överraskningspris från Skrovab samt äran att stå bakom det nya namnet.

 

Båten kommer att finnas i två versioner, en Cruising med inredning i Oruststil som finns färdig för beskådan samt en Racing under framtagande där Carbon, Vinylester och sandwichlaminat kommer att dominera ombord, detta kommer att bli en extremt spännande båt.

 

Namnet skall ligga lätt i mun och fungera i både Norden och internationellt.

Skicka förslagen till undertecknad som tillsammans med Skrovab kommer att utse tio finalister, därefter kommer de tio båtägarna att agera jury genom att lägga en röst var (dock ej på sitt eget förslag).

 

Mvh

Fast Born

Link to post

Jo, navnet bør nok forandres. Alltiett 35 bringer liksom tankene hen på Combicamp og andre merkverdigheter.

Man bør vel kanskje også se litt på overbygget på denne båten. Litt designelementer a la Beneteau hadde pyntet opp. Skyteskårene den har i dag bringen ingen designpris.

Albinsson bommer aldri når det gjelder seilbåtdelen, men det skorter litt på utseendet. Seiler selv en utgammel "drektig kossa". Det går som bare fy, men det er ikke noe direkte vakkert skue.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Er vel enig at kanskje ikke overbygget er så veldig pent å se på, men du verden hvor praktisk og godt det er jobbe på ved spinnaker setting og bytte av seil på fordekk. Veldig avrundet og flatt med lite kanter og sparke i mot etc. Videre er det god bredde på sidene til å bevege seg rundt. Men det er vel som når Ford Sierra kom for første gang, syntes den så forferdelig ut men ble vant til denne etter hvert også.

 

Fast Born

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...