Kjellg Startet 2.September.2019 Link til dette innlegget Startet 2.September.2019 Skal for første gang ha båten på land og innendørs i år, og konservering av motor er helt nytt for meg. Selve prosedyren har jeg nok klart for meg men hvor mange liter skal jeg blande? Er en Yanmar 4LHA. Båten har ligget på sjøen i 13 år nå så litt arbeid har hopet seg opp Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 jeg pleide blande 4 stk 10-litersbøtter med 50/50 Blåtind da jeg hadde 4LHA. Holdt i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Hvis den har ligget på vann i 13 år så hadde jeg nok kostet på meg en real gjennomkjøring med ferskvann, deretter SystemRens et par dager, så ferskvann og deretter kjølevæske blandet 50/50. Jeg bruker vel ca 20 liter på min TMD40A. Vil tippe det er omtrent samme mengde i saltvannsløyfen som din. Jeg lagde en tank (20 liters kanne fra Biltema) og kjøpte 1 stk skroggjennomføring som jeg monterte lavt nede i tanken "feil vei" slik at stussen står ut fra tanken. Slange derfra til sjøvannspumpen. Har så vannslangen (fra huset) opp i tanken og jeg starter motoren og lar den gå så lenge jeg vil. Dette er mye mindre stress enn å ha slange inn i slange. Nå ser jeg at motoren slurper i seg, og den får den mengden vann den vil ha. På den måten oppdaget jeg også at min motor vil ha litt mer vann enn vannslangen klarert å gi fra seg. Ved å bruke en slik tank kan man blande ferdig feks 12 liter, så stoppe motor i det tanken går tom. Så sjekke om det har kommet ut bak båten. Hvis ikke, fylle opp med mer og starte motoren igjen. Ved Systemrens så har jeg tatt slangen fra girkasse (der kjølevannet går til eksosbend) og så opp i toppen av tanken igjen. Da blir det et lukket system Dette har jeg brukt til å kjøre Systemrens gjennom motoren. Da kan jeg kjøre motoren driftsvarm på land, og starte motoren noen ganger per dag. Gjort det i to dager. Eksosbenden har jeg kjølt ned ved å putte en vannslange inn i slangen som går til bendet. Har ikke startet vannet der før motoren startes, og skrudd det av rett før jeg stopper motoren. (For å unngå evt lekkasje inn til turbo) Det er også noen her på forumet (Briggs tror jeg) som lagde tilsvarende system, men med en elektrisk pumpe som pumpet SystemRens rundt. For det virker best når det byttes ut hele tiden (sirkulerer). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjellg Svart 2.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 (redigert) Takker gutter. 40 liter ferdigblandet skal jeg nok få til. Systemrens er forsåvidt greit, men det blir vel på «ferskvannsiden». Det kan jeg ta til neste år når den ligger ute, men jeg har ingen problem med kjølingen og alle kjølere har jeg renset mekanisk. Men den hadde sikkert hatt godt av en rens ;) Men sjøvannssiden - tømmer dere lyddempren eller lar dere de stå vann i den? Litt nytt for meg dette iom at det er helt isfritt her og båten brukes omentrent hele året. Redigert 2.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Jeg lar lyddemper stå med frostvæske i seg. Kjører bare igjennom frostvæske til den har spyttet ut en del bak båten. Hekkplanten som er der eksosen kommer ut er ikke venn med min praksis ? Jeg har renset både ferskvanns- og sjøvannskretsen med Systemrens. Men har du ikke problemer og du har renset mekanisk er det jo ikke sikkert du har behov eller at det er nødvendig. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Worry II Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Tror de fleste lar det bli i potta, ja . Jeg lukker også gjennomføringa ved å tette med en pose jeg knyter rundt kanten. Da blåser det ikke inn der. Jeg forsegler også luftinntakene til maskinrommet. Trenger ikke blåser inn der.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Worry II skrev 29 minutter siden: Tror de fleste lar det bli i potta, ja . Jeg lukker også gjennomføringa ved å tette med en pose jeg knyter rundt kanten. Da blåser det ikke inn der. Jeg forsegler også luftinntakene til maskinrommet. Trenger ikke blåser inn der.. Takk skal du ha. Litt nytt for meg dette med å sette opp båten om vinteren Men jeg er så heldig at jeg får satt den inn i plasthall i marinaen min, så får jeg gjort det arbeidet som har «hopet» seg opp gjennom årene. Er ikke så veldig mye man får gjort ved «årlig slipsett». Blir å sette den sist inn slik at jeg kommer først ut igjen til våren når snøen går her i Tromsø. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Lite vind i de plasthallene, kanskje Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Worry II skrev for 1 time siden: Lite vind i de plasthallene, kanskje Litt kan det alltid bli når NordØsten setter inn her i Tromsø. Da kan det bli ganske så ufyselig å stå ute i alle fall Er så heldig at jeg får fri tilgang til hallen og får lov til å jobbe med båten gjennom hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Kjellg skrev for 6 timer siden: Takker gutter. 40 liter ferdigblandet skal jeg nok få til. Jeg blander opp ei tilitersbøtte, det er nok. Kjellg skrev for 6 timer siden: e, men jeg har ingen problem med kjølingen og alle kjølere har jeg renset mekanisk. Det med rens av kjølere må være en typisk Volvogreie ut fra hva jeg leser. Sjeldent å høre om Yanmar med dårlig kjøling. Vår 4LHA fra 2004 får vi knapt opp i 80 grader på bånn gass. Kjellg skrev for 6 timer siden: Men sjøvannssiden - tømmer dere lyddempren eller lar dere de stå vann i den? Du trenger ikke å tømme den. Det blir stående en skvett med frostvæske der, så det går bra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Komodo skrev for 6 timer siden: Det med rens av kjølere må være en typisk Volvogreie ut fra hva jeg leser. Sjeldent å høre om Yanmar med dårlig kjøling. Jepp. I alle fall de gamle modellene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kjellg Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 (redigert) Komodo skrev for 15 timer siden: Det med rens av kjølere må være en typisk Volvogreie ut fra hva jeg leser. Sjeldent å høre om Yanmar med dårlig kjøling. Vår 4LHA fra 2004 får vi knapt opp i 80 grader på bånn gass. Har inntrykk av det jeg også. Båten var kjørt uten sjøvannsfilter før jeg kjøpte den. Preventivt så åpnet jeg alle kjølerne og rengjorte dem, men det var særdeles lite som lå inne i dem. Så det var bare å sette på nye pakninger og skru igjen igjen. Men uansett takk for alle tips, gutter! Redigert 3.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.September.2019 Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 Jeg har samme motor som TS, ny motor for meg i år. På andre båter jeg har hatt har jeg kjør ferskvann via vannslange i sjøvannsfilteret, og frostvæske har jeg helt i sjøvannsfilteret fra ferdigblandet kanner. Vil jeg klare det nå også, eller bruker den såpass mye vann at jeg ikke vil klare dette? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 8.September.2019 Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 Jeg bruker ca 10L 50/50blandig Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.September.2019 Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 Da er du ganske gjerrig, spør du meg. Ikke langt unna det som blir liggende i potta, alene. Jeg heller fra bøtter, da kan du justere mengden i sjøvannsfilteret lettere og klarer å holde mengden uten problemer. Heller 10 liter for mye enn for lite. Koster jo ikke mye for en 5-liter ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Beklager, "trykkleif"", det skal være 18L selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Jeg pleier bare å kjøre gjennom ei bøtte med blandet frostvæske. Det er nok til at det kommer ut frostvæske bak i eksosen og at det står frostvæske i slangene og sjøvannsfilteret i motorrommet. Er det noe vits i å kjøre gjennom noe mer da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Det er jo flere faktorer som spiller inn. Om ferskvannsfilteret som benyttes sitter et stykke bak motoren for eksempel... Det skal jo står frostvæske derfra til ut potta. Redigert 9.September.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Komodo skrev On 3.9.2019 at 1.03: Det med rens av kjølere må være en typisk Volvogreie ut fra hva jeg leser. Sjeldent å høre om Yanmar med dårlig kjøling. Vår 4LHA fra 2004 får vi knapt opp i 80 grader på bånn gass. Salting er ingen typisk Volvo-greie men for D-serien så er motorinstallasjonen slik at når motor er korrekt montert så vil det bli stående litt vann igjen i de nederste radene av ladeluftkjøleren når motor stanses. Dette vannet vil oppta en del varme fra motor og omkringliggende komponenter etter stans og sirkulasjonsstopp slik at det oppnår en høyere temperatur enn der saltutfelling starter (45-50 grader). Og uten sirkulasjon av friskt, kaldt vann så blir det dermed salting her. Ingen større problem men etter 5 år bør man i alle tilfelle etterse varmevekslere på sjøvannssiden uansett motor, det skal bare en enkel runde med systemrens til forutsatt at det gjøres korrekt og over nok lang virketid. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Hos meg sitter sjøvannsfilteret foran motoren og potta bak. Når det kommer ut farget vann av eksosen og sjøvannsfilteret er fullt har jeg regnet med at det er bra. Edit: Det svaret var til @Worry II Redigert 9.September.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Chiefengineer skrev 10 minutter siden: Salting er ingen typisk Volvo-greie men for D-serien så er motorinstallasjonen slik at når motor er korrekt montert så vil det bli stående litt vann igjen i de nederste radene av ladeluftkjøleren når motor stanses. Dette vannet vil oppta en del varme fra motor og omkringliggende komponenter etter stans og sirkulasjonsstopp slik at det oppnår en høyere temperatur enn der saltutfelling starter (45-50 grader). Se der ja, det var jo interessant! Jeg har ikke tenkt så grundig gjennom de tingene der, men det du skriver vitner jo om at saltavleiring kan være et konstruksjonsproblem, ikke kun et resultat av kjølerens dimensjonering og marginer i forhold til motoren og hvor salt vannet er der motoren går de siste minuttene før man stopper den. For min del har ikke problemet med dårlig kjøling vært noe tema. Jeg regner med at litt av årsaken er at vår Yanmar 4LHA på 144 hk har så lite effektuttak i forhold til motorens og kjølerens størrelse at den ikke vil være så var på litt redusert kjølekapasitet, samt at det er veldig brakt vann der vi har båtplassen. Det innebærer jo at den blir godt flushet i nærmest ferkst vann før vi stopper motoren hver gang (unntatt når vi er på ferie). Lagt til: Det med at varmgang synes å være et Volvoproblem er utelukkende basert på subjektiv synsing. Hvis man ser på antall tråder her inne hvor det er problemer med varmgang virker det som om Volvo er en gjenganger i forhold til Yanmar (ny tråd senest i går). Hva årsaken er vet jeg ikke. Kanskje det er antallet Volvo kontra Yanmarmotorer i markedet som slår ut? Kanskje de med Yanmarmotor og varmeproblem ikke lager en tråd på det her inne? Eller kanskje Yanmarmotorene rett og slett er litt annerledes konstruert når det gjelder kjølesystem og marginer på kjøleeffekt i forhold til Volvo? Redigert 9.September.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
goggen000 Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Aldri hatt problemer med kjøling med min yanmar 200hk, selv etter 5timer med 3000 omdreininger Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Kom til å tenke på en ting, frostvæske og zink. Tar dere ut zink før frostvæske? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Kjellg skrev 12 minutter siden: Kom til å tenke på en ting, frostvæske og zink. Tar dere ut zink før frostvæske? Zink bytter jeg når båten står på vannet før påske. Tar den ikke av ved konservering. Slik pleide de å se ut da jeg hadde 4LHA. Redigert 9.September.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.