Jump to content

"Alle som fisker må ta på seg skylden for nedgang i torskefisket"


Gudrun

Recommended Posts

Sitter med en feeling at årsaken ikke er omtalt i artikkelen i det hele tatt.

 

Hva henger sammen med hva?

 

Nedgang i blåskjell. Nedgang i kuonger (snegler). Endring av tangfora.

 

Stor mengde pigghå. Noen steder umulig å få annet på line feks.

 

Er nok vanskelig å se nedgang i torsk mot en spesifikk årsak. Jeg er redd bildet er ganske sammensatt. 

 

Men klart, hvis man lar være å fiske alle tonnene med torsk så hjelper nok det på bestanden uansett.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I Oslofjorden er i alle fall årsaken kollaps i det totale økosystement https://www.aftenposten.no/norge/i/4qV9mq/Her-finner-forskerne-svaret-pa-hvorfor-torsken-er-borte-fra-kysten-i-Sor-Norge-Matfatet-har-kollapset

Stemmer vra med vår ovservasjoner også, også blåskjell, sjøstjerner,  bergnebb erc er det mye mindre av enn før

Link to post
Share on other sites

 

Sitat

 

Er nok vanskelig å se nedgang i torsk mot en spesifikk årsak. Jeg er redd bildet er ganske sammensatt. 

 

Tror du har rett i det. En årsak er nok endring i vanntemperaturene som nevnt over.   
Og en ting jeg mistenker det er for liten kunnskap om , økning i andre bestander, som må ha mye mat :https://framtida.no/2017/04/12/den-mektige-makrellen

 

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Det jo ikke nedgang i torsk, men i kysttorsk lokalt...

 

Ble overrasket over å lese hvor stedegen kysttorsken er - leste nettopp at de gjerne levde hele livet innenfor noen få NM.  Men finner ikke igjen linken nå

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

@ivar, det er vel grunnen til at Havforskningsinstituttet (sammen med myndighetene selvsagt) har fredet lokale områder for å teste? Feks rundt Tvedestrand. Ville ikke vært noe poeng dersom fisken vandrer mye?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

"Den lever hele livet sitt i den samme fjorden, og det er faktisk slik at hver fjord har sin egen bestand som er spesielt tilpasset livet akkurat der."

 

kilde: https://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/se-tosken-se-torsken-article36712-1024.html

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er nok litt mer kompleks enn som så!!  Her er det mange parametere og økosystem å ta hensyn til!  At det er endringer i temperatur og mengde næring er helt klart.  Set er tendens til mer makrell bl.a.. helt opp til Jan Mayen er den blitt registrert.. Pelamide er registrert i Troms,og det har blitt fisket en del i Oslofjorden.  Makrelstørja er på veg tilbake langs norskekysten etter den omtrent ble oppfisket på 50-60 tallet. Tobis har det vært enorme mengder av på Trøndelagskysten i år.  Bestander av div typer fisk har gått opp og ned helt naturlig eller pga. overfiske.  Tror vi vet litt for lite ennå til å påstå at det har vært overfiske på torsken.  Selv har det blitt mindre og mindre fisking! Vi drar heller på turer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...