Jump to content

Motor til Plattgatter


Dalton

Recommended Posts

Jeg har fått et nytt prosjekt i form av en 20 fot mahogny plattgatter. Ser ut som et h......, men tror det kan bli båt igjen. :smash: Men den mangler motor. Mitt spørsmål til det høystærede forum er da som følger: Er det helt høl i hue å sette inn en 12 hk to-sylindret FM i en slik båt? (har en liggende) Og hva slags hastighet kan en eventuelt påregne med en slik maskin?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har du bilder av herligheten, gjerne et av bunnen og

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ingen bilder enda, vil ikke skremme folk :lol: Vet ingenting om båten, verken type eller motor. Skal legge ut bilder så snart jeg får henta "vraket". Bare 5 knop??? Matilda gjør jo 6-7knop med en 10hk sabb?! :confused: , og hun er jo ei 24 fots snekke...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Min båt kalles og for en plattgatter noe som bare betyr at den er tverr i hekken. Min båt gjorde med 170 hk over 30 knop slik at formel regning før vi vet noe om hvilket skrog vi snaker om blir vel litt vanskelig Deplasment, halvplaner helplaner. Dette må vi vel ha svar på først. Blir jo dumt å motorisere slik at toppfart kanskje blir 20 knop mindre en den kunne blitt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Uten å ha sett noe bilde av den omtalte mahogny plattgatteren så forestiller jeg meg at det er en av den lave, elegante sorten som man produserte noen av på 1960 tallet. Og hvis det er en av disse, da er det en båt som planer og som har fartspotensiale, men som er svært følsomme for vekt!

 

Ved bygging og senere restaurering er det vekt, vekt, vekt som betyr noe hvis man ønsker å beholde fartsegenskapene. Derfor hadde disse oftest bensinmotorer, kanskje i området 30 - 50 HK, noen helt opp mot 100 HK. Med noenlunde fornuftig vekt og bruk marsjer disse med 12 - 15 knop og drar ofte mot 20-tallet....

 

Men hvis du setter inn den omtalte snekkemotoren, da kommer den til å gå som en ren deplasementsbåt og da gjelder formelen for skroglengde - og du skal neppe vente å komme over 7 knop.

 

Lykke til med prosjektet, men gjør som bikindamene: pass på vekten!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Denne annonsen på Lill-Saxare skulle kunne bekrefte hva poseidon mener angående hva disse båtene ble levert med av motorer. Nå er jo ikke disse båtene av det "slanke" slaget som det jeg tror han referer til. Hva som er viktigst vekt eller gamp er jeg litt itvil om. Det som vel er sikkert er at ting bør stå iforhold til hverandre. 170 hk som jeg hadde på denne var vel en smule i overkant og motoren måtte brukes med respekt. Det største motoralternativet med bensin har her en motorvekt som tilsvarer en marinisert toyota dyna disel motor idag og samme antall HK.

 

Bilde

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den formelen er ikke for planende båter. For båter som kjører fra hekkbølgen må det legges inn "erfaringsverdier".

 

Hvis du skal få plattgatteren opp i noe særlig fart, tror jeg nok du må opp i 20- til 40 hk eller mer. Dette har naturligvis med vekt, last og skrogform å gjøre.

<{POST_SNAPBACK}>

Er klar over at formelen ikke gjelder for planende båter, men med en så liten motor så blir nok ikke dette en planende båt. Dermed vil den i prinsippet fungere som et vanlig fortrengerskrog, og da stemmer formelen.

Link to post
Share on other sites

Er klar over at formelen ikke gjelder for planende båter, men med en så liten motor så blir nok ikke dette en planende båt. Dermed vil den i prinsippet fungere som et vanlig fortrengerskrog, og da stemmer formelen.

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget mitt her var at spørsmålet til Dalton var om det var høl i hode å sette inn denne motoren, noe jeg mener det er hvis han skulle ha et skrog med mye større fartspotensial

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hærlig!! Enda en som er splitter pine gal, velkommen i klubben, her vil du føle mye hjertevarme :lol:

 

Utfra det bilder viser, kan det være et greit objekt, hvordan er spanter samt bordganger i kjøl samt selve kjølstokken ?

 

Aner du hvem som er konstruktør for denne ?

 

Finnes det bilde av båten "i fordums glans"?

 

Dette blir spennende å følge med på, vil oppfordre deg til å lage egen tråd som benyttes i restaureringsfasen slik at vi kan følge med på arbeidet som en "dagbok".

Link to post
Share on other sites

Denne er flott...

 

Til neste høst skal også jeg skaffe meg en slik "jobbebåt." Er litt sær og skal ha en liten plattgatter, gjerne beregnet for påhengsmotor. Skulle gjerne skaffet et prosjekt i år men tiden strekker ikke til på denne siden av jul i allefall....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Som sagt, det kommer flere bilder bare jeg får båten hjem. Sliter litt med transport. :headbang: Jeg har forøvrig ingen anelse om opprinnelse, type årstall... ingenting. Ei heller noen bilder av hvordan båten har sett ut. :confused: Det eneste jeg vet at dette blir myyyyyye jobb, hun mangler både for- og akterdekk, men jeg gleder meg som en unge til å ta fatt!!! :smash: Det blir en egen tråd på prosjektet når jeg bare kommer i gang.

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...