Vannski96 Startet 3.September.2019 Link til dette innlegget Startet 3.September.2019 hvor kjøpe vannpumpe til penta bensinmotor? noen tips. har bare erfaring med hvor handle deler til volvo 240,740 og 940. og ser att på denne pumpen er litt anderledes stuss på. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 (redigert) Når jeg skal handle deler går jeg alltid inn på original katalogen for å finne delenummeret. https://www.volvopentashop.com/epc/en-US/Details/PentaPartsCatalog/7742840_015?path=MarineGasolineEngines%2F7742840%2F7742840_26%2F7742840_015 Hvis det er denne pumpa du trenger er Volvo Penta nummret 855578 Så er det bare til å google delenummeret Her er ett treff i tilsynelatende norsk nettbutikk men les vilkårene så du ikke ender opp med dyr frakt + moms + tollgebyr Har ikke brukt tid på den biten så dette er bare ett eksempel https://www.boatparts.no/sjovannspumpe-johnson-pump-for-volvo-120-230.html Ellers anbefaler jeg å ta kontakt med firmaet Leif Ø Strøm som har fantastisk god service og er importør på diverse pumper. Har anbefalt de tidligere her inne og fått gode tilbakemeldinger på de som har valgt å følge det sporet. De kan garantert hjelpe deg med denne pumpen Redigert 3.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 TS- er det kjølevannspumpe (frostveske) du trenger eller er det impellerpumpe til sjøvannet ? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Hadde samme problemet på min AQ145A for 10 år siden. Fant ingen "Piratpumper" som passet. Prøvde å modifisere en original Volvo B23 vannpumpe fra bil, men det gikk ikke. Tviler på at du finner noe annet enn Volvo Penta original pumpe. Markedet for disse motorene er dessverre ikke så stort lenger. Heldigvis er det litt lettere for etterfølgeren AQ151, (B230) Der passer vannpumpa fra bilverden. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 www.drevdelar.se i Sverige hjelper deg med dette. Sikkert dyr der også, iom at dette er egen Penta del. Koster som regel litt da. NB: de sender ikke til Norge, men du kan sende den poste-restante til nærmeste grenseby. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Poste-restante er bortimot nedlagt i Sverige. Fungerer i Karlstad og Strømstad, sikkert flere steder i retning nord. Det finnes derimot noen måter å omgå dette på..... Sitér dette innlegget Link to post
Buttnes Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Tror jeg har en liggende å slenge i garasjen. Brukt men uten slakk og lekkasje som jeg kan huske. Bor du i nærheten av Østfold kan du få den om jeg finner ‘n Sitér dette innlegget Link to post
Vannski96 Svart 5.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 koster 3200kr på drevdelar.se eneste stedet jeg finner denne ny. er fan ikke mye forskjell fra en fra bil og den koster 630kr på meca..... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 dieselfan skrev for 19 timer siden: TS- er det kjølevannspumpe (frostveske) du trenger eller er det impellerpumpe til sjøvannet ? ? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 dieselfan skrev 43 minutter siden: ? Siden han sammenligner med biler så er det ferskvann/glycol-siden han tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Vannski96 skrev for 2 timer siden: koster 3200kr på drevdelar.se eneste stedet jeg finner denne ny. er fan ikke mye forskjell fra en fra bil og den koster 630kr på meca..... Sånn er det. Penta sine egne deler er ikke billig. Men den er betydelig dyrere via feks LaSa. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 (redigert) Vannski96 skrev for 23 timer siden: koster 3200kr på drevdelar.se eneste stedet jeg finner denne ny. er fan ikke mye forskjell fra en fra bil og den koster 630kr på meca..... De fleste delene på AQ145 motoren er de samme som bilmotoren (B23, IKKE B230) Vannpumpa er ikke lik. Den passer på blokka, men vinkel og lengde på siderøret er forskjellig. Jeg har prøvd å modifisere B23 bilpumpe for bruk på AQ145A, det ble mislykket. Mulig det går an å presse ut innmaten og benytte ny innmat fra en bilpumpe. Delenummeret som "PIPE" har oppgitt i posten over, 855578 er impellerpumpa Originalnummer for vannpumpe til AQ145A er 828023, mulig med overgang til 3587508. Er litt begrepsforvirring rundt B23 og B230. Dette er to forskjellige motorer hvor få deler, bortsett fra topplokk, går om hverandre. Er fortsatt mange som tror det finnes B23 på hoggeren, de er bortimot umulig å oppdrive. B230 derimot finnes det fortsatt en del av. Redigert 6.September.2019 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 (redigert) Fergu skrev for 10 timer siden: Originalnummer for vannpumpe til AQ145A er 828023, mulig med overgang til 3587508. Det er nok riktig Det ser ut som 828023 gikk ut av produksjon for lenge siden og er erstattet av 3587508 Her er VP sin service bulletin http://www.marinepartsexpress.com/VP_Service_Bulletins/5 Hose Kit for Circulation Pump 2004 05 10 pg 41-13.pdf Redigert 6.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 (redigert) Vannski96 skrev On 5.9.2019 at 12.59: koster 3200kr på drevdelar.se eneste stedet jeg finner denne ny. er fan ikke mye forskjell fra en fra bil og den koster 630kr på meca..... Ok nå vi vet det som står over så har jeg funnet denne vannpumpen til AQ145A til bilpris https://www.boatparts.no/vannpumpe-for-volvo-140a-120b-125a-145a.html I følge service bulletin trenger du en rett slangestump og to slangeklemmer i tillegg Burde være løsbart hvis ikke så står VP nummret i bulletin så kan sikkert bestilles i fra den kanten. Redigert 6.September.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buttnes Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Hvorfor man trenger slange og klemmer gir jo bare en indikasjon på at den ikke passer rett på . Jeg brukte vannpumpe til B23 på mine 2 aq 145a . Dette innebære at man plugger hullet bak for varmeapparat på bilen. Videre må man kappe ca 10 cm av rørstussen og lage overgang da varmeveksler delen ikke er av samme dimensjon. Jeg brukte gummislange for bilbruk som jeg strammet med doble klemmer og limte med pakningsement. Ikke enkelt å få tett men det er jammen ikke det originale heller . Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Buttnes skrev 7 minutter siden: Hvorfor man trenger slange og klemmer gir jo bare en indikasjon på at den ikke passer rett på . Jeg brukte vannpumpe til B23 på mine 2 aq 145a . Dette innebære at man plugger hullet bak for varmeapparat på bilen. Videre må man kappe ca 10 cm av rørstussen og lage overgang da varmeveksler delen ikke er av samme dimensjon. Godt poeng. Kanskje den pumpen jeg linket til egentlig er en vannpumpe til B23 og at nettsiden prøver å late som den tilsvarer 3587508 På bildet er vanninntaket langt og i servicebulletin har erstatnings pumpen så kort vanninntak at den må forlenges. Ser Skruvat har en pumpe som har kort vanninntak som i VP sin servicebulletin. Tror den er mer riktig og kanskje uten hullet til varmeapparat slik at den er lik VP sin 3587508 og ikke bare en pumpe som ligner https://www.skruvat.no/batdeler/Cirkulationspump-P346900.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Kult hvis du finner en en billigere utvei på dette. Er fortsatt en del AQ-145 i daglig drift der ute. En fordel med denne motoren, er hvis regreima ryker, så tar den ikke borti ventilene. Noe den gjør på feks AQ-151. Sitér dette innlegget Link to post
Vannski96 Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 skjært av en b23 vannpimpe og sveist på ny flens mot kjøletank. tok 2 timer men fortsatt billigere Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 ...da er du vel heldig og har en AC TIG i garasjen da kassa med kvesta propeller øker hjemme. Jeg må enten slutte å finne nye skjær eller få meg AC TIG jeg også... Fint at du viser at det går an å komme seg utenom labyrintene som VP og andre lager for å punktere lommeboka... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Vannski96 skrev for 7 timer siden: skjært av en b23 vannpimpe og sveist på ny flens mot kjøletank. tok 2 timer men fortsatt billigere Men hvor er bilder og forklaring av prosessen ? Sitér dette innlegget Link to post
kjellov Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Dette er en mulig fremgangmåte. https://ockelbo.plars.org/album/vattenpump/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.