Jump to content

Hvor anbefales det å kjøpe ny turbo til Kad42?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Eika skrev 19 minutter siden:

Turboservice i Porsgrunn, 8000kr for en bytteturbo 

Meeeen, jeg vet om en kar som overhaler de for 4-5000kr, skal jeg høre om han har tid nå? 

Er faktisk i Porsgrunn i skrivende stund. Men har ikke med turboen ?

Vet du om den i såfall blir levert med garanti etter fiks? 

Trur du får en ny, overhalt turbo med garanti. Kan hende de er greie og stoler på deg, sånn at du kan sende turboen inn til de når du kommer hjem 

Hvis det er han kar'n jeg kjenner du tenkte på ang garanti, så kan jeg høre med han. Han har overhalt ett par turboen for ett par kjentfolk med godt resultat 

Jakob T skrev 5 minutter siden:

Kjøpte bytteturboer hos Turboservise med rustfri hylse på eksossiden.Da unngår du rustproblemet som ødlegger Turboen

Hvordan er dette i forhold til korrusjon? (blanding av metaller) 

Eika skrev 14 minutter siden:

Trur du får en ny, overhalt turbo med garanti. Kan hende de er greie og stoler på deg, sånn at du kan sende turboen inn til de når du kommer hjem 

Hvis det er han kar'n jeg kjenner du tenkte på ang garanti, så kan jeg høre med han. Han har overhalt ett par turboen for ett par kjentfolk med godt resultat 

Det har sånn sett ikke noe hast, båten skal opp på land på mandag. Må sjekke eksosalbuen ordentlig og må muligens ha et repkit på eksosrør også. 

Vedrørende garanti tenkte jeg på siste nevnte. ?

Heftig pris fra VP i hvertfall..! 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev for 6 timer siden:

så lurer jeg på hvor det anbefales å kjøpe ny turbo? 

Om det er kost som gjelder så er kanskje disse billigst :  https://www.boatparts.no/turbo-til-volvo-diesel-26575.html   men du må omtrent være snåsamannen for å skjønne hvem som passer til din motor....  finner dessverre mye motstridene info om VP delenummer som ikke stemmer mot typebetegnelse på motor.

Jakob T skrev 32 minutter siden:

Kjøpte bytteturboer hos Turboservise med rustfri hylse på eksossiden.Da unngår du rustproblemet som ødlegger Turboen

Har stått på venteliste på denne i flere uker nå.... så håper ikke du skal ha samme part nummer som meg 

dieselfan skrev 1 time siden:

Om det er kost som gjelder så er kanskje disse billigst :  https://www.boatparts.no/turbo-til-volvo-diesel-26575.html   men du må omtrent være snåsamannen for å skjønne hvem som passer til din motor....  finner dessverre mye motstridene info om VP delenummer som ikke stemmer mot typebetegnelse på motor.

Har stått på venteliste på denne i flere uker nå.... så håper ikke du skal ha samme part nummer som meg 

Men jeg ser føre meg at det er en fare for galvanisktæring ved bruk av andre metaller(rustfri hylse) ? 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev for 13 timer siden:

Men jeg ser føre meg at det er en fare for galvanisktæring ved bruk av andre metaller(rustfri hylse) ? 

Hylsa er helt klart av et materiale som ikke har identisk plasering på spenningsrekka som eksoshuset på turboen.

Ergo har vi et spenningspotensiale tilstede.

Vil vi ha en katalytt tilstede? Neppe, i så fall kun i en kort periode av levetiden.

Dersom innsatsen er satt inn med en monteringspasta så er det til og med mulig at det ikke er kontinuitet mellom hus og foring.... da har vi ikke et problem i praksis.

Det er uhyggelig viktig å se på hele bildet om en skal vurdere et slikt korrosjonstilfelle.... i dette tilfellet er det komplekst.

Kan ikke garantere deg at jeg har fasitsvar å dele med deg men for egen del så er jeg overbevist....

Det er medlemmer som også er krystallklare om det motsatte men jeg savner klare argumenter...

Jakob T skrev for 13 timer siden:

Vil anta at det er større fare for at turboen blir ødelagt av rust, enn tæring? 

Jeg er så enig med deg at jeg går for samme løsning som deg for andre gang....

Min jobbsyklus gjør at jeg egentlig ikke skulle hatt båt... en båt som skal overleve mitt bruksmønster burde helt klart ikke hatt turbo...

Det gjør vondt å innrømme men slik er det. Så, hva gjør jeg?  Jo, nyter turboen så lenge den snurrer og belager meg på å bytte dobbelt så ofte som de som bruker båten regelmessig, hele året :thumbsup:  (dere er heldige på mer enn to måter)  :yesnod:

Selv er jeg overbevist om at den edlere innsatsen vil gi betydelig økt levetid og passe godt til slike som meg som ikke får startet familiebåten ofte nok....

Da har du mine argumenter for innsats.

Som nevnt så er det andre som mener det motsatte så du får holde argumentene opp imot hverandre og konkludere som best du kan.  :flag:

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev On 4.9.2019 at 12.52:

Hylsa er helt klart av et materiale som ikke har identisk plasering på spenningsrekka som eksoshuset på turboen.

Ergo har vi et spenningspotensiale tilstede.

Vil vi ha en katalytt tilstede? Neppe, i så fall kun i en kort periode av levetiden.

Dersom innsatsen er satt inn med en monteringspasta så er det til og med mulig at det ikke er kontinuitet mellom hus og foring.... da har vi ikke et problem i praksis.

Det er uhyggelig viktig å se på hele bildet om en skal vurdere et slikt korrosjonstilfelle.... i dette tilfellet er det komplekst.

Kan ikke garantere deg at jeg har fasitsvar å dele med deg men for egen del så er jeg overbevist....

Det er medlemmer som også er krystallklare om det motsatte men jeg savner klare argumenter...

Jeg er så enig med deg at jeg går for samme løsning som deg for andre gang....

Min jobbsyklus gjør at jeg egentlig ikke skulle hatt båt... en båt som skal overleve mitt bruksmønster burde helt klart ikke hatt turbo...

Det gjør vondt å innrømme men slik er det. Så, hva gjør jeg?  Jo, nyter turboen så lenge den snurrer og belager meg på å bytte dobbelt så ofte som de som bruker båten regelmessig, hele året :thumbsup:  (dere er heldige på mer enn to måter)  :yesnod:

Selv er jeg overbevist om at den edlere innsatsen vil gi betydelig økt levetid og passe godt til slike som meg som ikke får startet familiebåten ofte nok....

Da har du mine argumenter for innsats.

Som nevnt så er det andre som mener det motsatte så du får holde argumentene opp imot hverandre og konkludere som best du kan.  :flag:

Da ble det med syrefast hylse fra Turboservice :smiley: Spennende!

• 5 år senere...

Er det noen som har kjøpt eller fått overhalt turbo på VP KAD 42p-A i det siste? Hvor overhaler de til en vettug pris og hvor får en kjøpt ny evt. nyoverhalt turbo?
Har oljedrypp fra intercooler og antar at det kommer fra oljesmøringen av turbo. Skal åpne snart og har kjøpt pakningssett, men frykter at turbo ikke er helt som den skal være om oljen kommer fra smøringen mellom eksos og luft delen av turboen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...