Bindalsulken Startet 4.September.2019 Del på Facebook Startet 4.September.2019 Hei, Jeg har tidligere bare hatt depleasement-båter med høvelig saktegående dieselmotorer men etter påtrykk fra min bedre halvdel har jeg nå kjøpt en liten båt med planende skrog og turtallsdiesel (!!!) - Skibsplast 660 TD med originalmontert VP AD31p-a (150 hk) og 290 duoprop drev. Jeg har noen spørsmål om motoren og cruising turtall fra dere som har erfaring med denne motoren og tilsvarende turtallsmaskiner. Fra VP er det oppgitt at anbefalt cruising turtall er 200 rpm under maks oppnådd turtall – maks oppnådd er ca. 4.150 rpm (som det skal være og som den oppnår lett) som betyr at cruising rpm da blir 3.950 (ca. 32 knop). Er ikke det et helt sykt kontinuerlig turtall på en diesel? I «gamle» (gode?) dager hvor båtdiesler hadde et betydelig lavere kraftuttak enn tilsvarende bilmotorer hadde vi en tommelfingerregel om å trekke fra 20% fra maks turtall – i dette tilfellet ville det bety cruising på 3.320 RPM – som jeg også synes er temmelig høyt som kontinuerlig belastning. Etter å ha prøvd meg litt frem synes jeg at båt og motor går/flyr lett og fint på ca. 24 knop og har da et turtall på ca. 3.000 rpm - høyt nok det også etter mine preferanser. Om jeg gir full pinne spretter den raskt opp til maks uten noe røyk og tull så det er for så vidt ingen indikasjon på overbelastning. 1) Burde motoren tåle trykket med oppgitt anbefalt cruising turtall (3.950 rpm) fra produsenten? Er det slik at motoren er bygget for det eller er den bare «presset»? 2) Kjører jeg motoren for lett når jeg cruiser på 3.000 rpm? Kan den ta skade av det, f.eks. at den får for lite luftgjennomstrømming (turbo, wastegate etc.)? 3) Er det slik med disse motorene at de bør kjøres i forskjellige turtallsområder (ser at det er anbefalt på en del utenbordsmotorer)? Det var et langt innlegg men håper noen kunnskapsrike gidder å gi meg noen kvalifiserte input ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 (redigert) Det er jo snakk om maksimalt kontinuerlig turtall, så det er jo lov å legge seg lavere. Jeg marsjer på 2700 av 3300 og har det helt fint med det. Disse er jo rated som pleasurecraft, altså fritidsbruk, som har et relativt lavt timetall pr år, og en lav maks prosentandel på maks. Noen motorer har rating for flere bruksommeråder, men da med lavere effektuttak/turtall, jo tyngre drift den er ratet etter. Legger ved en eksempellink for tilfeldig dieselmotor hos Frydenbø. Står endel forskjellige ratingklasser med små skrift nederst på arket. https://res.cloudinary.com/frydenbogruppen/image/upload/v1520426813/N60_400_243_kW_Commercial_fp4jj290cu.pdf Redigert 4.September.2019 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Anbefalt max kontinuerlig turtall og mest økonomisk turtall er ikke det samme. Det aller beste er å ligge der du føler deg komfortabel, og det skader absolutt ikke motoren med å gå på lavere turtall. Men er ikke 4150 rpm litt høyt? Jeg mener den skal gå på 3900 rpm max. Jeg har samme motor som deg, men litt tyngre båt, så jeg ligger stort sett på 3400-3500 og har da rundt 20 knop. Dessverre så har jeg bare SP-drev også. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 4150 RPM er for højt for den motor .... det lyder mere som det omdrejningstal/turtall, den kan opnå ubelastet. 3700-3900 om jeg husker ret, er det anbefalede omdrejningsområde ved Wide Open Throttle (WOT). Er du sikker på omdrejningstallet er korrekt? Jeg er ikke i tvivl om, det er det du aflæser, men fejlvisning på omdrejningstællere er ikke et helt ukendt fænomen. Jeg ville begynde der, og hvis den viser rigtigt, ville jeg overveje et propelsæt med større stigning. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Bindalsulken skrev for 4 timer siden: Fra VP er det oppgitt at anbefalt cruising turtall er 200 rpm under maks oppnådd turtall – maks oppnådd er ca. 4.150 rpm (som det skal være og som den oppnår lett) som betyr at cruising rpm da blir 3.950 (ca. 32 knop) Kan du dele kilde ? finner det ikke på nett Mener at felles for alle VP motorer i 31 til 300 har maks anbefalt turtall 3700 - 3900 pga stempelhastighet. Slaglengden er lik på alle disse motorene om de er 4 eller 6 sylindrede Å velge marsjfart på en slik motor vil avhenge av skrog, men 2800-3300 ville jeg valgt Sitér dette innlegget Link to post
Bindalsulken Svart 4.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2019 Takk for innspill! Etter hva jeg har lest mener jeg at denne utgaven (p-a med 150 hk/139 hk på propellen) er oppgitt til maks 4.150 rpm med 290 drevet men det blir litt teoretisk da jeg uansett ikke kommer til å ligge der :-) Ut fra kommentarene har jeg fått verifisert at det er helt ok å kjøre maskinen litt "pent" rundt 3.000 rpm uten at den soter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 (redigert) Å kjøre den på 3000 rpm over tid burde absolutt ikke gjøre noe skade. For å snu litt på det. Hvor ofte ligger du så høyt på turtall og belastning på en bil? Redigert 4.September.2019 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bindalsulken Svart 4.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2019 For så vidt mitt poeng - en dieselbil lunter gjerne rundt 2.000 rpm på "mars" så jeg synes det er drøyt nok med 3.000 rpm på en diesel båtmotor. Før i tiden belastet man båtmotorer lettere enn man gjorde med bilmotorer og det derfor jeg stilte spørsmålet her i forumet hvor ekspertisen er. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Cruising speed Operating the engine at wide open throttle should be avoided since it is both uneconomical and uncomfortable. Volvo Penta recommends a cruising speed approximately 200 rpm lower than maximum rpm at wide open throttle. Depending on hull type, choice of propeller, load and conditions etc. the maximum engine speed at top speed can vary, but it should be within the wide open throttle range. Wide open throttle range AD31L/DP/SP .......3700-3900 TAMD31M ....... 3150-3350 AD31P/DP/SP ......3900-4100 TAMD31P ....... 3900-4100 KAD32P/DP/DP-S 3700-3900 TAMD41H ....... 2500-2700 AD41P/DP/SP ......3700-3900 TAMD41M. ...... 3150-3350 KAD43P/DP ..........3700-3900 TAMD41P ....... 3700-3900 KAD43P/DPX .......3700-3900 TAMD42/WJ .... 3700-3900 TAMD31L..............3700-3900 KAMD43P ....... 3700-3900 TAMD31S .............2700-3000 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Takk for "voksenopplæring" Cerberus, vil du røpe hvor du fant det ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Åjada. Infoen finnes i Owners Manual på Volvo Penta sine sider. https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/your-engine/manuals---handbooks.html Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September.2019 Del på Facebook Svart 4.September.2019 Takk, Cerberus ser jo nå at den utgaven min på papirus... er litt utdatert Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.September.2019 Del på Facebook Svart 5.September.2019 Har kjørt en del Mørebas med 31 motor og Duoprop, mener å huske vi lå på 2800-2900 på masjfart. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.