Jump to content

VP AD31p-a/ 290 DP - marsfart turtall


Bindalsulken

Recommended Posts

Hei,

Jeg har tidligere bare hatt depleasement-båter med høvelig saktegående dieselmotorer men etter påtrykk fra min bedre halvdel har jeg nå kjøpt en liten båt med planende skrog og turtallsdiesel (!!!) - Skibsplast 660 TD med originalmontert VP AD31p-a (150 hk) og 290 duoprop drev.

Jeg har noen spørsmål om motoren og cruising turtall fra dere som har erfaring med denne motoren og tilsvarende turtallsmaskiner. Fra VP er det oppgitt at anbefalt cruising turtall er 200 rpm under maks oppnådd turtall – maks oppnådd er ca. 4.150 rpm (som det skal være og som den oppnår lett) som betyr at cruising rpm da blir 3.950 (ca. 32 knop). Er ikke det et helt sykt kontinuerlig turtall på en diesel? I «gamle» (gode?) dager hvor båtdiesler hadde et betydelig lavere kraftuttak enn tilsvarende bilmotorer hadde vi en tommelfingerregel om å trekke fra 20% fra maks turtall – i dette tilfellet ville det bety cruising på 3.320 RPM – som jeg også synes er temmelig høyt som kontinuerlig belastning. Etter å ha prøvd meg litt frem synes jeg at båt og motor går/flyr lett og fint på ca. 24 knop og har da et turtall på ca. 3.000 rpm - høyt nok det også etter mine preferanser. Om jeg gir full pinne spretter den raskt opp til maks uten noe røyk og tull så det er for så vidt ingen indikasjon på overbelastning.

  • 1)    Burde motoren tåle trykket med oppgitt anbefalt cruising turtall (3.950 rpm) fra produsenten? Er det slik at motoren er bygget for det eller er den bare «presset»?

  • 2)      Kjører jeg motoren for lett når jeg cruiser på 3.000 rpm? Kan den ta skade av det, f.eks. at den får for lite luftgjennomstrømming (turbo, wastegate etc.)?

  • 3)      Er det slik med disse motorene at de bør kjøres i forskjellige turtallsområder (ser at det er anbefalt på en del utenbordsmotorer)?

Det var et langt innlegg men håper noen kunnskapsrike gidder å gi meg noen kvalifiserte input ?

Link to post

Det er jo snakk om maksimalt kontinuerlig turtall, så det er jo lov å legge seg lavere. Jeg marsjer på 2700 av 3300 og har det helt fint med det.

Disse er jo rated som pleasurecraft, altså fritidsbruk, som har et relativt lavt timetall pr år, og en lav maks prosentandel på maks. Noen motorer har rating for flere bruksommeråder, men da med lavere effektuttak/turtall, jo tyngre drift den er ratet etter. Legger ved en eksempellink for tilfeldig dieselmotor hos Frydenbø. Står endel forskjellige ratingklasser med små skrift nederst på arket.

 

https://res.cloudinary.com/frydenbogruppen/image/upload/v1520426813/N60_400_243_kW_Commercial_fp4jj290cu.pdf

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Anbefalt max kontinuerlig turtall og mest økonomisk turtall er ikke det samme. Det aller beste er å ligge der du føler deg komfortabel, og det skader absolutt ikke motoren med å gå på lavere turtall. Men er ikke 4150 rpm litt høyt? Jeg mener den skal gå på 3900 rpm max. Jeg har samme motor som deg, men litt tyngre båt, så jeg ligger stort sett på 3400-3500 og har da rundt 20 knop. Dessverre så har jeg bare SP-drev også. 

Link to post

4150 RPM er for højt for den motor .... det lyder mere som det omdrejningstal/turtall, den kan opnå ubelastet. 3700-3900 om jeg husker ret, er det anbefalede omdrejningsområde ved Wide Open Throttle (WOT).

Er du sikker på omdrejningstallet er korrekt? Jeg er ikke i tvivl om, det er det du aflæser, men fejlvisning på omdrejningstællere er ikke et helt ukendt fænomen. Jeg ville begynde der, og hvis den viser rigtigt, ville jeg overveje et propelsæt med større stigning.

 

Link to post
Bindalsulken skrev for 4 timer siden:

Fra VP er det oppgitt at anbefalt cruising turtall er 200 rpm under maks oppnådd turtall – maks oppnådd er ca. 4.150 rpm (som det skal være og som den oppnår lett) som betyr at cruising rpm da blir 3.950 (ca. 32 knop)

 

Kan du dele kilde ? finner det ikke på nett

Mener at felles for alle VP motorer i 31 til 300 har maks anbefalt turtall 3700 - 3900 pga stempelhastighet.

Slaglengden er lik på alle disse motorene om de er 4 eller 6 sylindrede

 

Å velge marsjfart på en slik motor vil avhenge av skrog, men 2800-3300 ville jeg valgt

Link to post

Takk for innspill! Etter hva jeg har lest mener jeg at denne utgaven (p-a med 150 hk/139 hk på propellen) er oppgitt til maks 4.150 rpm med 290 drevet men det blir litt teoretisk da jeg uansett ikke kommer til å ligge der :-) Ut fra kommentarene har jeg fått verifisert at det er helt ok å kjøre maskinen litt "pent" rundt 3.000 rpm uten at den soter igjen.  

Link to post

Cruising speed Operating the engine at wide open throttle should be avoided since it is both uneconomical and uncomfortable. Volvo Penta recommends a cruising speed approximately 200 rpm lower than maximum rpm at wide open throttle. Depending on hull type, choice of propeller, load and conditions etc. the maximum engine speed at top speed can vary, but it should be within the wide open throttle range.

Wide open throttle range

AD31L/DP/SP .......3700-3900

TAMD31M ....... 3150-3350

AD31P/DP/SP ......3900-4100

TAMD31P ....... 3900-4100

KAD32P/DP/DP-S 3700-3900

TAMD41H ....... 2500-2700

AD41P/DP/SP ......3700-3900

TAMD41M. ...... 3150-3350

KAD43P/DP ..........3700-3900

TAMD41P ....... 3700-3900

KAD43P/DPX .......3700-3900

TAMD42/WJ .... 3700-3900

TAMD31L..............3700-3900

KAMD43P ....... 3700-3900

TAMD31S .............2700-3000

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...