DIYglenn Startet 4.September.2019 Link til dette innlegget Startet 4.September.2019 Hei! Ser på en del Baylinere som ligger på Finn. De fleste har landstrøm, med deres originale bryterpanel med en stor hovedbryter + flere egne brytere for VVB, mikrobølgeovn, stikkontakter etc. Ser at platen dette er montert på er merket "120 VAC Shore Power" på alle jeg har sett som har disse ombord, er det da ikke mulig å bruke dette i Norge? Hvor "smart" eller "dumt" er dette systemet? Å bytte ut alle stikkontaktene ombord så de er vanlige norske er jo en smal sak, og de har jo tykkere ledningsdimensjon i USA for å få samme effekt med lavere spenning (dermed dobbelt så mange ampere). Ellers forstår jeg det som at "reversed polarity" advarselen kan være misvisende her i Norge. Brygga her har 3-fasuttak, så da skulle det vel bli korrekt så lenge ledningen er riktig montert? Men hvordan er forskjellene ellers? Er det "brytere" eller sikringer på det "Shore Power"-panelet? Hvordan vil det panelet reagere på å få 230V istedet for 115-120V AC? Skulle jo tro dette kun var et problem med ampere. Jeg leste ellers noe i manual om modeller med "Export". Aner jo ikke hvordan det er med de ulike båtene som ligger på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Riv ut og sett opp nytt plug and play -anlegg for 6-8000. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Hvis du søker her på forumet, vil du finne en del om det du etterspør, blant annet: https://baatplassen.no/i/topic/8102-landstr%C3%B8m-i-usa-b%C3%A5t/?tab=comments#comment-92199 Ellers har vel 3-fas uttak ikke noe direkte med dette å gjøre. Du skal vel uansett ha 1-fas inn i båten. Den gangen jeg var gutt, rett etter krigen, bodde vi i et område der det var utplassert mange NATO-folk. Foruten at de tok med ordentlige biler fra USA, hadde de også med seg eksotiske saker som brødristere, kjøkkenmaskiner, kjøleskap osv. Så når jeg kom inn til kompisene fra USA, luktet det bestandig varme trafoviklinger. I og med at disse maskinene var 115 V. Regner med at det samme kan gjøres i dag, trasformere ned spenningen fra 230- til 115 V. Eller røsk ut hele greia og bygg nytt. Et ekstra problem blir det naturligvis om det sitter et aggregat i båten som ikke enkelt lar seg konvertere opp til 230 V. NB! Hulda er ikke elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Eller en sånn her, tror jeg burde funke https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Omformare_Inverter/TRANSFORMATOR_230-110V?id=05360 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Hulda skrev 2 minutter siden: Den gangen jeg var gutt, rett etter krigen....... Hvilket krig ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Gunga Din skrev 2 minutter siden: Hvilket krig ? Den siste, den svenskene stod over. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Jeg var litt usikker på om det kunde ha vart det første......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Gunga Din skrev Just now: Jeg var litt usikker på om det kunde ha vart det første......... Brødristeren var ikke funnet opp den gangen. Og kjøkkenmaskinen var en 'piga'. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Jeg har i en annen tråd forklart hvordan jeg har bygget om mitt anlegg, slik at jeg nå har både 110 V og 230 volt. Hvis du søker her på forumet, finner du mye om dette tema. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Alle kabler, brytere, sikringer og kontakter er godkjent for en viss maksimumsspenning. Likevel vil de nok fungere om man dobler spenningen, men faren for overslag øker. Det samme gjør faren for svidde kontaktflater -særlig om strømstyrken i tillegg er høy; noe som igjen innebærer økt brannfare. Kablenes begrensning ligger derfor i isolasjonen, og ikke i tverrsnittet. Ellers vil nok evt. indikatorlamper neppe tåle en dobling av spenningen. Når det er sagt, vil det overraske meg om en båt som selges brukt i Norge ikke allerede er tilpasset "norsk" strøm. Dvs. at alle apparater går på 230V, og at det bare er selve paneldekselet som henger igjen. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Jeg har hatt tre Baylinere som har vært importert, og i alle disse var det ettermontert både Norsk landstrømskap og deretter trafoer 220v - 110v. Da kunne jeg både benytte alt det originale 110v utstyret i båten, samtidig som det var montert noen 220v kontakter rundt omkring hvor dette var tatt ut direkte fra landstrømskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Gunga Din skrev for 22 timer siden: Eller en sånn her, tror jeg burde funke https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Omformare_Inverter/TRANSFORMATOR_230-110V?id=05360 Brukte en sånn i min første Bayliner. Fungerte heilt fint. Omtrent som hos Sea Ray man Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
-morten- Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 22 hours ago, Hulda said: Den gangen jeg var gutt, rett etter krigen, bodde vi i et område der det var utplassert mange NATO-folk. Foruten at de tok med ordentlige biler fra USA, hadde de også med seg eksotiske saker som brødristere, kjøkkenmaskiner, kjøleskap osv. Så når jeg kom inn til kompisene fra USA, luktet det bestandig varme trafoviklinger. I og med at disse maskinene var 115 V. Regner med at det samme kan gjøres i dag, trasformere ned spenningen fra 230- til 115 V. Gitarforsterkere kjøpt i USA må det ihvertfal byttes trafo på! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Sånn er det. Og mange amerikanere får hakeslepp når det går opp for dem at ikke resten av verden er 115 V. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 -morten- skrev for 2 timer siden: Gitarforsterkere kjøpt i USA må det ihvertfal byttes trafo på! Ååå? må det det ? aldri sett Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Jeg har googlet etter elektroverktøy. Mye flott å få kjøpt til fornuftig pris i USA. Når jeg går nærmere inn på spec, er alt 115 V. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Ofte kan man koble om trafoen i diverse ladere/strømforsyninger til å spise 230V. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 (redigert) 18 hours ago, Cerberus said: Ååå? må det det ? aldri sett ikke de som eksporteres nei, men ihvertfal før om du kjøpte en i butikk i USA måtte det byttes trafo. F.eks Mesa solgt i USA på 2000 tallet hadde 110volts trafo Redigert 6.September.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MagnusB Svart 6.September.2019 Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 En annen ting som også er greit å huske på i tillegg til spenningsdifferansen, er at nettfrekvensen i USA er 60hZ og her hjemme er den 50hz Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.