Jump to content

Bayliner og 230V landstrøm?

DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

Ser på en del Baylinere som ligger på Finn. De fleste har landstrøm, med deres originale bryterpanel med en stor hovedbryter + flere egne brytere for VVB, mikrobølgeovn, stikkontakter etc.

Ser at platen dette er montert på er merket "120 VAC Shore Power" på alle jeg har sett som har disse ombord, er det da ikke mulig å bruke dette i Norge?

Hvor "smart" eller "dumt" er dette systemet? Å bytte ut alle stikkontaktene ombord så de er vanlige norske er jo en smal sak, og de har jo tykkere ledningsdimensjon i USA for å få samme effekt med lavere spenning (dermed dobbelt så mange ampere). 

Ellers forstår jeg det som at "reversed polarity" advarselen kan være misvisende her i Norge. Brygga her har 3-fasuttak, så da skulle det vel bli korrekt så lenge ledningen er riktig montert?

Men hvordan er forskjellene ellers? Er det "brytere" eller sikringer på det "Shore Power"-panelet? Hvordan vil det panelet reagere på å få 230V istedet for 115-120V AC?

Skulle jo tro dette kun var et problem med ampere.

Jeg leste ellers noe i manual om modeller med "Export". Aner jo ikke hvordan det er med de ulike båtene som ligger på Finn.

Hvis du søker her på forumet, vil du finne en del om det du etterspør, blant annet: https://baatplassen.no/i/topic/8102-landstr%C3%B8m-i-usa-b%C3%A5t/?tab=comments#comment-92199

Ellers har vel 3-fas uttak ikke noe direkte med dette å gjøre. Du skal vel uansett ha 1-fas inn i båten.

Den gangen jeg var gutt, rett etter krigen, bodde vi i et område der det var utplassert mange NATO-folk. Foruten at de tok med ordentlige biler fra USA, hadde de også med seg eksotiske saker som brødristere, kjøkkenmaskiner, kjøleskap osv. Så når jeg kom inn til kompisene fra USA, luktet det bestandig varme trafoviklinger. I og med at disse maskinene var 115 V. Regner med at det samme kan gjøres i dag, trasformere ned spenningen fra 230- til 115 V.

Eller røsk ut hele greia og bygg nytt. Et ekstra problem blir det naturligvis om det sitter et aggregat i båten som ikke enkelt lar seg konvertere opp til 230 V.

NB! Hulda er ikke elektriker.

Alle kabler, brytere, sikringer og kontakter er godkjent for en viss maksimumsspenning. Likevel vil de nok fungere om man dobler spenningen, men faren for overslag øker. Det samme gjør faren for svidde kontaktflater -særlig om strømstyrken i tillegg er høy; noe som igjen innebærer økt brannfare. Kablenes begrensning ligger derfor i isolasjonen, og ikke i tverrsnittet.

Ellers vil nok evt. indikatorlamper neppe tåle en dobling av spenningen.

Når det er sagt, vil det overraske meg om en båt som selges brukt i Norge ikke allerede er tilpasset "norsk" strøm. Dvs. at alle apparater går på 230V, og at det bare er selve paneldekselet som henger igjen.

22 hours ago, Hulda said:

Den gangen jeg var gutt, rett etter krigen, bodde vi i et område der det var utplassert mange NATO-folk. Foruten at de tok med ordentlige biler fra USA, hadde de også med seg eksotiske saker som brødristere, kjøkkenmaskiner, kjøleskap osv. Så når jeg kom inn til kompisene fra USA, luktet det bestandig varme trafoviklinger. I og med at disse maskinene var 115 V. Regner med at det samme kan gjøres i dag, trasformere ned spenningen fra 230- til 115 V.

Gitarforsterkere kjøpt i USA må det ihvertfal byttes trafo på!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

18 hours ago, Cerberus said:

Ååå? må det det ?  aldri sett

ikke de som eksporteres nei, men ihvertfal før om du kjøpte en i butikk i USA måtte det byttes trafo. F.eks Mesa solgt i USA på 2000 tallet hadde 110volts trafo

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...