Jump to content

Ankerspill på seilbåt uten plattform


tuffff

Recommended Posts

Hei

Noen som har montert ankerspill innvendig på seilbåt med negativt akterspeil og uten badeplattform? En eller annen form for forlenger/bøyle/davit eller liknende til ankeret for å få dette ut fra akterspeilet?

Nei, men Admiralen har kjøpt ankerspill til Hulda, og forventer at det skal trylles på plass. Hun er redd for at gammer'n skal få hjerteinfarkt når han står på hekken og haler inn kaffedreggen, som er et 20 kg Bruce.

 

Vi er veldig interessert i dine tekniske løsninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg gremmes over mange løsninger som jeg synes er estetisk lite tilfredstillende. Et rakleverk av et stativ og et Bruce-anker som rager en halvmeter utenfor hekken på en seilbåt.

 

Bilde

 

Så en løsning derimot som jeg synes var rimelig elegant. Låner bildet fra Ulmo i forsøk på å forklare. Jeg går ut fra at de fleste er inneforstått med at Bruce-ankeret i disse bøylene blir liggende med "ryggen opp og kloa ned på undersiden". Man modifiserer denne innretningen (bøylerullen) og bruker en U-skinne hvor ankeret oppe blir liggende i U-skinna med ryggen vendt til åpningen av U-en. Så kommer poenget: U-skinnen kan dreies om festpunktet, en horisontal bolt innerst mot båten. Dermed kommer ankeret helt inn til båten, gjerne inntil push-pit, om man vil. Kloa peker delvis opp/bakover/ned. Man kan lage løsningen slik at skinnen og ankeret dermed, kan låses i denne posisjonen.

 

Slik unngår man et rakleverk på hekken som kan skremme fanden på flatt vann! :lol:

 

Jeg vet ikke om denne løsningen er i serieproduksjon, men jeg snakket med et verft på Orust som var interessert i å lage en slik løsning for meg. Imidlertid har jeg kun et 10-kg Buce på hekken, + en ankerdevert + en parkering av ankeret i et "kogger" - dermed skal det ikke mye krefter til for å hive opp ankeret. En winsj + løsningen jeg skisserer her, var ikke aktuell. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte denne på min forrige båt, den hadde negativ hekk og dette fungerte perfekt.

Når dreggen var kjørt inn, så var det bare å ta tak i et tau jeg hadde montert i den nederste bøylen på ankerdaviten og dra opp. Dermed ble dreggen liggende opp ned, med ryggen inn og bladene ut oppe. Dette var etter min mening den beste løsning, såfremt en ikke ønsker å montere badeplattform.

 

Hva slags båt har du?

 

Bilde Anker davit fra Engbo.

 

 

Fernanda

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hej Panpan

 

er det något sånt her du sett, fast med U-balk istellet för rör!

 

jag lurar på något liknande, som fälls ned ovanpå badbryggan, på så sätt får man in vikten

på ankaret ca 75-80cm in mot båten + att dragkraften vid ankring går rett in i akterspegeln!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, der har du løsningen!

 

Her er ankeret ute av veien når det ikke er i bruk, det må rimelig enkelt gå an å låse det, foruten som du er inne på "dragkraften går rett inn i akterspegeln". Bra! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en C&C 30E.

Løsningen til Gunga Din ser jo ganske bra ut. Det er vel egentlig det samme som Engbo og Ilas?? Det at det svinger bortimot 180 grader opp og inn til hekken ser jo litt penere ut, da. Hvordan blir kreftene på armen med ankeret ute og et litt skjevt drag ut fra hekken? Det er jo snakk om en arm på bortimot en halv meter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har en C&C 30E.

Løsningen til Gunga Din ser jo ganske bra ut. Det er vel egentlig det samme som Engbo og Ilas??  Det at det svinger bortimot 180 grader opp og inn til hekken ser jo litt penere ut, da.  Hvordan blir kreftene på armen med ankeret ute og et litt skjevt drag ut fra hekken? Det er jo snakk om en arm på bortimot en halv meter.

 

mvh tuffff

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte denna lösning på båten enn.........

 

tror krafterna blir ganska stora armen er över 70cm o ett drag snett 90gr blir ju enormt.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, men i værste fall kan det jo gies ut på tauet og feste dette til kryssholtet dersom draget blir veldig skjevt. Normalt vil jo ankeret ligge mer eller mindre rett ut for hekken. Er det noen som har fått dratt bøylen skjev eller løs fra akterspeilet noen gang? Hvis ikke så er det vel kanskje bare et teoretisk problem.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Gunga Dins bilder demonstrerer tydelig det jeg prøvde å forklare i mitt innlegg #4.

 

Hva folk mener om to/andre løsninger, det finner de sikkert ut av selv! :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skjønner fremdeles ikke hva som er forskjellen på ILAS beslaget (til venstre på bildet) og det som "Gunga Din" har vist ...

 

Godt mulig jeg ikke helt har våknet ennå, men likevell... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jag har inte denna lösning på båten enn.........

 

tror krafterna blir ganska stora armen er över 70cm o ett drag snett 90gr blir ju enormt.....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg var i gang med planlegging for å få bygget en egen løsning ved et profesjonelt verft. Jeg tenkte meg at armen kun var i funksjon når ankeret skulle senkes eller hives opp klar av båten ved siden av badeplattformen. Kjettingen/tauet skulle entre inn i akterspeilet gjennom et solid beslag hvor dette kunne ligge ann, eventuelt i vinkel sideveis til båtens lengde-akse.
Link to post
Share on other sites

Jeg var i gang med planlegging for å få bygget en egen løsning ved et profesjonelt verft. ............

<{POST_SNAPBACK}>

 

en lösning kunde vara att montera en liten 'tapp' / bult på undersidan armen som går ner i ett

hål på badplattformen, så långt ut som möjligt.......då hjälper badplattformen till att ta sidokrafter!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, det med en bolt ned i et hull i plattformen ville nok hjelpe på sidekreftene, men poenget mitt er at jeg ikke har badeplattform. Da badestigen en er del av akterpulpiten har jeg ikke lyst til å bytte ut denne, og da blir det dårlig plass til badeplattform. Engbo Midi ankerspill for tau er imidlertid bestilt hos Maritim, så jeg finner vel en løsning med en en av de foreslåtte bøylene. Alternativt forsøker jeg å bygge om/modifisere en ankerdavit for Bruceanker som står montert opp på akterpulpiten.

 

mvh tufff

Link to post
Share on other sites

en lösning kunde vara att montera en liten 'tapp' / bult på undersidan armen som går ner i ett

hål på badplattformen, så långt ut som möjligt.......då hjälper badplattformen till att ta sidokrafter!

<{POST_SNAPBACK}>

Den løsningen bør man jo vurdere som et alternativ!

 

Ja, det med en bolt ned i et hull i plattformen ville nok hjelpe på sidekreftene, men poenget mitt er at jeg ikke har badeplattform. Da badestigen en er del av akterpulpiten har jeg ikke lyst til å bytte ut denne, og da blir det dårlig plass til badeplattform. Engbo Midi ankerspill for tau er imidlertid bestilt hos Maritim, så jeg finner vel en løsning med en en av de foreslåtte bøylene. Alternativt forsøker jeg å bygge om/modifisere en ankerdavit for Bruceanker som står montert opp på akterpulpiten.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du skal bruke tau, da bør det vel fungere om du kan "frikoble" bøyle/ankerdevert når du har lagt ut ankeret. Et tau som viser til en side der det går ut av et beslag i hekken bør vel ikke lage noe "friksjons" eller "lyd"-problem? :smiley:
Link to post
Share on other sites

Hulda funderer over å lage noe ala Gunga-varianten. Hulda skal bruke kjetting, fordi at det er kabular på den winchen som Admiralen har skaffet, ellers ville jeg nok ha valgt tau. Bøylen må ha en meget solid konstruksjon og innfesting, for her blir det momenter ute og går når det "ramler" en del båter inntil Hulda. Det blir ikke nok bare å beregne draget av egen båt. Tenker på uthavner og dårlig vær. Det skal jo forøyes for storm, fra siden.

Link to post
Share on other sites

jeg ikke har badeplattform. Da badestigen en er del av akterpulpiten har jeg ikke lyst til å bytte ut denne, og da blir det dårlig plass til badeplattform. Engbo Midi ankerspill for tau er imidlertid bestilt hos Maritim, så jeg finner vel en løsning med en en av de foreslåtte bøylene. Alternativt forsøker jeg å bygge om/modifisere en ankerdavit for Bruceanker som står montert opp på akterpulpiten.

 

mvh tufff

<{POST_SNAPBACK}>

Malö har ett alternativ med en kraftig bom för ankaret !

bommen er försedd med ett stöd ben som går ner i ett litet hål längre ner på akterspegeln,

der alltsammans kan dras opp mot pushpit.

finner dessverre ingen bild på deras 'patent'

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, det er klart. Dersom jeg lager til en mulighet for frikobling av tauet fra bøylen når ankeret er ute så er "alle" sorger slukket. Men da må jeg klatre ned på badetrappen og koble dette manuelt fra. Jeg ser ikke for meg noen idiotsikker automatisk måte å gjøre dette på. Likedan må jeg ned å koble på igjen når ankeret skal opp. Litt tungvindt, men det er klart det er en mulighet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...